Йога и поликистоза

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Izkustvoto_da_zhiveesh_yoga_i_polikistoza (2)

Йога е древно познание, което не би могло да се опознае изцяло от един човек, дори да му се отдаде за цял живот. Това е начин на живот, на отношение, на мироглед, на общуване, който ни дава отговор за всеки проблем, стига да имаме волята да го разрешим и да му отделим времето и вниманието, които се изискват от нас. Днес ще поговорим за йога и един специфичен проблем, от който страдата много жени по света – синдромът на поликистозните яйчници.

Ето какво споделя Ручиха Ахуджа, домакиня за опита си с йога като начин да преодолее този здравословен проблем: “Преди 15 години ми поставиха диагноза поликистоза. Когато докторът ми го каза, аз много се изплаших. Започнах да се съмнявам дали някога ще мога да имам деца. Имах приятелка, която беше учителка по йога. Започнах да практикувам покрай нея. Лека полека, акнето ми изчезна и настроението ми не се променяше толкова често. Сега съм на 30 и съм майка на две здрави деца. Животът ми никога не е бил толкова прекрасен!” – Ручика Ахуджа, домакиня

Ручика е само една от многото жени по света със СПЯ (Синдром на поликистозните яйчници, поликистоза). Той не е толкова опасен, колкото звучи. Поликистозата е често срещано явление при жените в репродуктивна възраст. Най- малко 5-10% от младите жени (според проучване на Националния здравен институт) са с такава диагноза. Много от тях започват да признават  ролята на йога като безопасен начин на лечение.

Интересното е, че все още не е ясно на какво се дължи поликистозата. Много лекари смятат, че е резултат от стрес, вследствие на съвременния нездравословен начин на живот.

Както д-р Пратима Малик, гинеколог в Болница Апойо, твърди: “Съвременната стресирана, работеща жена с големи амбиции е много предразположена към  Синдром на поликистозните яйчници”.

Въпреки че е невъзможно да премахнем изцяло стреса от ежедневието си, със сигурност можем да се научим как да се справяме с него. Помощта  идва от практикуването на йога и медитация.

Как да разбереш дали имаш синдром на поликистозните яйчници?

•         Нередовен месечен цикъл илилипса на такъв

•         Косопад и интензивно окосмяване на лице, гръб, стомах, ръце и крака

•         Тежка форма на акне

•         Честа смяна на настроението

•         Качване на килограми

•         Безплодие

 

 

Baner2AOL_600x150px

Izkustvoto_da_zhiveesh_yoga_i_polikistoza (3)

Каква е ролята на йога при Синдрома на поликистозните яйчници?

Учението на йога обхваща много по-фини и дълбоки нива от това на нашето физическо тяло. Йога ни помага да освободим стреса, дълбоко натрупан в организма ни, което помага за подобряване на симптомите на СПЯ.

Асаните (йога пози), предназначени за СПЯ, помагат за отваряне на тазовата област и предизвикват релаксация, а пранаямите (дихателни упражнения) са мощни техники, които успокояват мозъка. Заедно с тях вървят и няколко успокояващи медитации, които действат на много дълбоко ниво, помагат за детоксикацията на тялото и освобождават стреса от цялата ни система. И накрая – мощната мантра на Сударшан Крия, техника открита от Шри Шри Рави Шанкар, която ни помага да се справим с негативните емоции и честата смяна на настроението.

Йога пози при поликистоза (препоръчани от д-р Седжал Шах, инструктор по Шри Шри Йога)

Релаксацията е ключът към поликистозата. Можеш да релаксираш в позата като регулираш дишането си. Вдишвай дълго, продължително и дълбоко докато правиш всяка една поза.

Забележка: Всички асани трябва да се правят по време на йога клас под ръководството на учител, обучен да преподава Шри Шри йога. Пози, които оказват сериозен натиск на коремната област, не трябва да се правят от жени с този синдром. Уверете се, че релаксирате докато правите всяка от асаните.

Тези пози също помагат за отслабване (жените със СПЯ са предразположени към напълняване). Д-р Седжал Шах казва: “Дори и да успеете да свалите 5-10 % от телесното си тегло чрез йога и медитативни практики, вие ще се чувствате много по-добре. Те успокояват ума ви и облекчават стреса, предизвикан от качването на килограми, което води до нормализиране на месечния ви цикъл. Ако имате поликистоза е много важно всеки ден да отделяте достаъчно време за йога и медитация”.

 

Baner2AOL_600x150px

Асаните, които можем да практикуваме:

•         Поза Пеперуда – седни на пода с изправен гръб и долепи стъплата на краката едно о друго, като коленете са максимално сгънати, за да може стъпалата да са близо до тялото. Коленете се движат нагоре-надолу, подобно на крила на пеперуда. Тази поза може да е много полезна при Синдром на поликистозните яйчници. Недей да “пърхаш” с крака прекалено много; вместо това задръж позата за по-дълго време.

•         Още по-полезна е СуптаБадхаконасана (Легнала пеперуда), която е същата като поза Пеперуда, но в легнало положение. Това я прави изключително успокояваща. За още по-силно преживяване, може да си пуснете нежна музика и да сложите възглавничка под хълбока си. За начинаещи е препоръчително да се използва такава.

•         Бхарадваджасана (Завъртане на Бхарадваджа) е седнала позиция с усукан гръбначен стълб, която много помага на хора с поликистоза.

