Витамин D и децата

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Kids_lie_grass

Всички знаем колко необходим е този витамин за правилното развитие на децата. Затова е важно да се запознаем с признаците на недостиг в организма и най-добрите източници за набавянето му.

Дозировка

Преди няколко години Американската академия по педиатрия (AAP) обяви дневната доза от 200 IU, препоръчвана до момента, за недостатъчна. Тя беше удвоена. Приемът на 400 IU трябва да започне в първите дни след раждане и да продължи през цялото детство и юношество. Необходимите дневни нужди от витамин Д за кърмачета са минимум 400 IU, за деца над една година – 600 IU, като в част от случаите те могат да достигнат до 1000 IU дневно. При юноши над 18 години и възрастни дневните нужди от витамин Д варират от 600 IU до 1500-2000 IU, а при хората над 70 години – между 800 IU и 2000 IU витамин D дневно. Бременните жени и тези, които кърмят, се нуждаят от 600 до 1500 IU витамин D дневно, за да поддържат серумни нива над 30 ng/ml. Високите дози витамин D могат да доведат до интоксикация, поради което експертите препоръчват да не се надхвърлят определените максимални дневни дози за всяка възрастова група, а именно: 1000 UI за кърмачета до шест месеца, 1500 UI за кърмачета на възраст между шест месеца и една година, 2500 IU за деца между една и три години, 3000 IU дневно за деца между четири и осем години, 4000 IU дневно за всички на възраст над осем години. При доказан дефицит на витамин D дневният прием може да достигне до 2000 IU при деца до една година, 4000 IU при деца между една и 18 години и до 10 000 IU при възрастни, но под стриктно лекарско наблюдение.

Недостиг и причини за него

Витамин D играе важна роля за имунната система и регулира нивата на калций и фосфор в кръвта. Той се образува в кожата при облъчване с ултравиолетова светлина или се приема с храната. Увеличава всмукването на калция и фосфора в червата и намалява елиминирането им през бъбреците. В зеленчуците се съдържа под формата на провитамин D, който под действието на ултравиолетовите лъчи се превръща във витамин D. Дефицитът на витамин D води до намалена абсорбция на калций и фосфор. В резултат от това продължителният дефицит на витамин D има отрицателен ефект върху костната минерализация. Следните симптоми могат да са сигнал за недостиг: обилно изпотяване, раздразнителност, костни деформации, включително изкривяване на долните крайници, костна болка, мускулна слабост. При бебета и деца такъв дефицит се проявява като рахит – състояние, характеризиращо се с костни деформации и изкривявания и забавяне на растежа. Американски учени установили, че недостигът на витамин D може да доведе и до пси­хически отклонения в развитието на децата. Изследвали се деца с различни психически проблеми, като накрая станало ясно, че 72% от тях страдат от дефицит на витамини от групата D. У възрастни такъв недостиг причинява остеомалация (размекване на костите).

Основната причина за дефицит на витамин D в детския организъм е недостатъчното излагане на децата на слънце и недостатъчен прием на витамина с храната, както и нездравословно хранене и начин на живот на майката по време на бременността.

vitamin D

Рахитът

Рахитът се среща най-често в кърмаческата възраст. Недоносените бебета, както и зимните бебета, боледуват по-често. Изкуствено хранените бебета боледуват по-често, за разлика от тези на майчина кърма. В началото от развитието на болестта е трудно да я забележите отчетливо. Към третия месец бебетата започват да се изпотяват при сукане и по време на сън. Те стават неспокойни и с нарушен сън. Постоянен признак на рахита е отслабването на мускулния тонус и свързващия апарат на ставите. Поникването на зъбите закъснява, те често са деформирани и лесно се развалят. Съществува склонност към запек и пневмонии. По-късно се установяват деформации на крайниците. Китките и глезените надебеляват. След изправянето на детето краката се изкривяват. Ако рахитът остане незабелязан, в следващите месеци и години под тежестта на тялото се смачква сводът на стъпалата и се получават т.нар. плоски стъпала.

Основният и най-ефективен начин за предотвратяване на това заболяване е правилното хранене на майката още докато е бременна, правилното хранене на детето и редовното му излагане на слънце.

Източници на витамина

Витамин D се съдържа най-много в рибеното масло, както и в рибата, черния дроб, яйцата и млечните продукти, слънчогледовите семки, гъбите. Източници на витамин D са и слънчевите лъчи.

Предозиране

Витамин D спада към групата на т.нар. мастноразтворими витамини. Тези витамини, за разлика от водноразтворимите (каквито са витамин С и витамините от група В), се натрупват в организма. Затова трябва да се внимава в каква доза се приемат. При по-голяма доза се развива т.нар. хипервитаминоза. Първият признак на прекаляването с витамин D е безапетитието, а след това и повръщането. При такива прояви дозата на витамина трябва веднага да бъде намалена. Прекомерният прием на витамина (като хранителна добавка или от обогатени храни) води до повишаване нивата на калция в кръвта и свързаните с това ефекти – апатия, запек, диария, суха уста, страх, главоболие, гадене и повръщане, жажда и слабост. 


Още по темата: 

hranitelna-piramid   Пирамида с полезните храни за подрастващите

spinach   Спанакът

Fruits and vegetable   Къде се крият витамините?

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в: Актуално

22,925 преглеждания

Comments are closed.