Колкото повече книжки четете на детето си всеки ден, толкова повече думи ще знае на 5 годишна възраст

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

rp_chetene-s-kartinki.jpg

Четенето е безспорно едно от най-безценните умения, които съвременните хора познават и владеят. За децата то е основното, благодарение на което те развиват своите знания и интелект.

Според последните проучвания, проведени във връзка с влиянието на четенето върху детското развитие, децата, чиито родители им четат ежедневно по пет детски книжки имат много по-богат речников запас, в сравнение с техните връстници, чиито родители им четат по-рядко или не им четат въобще. Оказва се, че ако четем по пет книжки на децата всеки ден, те ще знаят приблизително 1 400 000 думи повече на пет годишна възраст, в сравнение със своите връстници, на които никога не им е четено. Тази огромна разлика обяснява и различията в лексикалното, речево и интелектуално развитие на децата в предучилищна възраст.

Проучването е проведено в Държавния университет в Охайо, според което дори децата, на им прочитат дори само една приказка на ден, имат възможността да чуят 290 000 думи повече за период от 5 години, за разлика от децата, нито един от родителите не им чете.

„Децата, които чуват повече думи са много по-добре подготвени да четат и пишат, когато тръгнат на училище“, казва Джесика Логан, член на Центъра за проучване на ранното детско развитие в Университета в Охайо.

„Тези деца се научават да четат много по-лесно и бързо.“ – допълва тя.

В предишно свое изследване Логан и колегите й са установили, че на близо една четвърт от анкетираните деца никога не им е четено, а на друга четвърт, че им се чете рядко, например веднъж седмично.

„Фактът, че регистрирахме толкова много родители, които казваха, че никога не четат на децата си, беше доста шокиращ за нас. Искахме да разберем какви са последиците от това за децата им, затова проведохме по-задълбочено изследване. Така открихме зависимостта между четенето и развитието на децата и „бездната“ от близо един милион думи, която стои между децата, на които им четат редовно и тези, на които никой никога не чете.“

В своето проучване изследователският екип избира на случаен принцип 30 от стоте най-известни книжки с картинки сред малките деца и децата в предучилищна възраст. Учените установяват, че избраните книжки съдържат средно между 140 и 228 думи. На базата на тази информация те изчисляват колко думи чува едно дете от раждането си до петия си рожден ден.

Ето колко думи биха чули децата на възраст 5 години, ако:

Никога никой не им чете: 4662 думи

Веднъж или два пъти седмично им се чете: 63 570 думи;

Три до пет пъти седмично им се чете: 169 500 думи

Ежедневно им се чете: 296 660 думи

Ежедневно им се четат по пет книжки: 1 483 300 думи

Очевидно е, че разликата в броя на думите, които чуват децата, отгледани в среда, в която ежедневно се чете, и то по повече от една книжка дневно и тези, на които никога не им четат, е удивителна.

В цифра тя се изразява в над 1 милион думи!

Съвременните родители са твърде заети, трудно намират време за четене всеки ден, на ако се обърнем отново към цифрите, прочитането на една книжка с около 140-150 думи отнема около 5 минути максимум – време, което можем да отделим за детето си,независимо колко сме заети и колко малко свободно време имаме. Можем да включим четенето в ежедневния си график като част от ритуала преди лягане, например, така че да осигурим на детето си лукса да научи колкото се може повече думички преди да навърши пет годишна възраст, в името на това да развием интелекта му и да му подсигурим добър старт в училище.

Логан отбелязва още нещо много важно, а именно, че речникът, който детето формира на базата на прочетените книги е съвсем различен от този, който се формира на база ежедневния разговорен език. Според нея, думите, които децата чуват прочетени от книгите, са много по-сложни и по-трудни, отколкото тези, които чуват в ежедневните битови разговори.

В детските книги има всичко – въображаеми приятели, горски феи, мистични животни и тематика, която обикновено не присъства в ежедневните разговори между деца и родители.

„Думите, които децата научават от книгите могат да имат специално значение, когато детето порасне и започне да се учи да чете самостоятелно.“ – казва още изследователката.

Да четем на децата е от изключителна важност, защото освен, че така те ще научат много нови думи, това е и време, в което общуваме активно и пълноценно с тях.

По материали от www.scarymommy.com

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

22,445 преглеждания

Comments are closed.