Аз съм умен, ти си глупав! Уроци по математика или щастливо дете – защо не и двете?

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Наскоро участвах в дискусия за образованието, обществото и склонността ни да лепим етикети на собствените си деца. Защо с лека ръка отъждествяваме умен с успял и глупав с неуспял? Мерило за успех ли са оценките от тестове по математика, изпитите за елитни училища и матурите? Нормално ли е ежедневието на 4 – 5 годишни деца да бъде запълнено с школи по математика, частни уроци и допълнителни занимания? И защо винаги закъсняваме с  въпроса „Къде си детство?“

matematika

Теории и генетика, но не само

За да ви въвлека задочно в дискусията ще започна с малко предистория и теория. Защото освен образовани и добре възпитани деца днес повече от необходимо е да чуем гласовете и да се вслушаме в нуждите на образовани и мислещи родители.

Мисловният процес на детето е строго индивидуален. Някои деца могат да разберат всичко от първия път, докато други трябва да повторят едно и също нещо много пъти, преди да го разберат и запомнят. Логическите разсъждения на децата зависят от бързото мислене, уменията за решаване на проблеми в различни области, логическите спорове, изследването и анализа на нови знания. Учените казват, че подобни качества и наклонности се пренасят генетично. Те смятат, че наследствеността засяга 70% от способностите на детето. Тези факти не означават, че не е необходимо да се развива мисленето на детето. В крайна сметка все още остават 30%, които са на разположение на хлапето и неговите родители.

Как да „управляваме“ тези безценни 30% без да разделяме децата на умни или глупави?

В практиката си често срещам деца, чието естествено развитие е „нарушено“ и потиснато от системно неглижиране или свръхамбиция на родители, които се опитват да следват модата без да обръщат внимание не естественото развитие и талантите на своето дете.

SmartVivo2

Задавали ли сте си въпроса на какво всъщност сме научили децата си, ако те безпроблемно намират корен квадратен или градусите на ъгъл в триъгълник?

Дайте си сметка, че съвременния свят се базира върху решаване на проблеми и проекти без фокус в определено академично познание. Много по-важно е, в ранните етапи на живота на нашите деца, да стимулираме тяхното любопитство, адаптивност и логическо мислене. Така ще им помогнем да се развиват пълноценно и хармонично без натиск или страхове. И всичко това можем да постигнем у дома чрез игра и подходящи стимули. Защото децата учат най-добре чрез играта с тялото, ума и душата.

И преди да направите стъпката да запишете своята 4-годишна принцеса или своя 5-годишен рицар на уроци по математика, направете най-доброто за тях – научете ги да не се страхуват от въпроса „Защо?“ Отговарянето на въпроси като този ще помогне на детето да мисли чрез логиката, да решава проблем или да стигне самостоятелно до определено заключение. Поставяйте лесни казуси, съобразени с познанието и възможностите. Той или тя  трябва да свикнат с въпроса „защо“ до такава степен, че при всеки нов възникнал проблем да са в състояние да търсят не зазубрен отговор, а да мислят самостоятелно и да търсят логически връзки и метод за решаване на проблема.

Същността на математиката не е в сметките, а в намирането на решения

Ако вашето дете се научи да мисли логично и последователно, то ще изгради самочувствие, че за всеки отделен проблем има решение и с увереност ще посреща всяко ново предизвикателство. Умението за справяне с всякакви проблеми е полезното качество, което изгражда детето като личност, помага му в поставянето и постигането на цели. Това от своя страна е предпоставка за по-успешно развитие в света на възрастните. А той е пълен с предизвикателства.

С компютър и молив – математика у дома

uchene-komputur

Дали все още си спомняте линията с таблицата за умножение, подарена от баба ви и купчините тетрадки, изписани със задачи по аритметика? А дали си представяте вашето дете, запленено от екрана на компютъра и изкушено от възможностите на новите технологии, да учи така? Признайте, че отговорът е категорично НЕ.

В последните години търсенията на педагози, психолози и родители са в посока  постигане на баланс между технологиите, традиционното обучение по математика и играта. Като родител и педагог зная колко естествено и неусетно, без да си даваме сметка, стигаме до крайности. Опрях се на опита, знанията и мечтите на екип специалисти, за да мога да споделя днес, че балансът е възможен. Не мога да скрия, че малкият ни екип е щастлив и горд с това, което постигнахме и дойде времето да го представим и на вас.

Без претенции за изчерпателност, но заредени с желанието да бъдем в помощ на повече деца и родители, да растем и да се развиваме заедно с тях, създадохме SmartViBo.com. Платформата дава възможност на детето да учи самостоятелно в позната среда, без натиск и без стрес от непознатото. В основата на всяка задача има игрови елемент, който неусетно увлича малчугана и го превръща в изследовател или детектив. Активностите се редуват – моливът сменя компютърната игра и обратно. Задачите са съобразени с възрастта, изискванията на образователната система и интересите на съвременните деца. Сигурни сме, че ще останете впечатлени от това, колко умно е вашето дете.

SmartVivo1

И да се върнем на въпроса „Защо?“

Благодарим ви, че прочитайки тази статия вече станахте един от нас. Надяваме се, че вие сте от хората, които не се притесняват от въпроса „Защо?“. А отговорът е лесен – защото децата имат право да растат щастливи.

На всички останали въпроси отговор ще намерите ТУК.

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

456 преглеждания

Коментирай

Трябва да сте влезли в профила си, за да коментирате.