Развитие на децата в предучилищна възраст
Три – четири годишните деца, т.е. децата в предучилищна възраст, се развиват доста бързо и са заинтересовани от заобикалящия ги свят. Те имат желание да изследват, да докосват, да пипат, да опитват, да миришат, чуват и да тестват всичко около тях. Те имат силно желание да изучават нови неща и съответно се учат като пробват и експериментират. Децата в предучилищна възраст най-много се учат от техните игри.
Чрез игрите децата развиват умения, използват езика и упражняват вътрешния си контрол.
Като цяло, децата в тази възраст искат да се изградят отделно от родителите си. Те са по-самостоятелни, сравнение с по-малките деца. Тъй като боравят вече с езика, те могат да изразяват нуждите си.
В предучилищна възраст децата развиват чувството на страха. Страх от нови места и изживявания, както и раздяла с родители или други важни за тях хора. От децата в предучилищна възраст може да очаквате да ви изпитват постоянно – могат да използват ругатни или други забранени думи или пък да действат глупаво. Децата в тази възраст могат да имат проблем да остават сами и споделянето може да се окаже трудно. Заради голямото си въображение и богатата си фантазия, те може трудно да различават фантазията от реалността. Могат да си имат въображаем приятел, с когото да си говорят. Децата в предучилищна възраст се нуждаят от ясни и прости правила, за да разграничават границите на приемливото поведение.
Да знаете как растат и се развиват децата в тази възраст ще ви помогне да напътствате детето си в този етап от живота му. Има няколко основни характеристики от три основни области: физическа (тяло), социална (да остане само с другите) и емоционална (чувства) и интелектуална (мислене и език). Все пак имайте предвид, че всички деца са различни и достигат до различните етапи по различно време.
Физическо развитие
Деца на 3-годишна възраст
- Те ходят на пръсти
- Седят на един крак
- Скачат хоризонтално
- Карат колело с помощни колелца
- Строят кули от 6-9 блокчета
- Хващат топка
- Рисуват и мажат на воля. Чертаят хоризонтални, вертикални и кръгли линии
- Могат да се справят с някои неща като пъзели, мозайки и др.
- На височина растат приблизително с 3 инча на година
Деца на 4-годишна възраст
- Могат да изобразяват реалистични картини (къщи, хора, цветя)
- Тичат на пръсти
- Подскачат на един крак
- Препускат с всички сили
- Хвърлят топка през рамо
- Могат да се люлеят, докато останат без дъх
- Обичат не закопчани, без копчета дрехи
- Обличат се сами.
- Могат да режат с ножица
- Могат да измислят и пишат груби писма
- Когато играят, те са много активни и понякога агресивни
Социално и емоционално развитие
Деца на 3-годишна възраст
- Обичат драматичната игра с други деца
- Започват да се учат да споделят
- Имат нужда от ясни и последователни правила, както и какви ще са последствията от нарушаването им
- Емоциите им са крайни, но за кратко. Трябва да се окуражават да изразяват чувствата си с думи.
Деца на 4-годишна възраст
- Имат много развито въображение
- Понякога имат въображаем приятел
- Могат да бъдат агресивни, но обичат да имат приятели и да бъдат с други деца
- Имат склонност да се хвалят и фукат
- Учат се да споделят.
- Обичат да се преструват на големи (майки, татковци, доктори, медицински сестри, полицаи и др.)
- Имат нуждата да се чувстват важни и ценни
- Трябва да им се предоставя възможност да се чувстват свободни и независими.
- Държат да бъдат хвалени за постиженията си и го оценяват
Интелектуално развитие
Деца на 3-годишна възраст
- Могат да изразяват нуждите, идеите и въпросите си
- Вниманието им се задържа за по-дълго време на едно място и могат да участват в групови занимания
- Те най-добре се учат като пробват. Имат нужда от различни занимания – както вкъщи, така и навън. Трябва да има баланс между активните и по неактивните игри.
Деца на 4-годишна възраст
- Те са много комуникативни
- Обичат сериозните дискусии
- Задават множество въпроси, от рода на Как и Защо
- Използват глупави думи и ругатни
- Развиват умения за класификация и способност да търсят причини
- Разбират някои основни понятия като номер, размер, тегло, цвят, материя, време, позиция и др.
Занимания, които може да опитате
Деца на 3-годишна възраст
- Децата в предучилищна възраст имат нужда да скачат, да се катерят и да карат колело
- Оставете ги да си играят с различни по размер и форма кубчета и блокчета
- Дайте им да си играят с игри, които се състоят от много части като пъзели и мозайки
- Научете ги да се обличат и събличат сами
- Карайте ги да ви помагат в домакинството – да поливат цветята, да подреждат масата и др.
- Поощрявайте ги да броят различните предмети – като например колко лъжици и вилици има на масата.
- Четете им книжки
- Пейте и ги оставяйте те да си измислят песни.
- Насърчавайте ги да танцуват и да се движат на музика.
- Отговаряйте честно на всичките им въпроси.
- Осигурете им бои, пастели, тебешири, цветни моливи и всякакви други материали за рисуване, които могат да използват.
Деца на 4-годишна възраст
- Извеждайте ги да си играят навън
- Оставете ги да усетят чувството на баланс като ходят в права линия, накриво или по някоя греда
- Избирайте дейности, в които децата отделят и сортират различните предмети
- Нека ви разкажат каква история са измислили или да довършат края на някоя приказка
- Помагайте им да смесват боите и да правите нови цветове.
- Ходете по различни места, които могат да се сторят интересни на детето – пожарна, библиотека или на някое музикално събитие за деца.
- Помогнете им да си засадят цвете и да се грижат за него
- Може да си направите кукла от хартия и да изнесете куклено шоу. Децата често изразяват чувствата си точно от такъв тип игри
23,089 преглеждания