Омега 3 мастните киселини

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

pasturva

Проучвания показват, че Омега 3 мастните киселини имат особено благотворно въздействие при деца с проблеми от типа на трудно съсредоточаване, задържане на внимание и запаметяване. Някои родители обаче не са чували много за тези мастни киселини и имат колебания относно употребата и приема им. Научете повече за тези така важни вещества, много необходими на всички членове на семейството – какви са благотворните им въздействия, кои са техните източници и правилните дози и кога се налага да си ги набавяме чрез добавки.

Какво са Омега 3 мастни киселини?

Омега 3 са мастни ненаситени киселини. Представляват група от девет полиненаситени мастни киселини. Затова е по-коректно разпространеното название киселини (в мн.ч.) вместо киселина (ед.ч.), тъй като става въпрос за 9 различни вида киселини. Най-важни от тях са три: алфалиноленична киселина (АЛК / ALA), ейкозапентанова киселина (ЕПК / EPA) и докозахексанова киселина (ДХК / DHA). Те са едни от много необходимите мастни киселини, важни за целия организъм и за нормалното му развитие. Участват в редица важни биохимични процеси. Мастните киселини се наричат още есенциални, тъй като не могат да се синтезират в организма от други неесенциални вещества. Това означава, че тези киселини не се образуват в нашето тяло (с изключение на майчината кърма), което, разбира се, не означава,че няма как да си ги набавим. Установено е, че организмът ни синтезира Омега 3 по-бързо, ако паралелно протича и синтез на Омега 6 мастни киселини.

mozuk medicinska

За какво са важни и полезни Омега 3 мастните киселини?

Списъкът е дълъг, защото всъщност те са благотворни за целия ни организъм. Ето основните им ползи:

- Участват в строежа/състава на клетъчните и ядрените мембрани на клетките

- Поддържат и подпомагат доброто зрение

- Важни са за интелектуалното развитие през възрастта на пубертета и юношеството

- Подпомагат развитието на онези части от мозъка, отговорни за ученето, процеса на запаметяването и паметта

- Повишават концентрацията и задържането на вниманието

- Подпомагат всички функции на мозъка

- Подпомагат бързината при четене, запаметяването на азбуката, поведението при деца

- Имат благотворно въздействие при някои възпаления, включително и кожни, например екзема.

- Спомагат за възстановяване след прекарани възпалителни процеси

- Регулират и подобряват имунитета

- Имат важно участие в комуникацията между клетките на нервната тъкан

- Предпазват сърцето от сърдечен удар

- Разширяват кръвоносните съдове

- Съдействат за премахване на депресията

- Намаляват нивата на триглицеридите в кръвта

 

Какво количество Омега 3 мастни киселини е необходимо на детето ми?

Трудно е да се даде точна доза за прием на Омега 3 мастни киселини. Все пак най-разпространеното мнение е, че допустимата дневна доза за прием на Омега 3 е около 3 грама (3000мг.), а приемливата дневна доза е 1,6 гр. за мъже и 1,1 гр. за жени. За деца препоръчителният прием е 0,5 – 0,6 гр. дневно. Две-три порции риба на седмица са добър вариант и чрез тях ще осигурите препоръчителната доза на детото си и на цялото семейство.

 

Трябва ли детето ми да приема Омега 3 допълнително под формата на добавки?

Може да давате на детето си Омега 3 като добавка към менюто му, ако изследвания показват, че не поема достатъчно от киселините с храната си. Когато детето ви не приема достатъчно продукти, съдържащи Омега 3, нормално е да има такъв недостиг в организма му. Той може да се изрази чрез различни симптоми. След началото на приема на добавки дефицитът бързо ще изчезне. Не забравяйте обаче, че нищо не може да замести естествените мастни киселини и няма по-добър вариант от този, при който те се приемат по естествен начин чрез разнообразното и здравословно хранене. Не забравяйте винаги да се консултирате с лекар, той ще вземе предвид индивидуалните особености на вашето дете и ще ви препоръча най-правилното решение.

източмици на Омега 3 мастни киселини

Кои храни съдържат в най-голяма степен Омега 3?

Най-добрите източници на Омега 3 без съмнение са мазните риби, някои ядки и семена и растителните масла.

Мазни риби:

- Сьомга

- Риба тон

- Пъстърва

- Скумрия

- Аншоа

- Сардини

Ядки и семена:

- Ленено семе

- Орехи

- Тиквено семе

Растителни масла:

- Ленено масло – сурово

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в: Полезно

6,930 преглеждания

Comments are closed.