•         Чакки Чаланасана (въртящо се колело) е много просто упражнение с няколко предимства. Помага за масаж на черния дроб, бъбреците, панкреаса, матката и репродуктивните органи. Седнете на пода с прави и широко разтворени крака. Изпънете ръцете хоризонтално на земята и ги хванете. Правете кръгове с горната част на тялото – напред-надясно- назад-наляво. Вдишвайте докато сте напред и в дясно и издишвайте назад и в ляво. 

•         Шавасана (Поза Мъртвец) е още една полезна асана, която трябва да се опита. Ако имаш Поликистозен синдром – колкото повече релаксираш, толкова по-добре се чувстваш, а тази поза позволява напълно отпускане на тялото в края на йога заниманието.

•         Падма Садана (комплекс от йога позиции) също е много ефективна за болните от синдрома.

•         Обърнете внимание, че не трябва да задържате дълго време пози, при които има натиск върху коремната област (Лък, Супермен, Кобра и Лодка).

•         Няколко кръга на Поздрав към слънцето с по-бързи темпове са добри за сваляне на килограми, но въпреки това е добре да правите само няколко бавни кръга на ден за по-голяма релаксация.

Релаксацията е ключова дума при поликистоза. Пранаяма (дихателни техники) помага. Чрез пранаяма или дихателни упражнения се освобождаваме от стреса естествено. Д-р Седжал Шах казва, че жените със СПЯ е добре да правят по няколко минутки дневно Нади Шодан (Алтернативно носово дишане) и Бхрамари (пчелна пранаяма). Чрез дишането, пранаямите освобождават ума ни от стреса.

 

 

 

 Baner2AOL_600x150px

Няколко съвета за Свързване с природата:

Яжте натурална храна, избягвайте готовите храни.

Пийте много вода.

Правете упражнения редовно. Енергичното ходене е добро за поддържане на еднакво тегло.

Прекарвайте повече време сред природата и оставайте сами със себе си.

Вземете мерки за успокояване на ума. Тревогите само ще направят проблема по-голям – слушайте музика, четете или прекарвайте време в градината.

 Медитирай и усети разликата

Тъй като стреса започва в ума и лека полека неговите ефекти се разпространяват и в тялото, много е важно да се насочим към нивото на ума. Това може да се направи чрез медитация. Американската Медицинска Асоциация е провела научно изследване, което изтъква голямата полза от тази практика.

“Когато се вглеждаме дълбоко в себе си, лечението се случва само” казва д-р Седжал Шах. Няколко минути, седейки неподвижно със затворени очи, действа изключително успокояващо и ти дава правилна гледна точка, за да намериш решение на проблема, който те измъчва.

Повечето жени, които имат диагноза Синдром на поликистозните яйчници, поставена в ранна възраст или в пуберитета, стават объркани и разстроени. Усвоявайки йога и медитация в ранна възраст ни помага да поддържаме тяло, лишено от болести и здрав ум.

Сударшан Крия е помогнала на много жени с поликистоза

Сарина Махбубани, пациент със СПЯ от 9 години, споделя: “За мен основният проблем беше акнето. То беше по цялото ми лице и беше толкова отвратително! Но въпреки това аз не пиех никакви хапчета. Бях на лека диета, с много салати и свежи плодове, пиех много вода и правех упражнения. Някои дни тялото ми се чувства подуто и тежко, а самата аз-инертна, тогава Сударшан Крия ми помага. Зарежда ме с енергия и ентусиазъм и се чувствам толкова по-добре!”

Сарина допълва, че Сударшан Крия и е помогнала да преодолее честата промяна в настроението, раздразнителността и негативните емоции. Здравословен хранителен режим, упражнения, йога и медитация са помогнали на Сарина да контролира симптомите си и да предотврати задълбочаване на проблема. Дори сега тя има много по-малко акне, за което да се тревожи!

 

 

Baner2AOL_600x150px

Наука и духовност: ръка за ръка

Модерната наука вече започна да приема нарастващата роля на йога и медитация за лечение на някои болести като диабет и Сидром на поликистозните яйчниците. Заедно с лекарствата, които докторите предписват на пациентите си, те също препоръчват практикуването на йога и медитация. Д-р Чайа Патил, акушер-гинеколог в болница Фортис, споделя: „В днешно време, трябва да комбинираш наука с духовност, за да постигнеш по-добър резултат. И двете трябва да вървят успоредно”.

Въпреки че причината за появата на поликистозния синдром е все още неясна, слава богу има различни начини за лечението му. Може да направиш своя избор и да му повлияеш чрез прост, умерен начин на живот, практикувайки йога. Избирайки това, ти трябва да правиш практиките си редовно, за да пожънеш ползите от тях.

И добрата новина е, че размерът на ползите, които получаваш от практиките е правопропорционален на усилията, които полагаш за тях. Така че дори и да започнеш с малко усилие, то ще ти се отплати!

Бидейки последователен в практикуването на йога е всичко, от което имаш нужда, за да престанеш да се безпокоиш за СПЯ.

 

 

 

Научете как да развиете тялото и ума си с йога и медитация в най-близкия център на Изкуството да живееш – http://www.artofliving.org/bg-bg.

Търсите информация за курсовете ни или искате да споделите обратна връзка? Пишете ни на info@artofliving.bg.

Baner2AOL_600x150px

 

Прочетете още:

Art%20of%20living%20-%20yoga%20za%20bremenni1  Йога по време на бременността

files/lotus%20flower-1_93102508  Йога за жени

sport  Освободете тялото си от стреса

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в: Зачатие

5,206 преглеждания

Comments are closed.