Храни, които е добре да избягвате по време на бременността

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Има определени видове храни, които е препоръчително да избягвате, докато сте бременна. Някои от тях могат да ви създадат храносмилателни проблеми, други – да причинят цялостен дискомфорт, но най-внимателни трябва да бъдете с тези, които могат да навредят на бебето ви. Ето някои от тях:


1. Непастьоризирано мляко

Пастьоризацията представлява постепенно затопляне на млякото в специални съдове. За 20 секунди то се нагрява до 76 градуса, след което рязко се охлажда. Така се убиват повечето бактерии. Ензимите в продукта също се унищожават, но протеините и по-голяма част от витамините се запазват.

Защо?

Непастьоризираното мляко може да съдържа бактерията листерия моноцитогенес (Listeria monocytogenes). Тя живее в почвата и водата, в телата на домашните животни, в млечните продукти, зеленчуците и дори понякога в полуфабрикати. Тя е безвредна за хора в добро здраве, но е опасна за хора с отслабена имунна система, в това число и бременни. Бактерията води до развитие на заболяването листериоза. Лечението (и по време на бременността) е с антибиотици от групата на пеницилините. Опасността при бременност се крие в това, че бактерията преминава плацентата и засяга детето. В резултат на това плодът може да бъде инфектиран и да умре в матката. Може да се стигне и до спонтанен аборт. В по-честия случай заболяването предизвиква преждевременно раждане на бебето, което в повече от половината случаи не оцелява.

Какво да изберем?

От непастьоризирано мляко се правят и сирената бри, камембер, някои кози и сини сирена. Затова не ги консумирайте. Безопасни са бялото българско сирене, сирене чедър, пармезан, фета, моцарела, рикота, маскарпоне. Винаги избирайте пастьоризирано мляко – това, което се продава по магазините. То винаги е пастьоризирано.


2. Дроб и продукти, съдържащи дроб

 

Защо?

Дробът най-често съдържа високи нива на витамин А. Въпреки че животинският продукт е много полезен и богат на желязо, високото му съдържание на витамин А го поставя сред опасните продукти за бъдещите майки. Прекомерният прием на витамин А по време на бременност не е полезен за развитието на плода. Претоварването на организма на бъдещата майка с него може да доведе до увреждания на бебето.

Какво да изберем?

Ако обичате да похапвате месо, не се отказвайте от него, просто не консумирайте животински дроб, както и всякакви видове пастети.


3. Сурови или рохки яйца

 

Защо?

Може да съдържат бактерията салмонела, която води до отравяне и може да е фатална за плода.

Какво да изберем?

Купувайте си майонеза, а не я приготвяйте сами вкъщи. Не приготвяйте сладкиши със сурови яйца, предпочетете рецепти, където яйцата преминават през топлинна обработка. Уверете се, че яйцето ви за закуска например е твърдо сварено. Не приготвяйте домашен сладолед, купувайте си го. Купените продукти се произвеждат с пастьоризирани яйца (т.е. обработени), претърпели специални процедури, при които бактерията се убива.


4. Месо и риба, сготвени алангле

 

Защо? 

Също може да съдържат салмонела.

Какво да изберем?

Месо от познато място или магазин, сготвено до пълната му готовност. Бъдете особено внимателни с рибата, тя се разваля много бързо. Забравете за сушито.


5. Риба меч, акула и риба тон (най-много до 1 път седмично)

 

Защо?

Тези риби имат много високи стойности на живак, които могат да увредят нервната система на бебето.

Какво да изберем?

Безопасно е да хапвате пъстърва, сьомга, раци, скариди, омар.


6. Бързи храни, съдържащи месо и яйца

 

Защо?

Тъй като никога не можете да сте сигурни в произхода на храната навън, не се хранете с бърза храна. Месото, рибата и яйцата, ако не са пресни или с доказан произход, могат да са особено опасни за майката. Не знаете също дали са сготвени достатъчно добре.

Какво да изберем?

Изпробвани вече ресторанти, домашна храна и по-малко месо извън вкъщи.


7. Неизмити зеленчуци или плодове

 

Защо?

Може да съдържат листерия, паразити или нитрати. Те влияят на бебето.

Какво да изберем?

Винаги добре измити плодове и зеленчуци. Задължително премивайте и сушените плодове.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в: Бременност Здраве

25,534 преглеждания

Comments are closed.