Паразитните думички, които децата използват и забавни начини да ги забравят

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

maika-dete

Речта е отражение на нашето мислене. За се изразяваме правилно, на първо място трябва да поддържаме мислите си чисти. И ако за възрастните този процес е управляем, децата трябва да бъдат научени на това умение.

Следващите пет упражнения са за това, как да научим малките деца да говорят правилно, без да прибягват до паразитни думички.

 

1. Почистете първо своята реч

Ако родителите използват паразитни думи, то няма как и детето да не ги използва. Затова е добре да обявите война на тази част от речта си, заявявайки това пред самото дете и да го поканите да се включи на ваша страна. Така, ако детето използва лоша дума, вие можете да го санкционирате, но е в сила и обратното, ако вие допуснете употреба на подобна думичка, то може да ви коригира, но и също да ви санкционира. Санкциите могат да се изразяват в лишаване от нещо любимо или дори малки парични глоби. Събраните суми, можете да използвате заедно за нещо полезно, например да си купите нова книга или пъзел.

2. Насърчаване и стимули

Нарисувайте стълба със седем стъпала. На най-високото стъпало нарисувайте кутия за подаръци. Обяснете на детето, че ако то в продължение на седем дни не използва „лоши думички“, ще получи награда. За да се формира един навик и той да заеме трайно място в детското съзнание са нужни най-малко 21 дни. Можете да направите три стълби с по седем стъпала или една с 21 стъпала, но с кутии за подаръци на всяко седмо стъпало.

3. Игри-шегички

Ако речникът на детето ви се струва прекалено „зацапан“, всеки път, когато то каже паразитна дума, вие можете да се закашляте демонстративно. Вярно, ще ви се наложи доста да кашляте понякога, днешните деца почти непрекъснато казват „супер“, абсолютно“, „разбивам“, „аха“, „нали“, „ама“ и т.н.

4. Направете си карти с „магически“ думи

Това е много полезна игра, с помощта на която можете да обогатявате речника на детето и същевременно да обяснявате значението на някои нови думи. За по-малките можете да нарисувате върху картата и картинка. След като обясните думичката на детето, накарайте го да състави изречение с нея, за да осмисли напълно значението й. За по-големите, които могат вече да четат, можете да напишете обяснението върху самата карта.

5. Игри в движение

По време на разходка, пътуване извън града и други подобни дейности, продължавайте да се вслушвате в думите, които използва детето, както и в своите собствени и не пропускайте да го коригирате, когато това се налага. Разбира се, внимателно, ненатрапчиво и възможно най-естествено. В подобни случаи можете да вмъквате отново нови думички, които не се използват често, но обогатяват речника на децата. Например, можете да му обясните, че цветовете на залеза са в гамата на „магента“, че пътеките в парка са „алеи“ и т.н. При следващата разходка можете да „изпитате“ детето дали е запомнило новите думички и ако е нужно да преповторите някои. Тази играе може да се играе не само по време на разходка, но и по време на четене, разглеждане на снимки, пощенски картички или анимационни филмчета.

Превод

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

1,724 преглеждания

Comments are closed.