Дисциплината, забраните и естествените последици

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

shutterstock_176186954

Алисън Шейфър е психотерапевт и експерт по родителските въпроси с международно признание. Води рубрика в едни от най-известните списания за родителство.

Представяме ви откъс от нейната първа книга, издадена у нас – „Скъпи, провалих децата”

Естествените последици са прекрасен и безпристрастен начин децата ни да се запознаят с резултатите от избора си на поведение. Нека обясня какво представляват естествените последици, как детето се учи от тях и как да използваме това знание във възпитанието.
За да разберете какво са естествените последици, нека разчленим термина. В този контекст думата „естествени” се отнася за законите, движещи света около нас. „Последици” определя очевидните изходи.

Ако желаем децата да научат естествените закони, те трябва да изпитат на собствен гръб как различните постъпки водят до различни резултати. Това им помага да направят връзката между причина и резултат. Обожават да установят, че големият камък разплисква повече калната локва, отколкото малкият, че ако пуснеш конеца на балона с хелий, той ще се издига все по-нависоко и че ако не духнеш какаото си, ще изгориш езика си още на първата глътка.

Причината децата да възприемат така бързо чрез естествените последици се състои в това, че изходът е стопроцентово постоянен. Законите на гравитацията винаги са в сила, така че всеки път, когато пуснеш играчката, тя се озовава на земята.

Естествените последици могат да научат децата ни, само ако отстъпим леко назад.

Ако не ядеш, огладняваш.

Ако не носиш палто, ти става студено.

Ако не си пазиш пръстите, ще ги притиснеш на вратата на шкафа.

Ако сипваш млякото прекалено бързо, разплискваш зърнената си закуска.

Ако не изплакваш добре сапуна по ръцете си, ще ги чувстваш лепкави

Ако построиш прекалено висока кула от кубчета, тя ще се срути.

Имаме склонността да хабим енергия с изричането на предупреждения за последиците с надеждата, че мърморенето и повтарянето ще помогнат на децата ни да избегнат преживяването на всякакви неприятни последствия. Проблемът на стратегията ни е там, че именно преживяването на последствията ни учи. Появата на мазол е онова, което те кара да си обуеш чорапи, а не лекцията на мама.

Вижте още:
Защо не действат наказанията и как да (не) възпитаваме децата си?

Д-р Алисън Шейфър: „Дисциплината при децата се постига най-лесно, когато не е базирана на страх от наказания”

Експертът по родителски въпроси Алисън Шейфър за първи път в България

„Скъпи, провалих децата” от Алисън Шейфър

Как да създадем здрава връзка с детето си?

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

13,565 преглеждания

Comments are closed.