Защо скуката е полезна за децата?
“Мамо, скучно ми е.”
Познато, а? Веднага започвате да мислите как да „помогнете“? Идват и малките самообвинения, че може би сте лоша майка? Повечето от нас се чувстват отговорни, когато чуем, че детето ни скучае. Ето защо, веднага им „помагаме“ като им предложим структурирана игра или готово занимание. А в същото това време децата ни имат нужда се сблъскат със суровия живот във вид на неструктурирано време за игра.
Защо неструктурираното време е полезно за децата?
То дава възможност на децата да изследват вътрешния си и външния свят. Така те се научават да се ангажират със света наоколо, да използват въображението си, да откриват и да творят.
Неструктурираното време дава възможност на децата да изучат нещата, които им харесват. Ако постоянно ги държим заети с уроци и структурирани занимания, те ще се научат да запълват свободното си време с „екранни“ занимания (screen entertainment, такива сързани с телевизия, компютър, таблет, телефон, видео игри и прочее). Така не се научават да откликват на собствените си желания и интереси, което по-късно в живота ще ги научи да открият професията си. Най-често неструктурираното време за игра ги кара да изучават буболечките по тротоара (Айнщайн го е правил с часове), да си строят форт в задния двор, да направят чудовища от пластилин, да пишат кратки истории или песни, да играят със съседските деца. Тези призвания на сърцето ни водят към нещата, които са ни интересни и правят живота ни смислен и значим. Важно е да предоставяме на децата си възможността да разберат, че животът е интересен и пътят, който избират е в техни ръце.
Особено важно за децата е да им предоставим възможност да решат сами как да разпределят времето си, защото ако ние ги управляваме, те никога няма да се научат да боравят с времето. А едно от най-големите предизивикателства на тийнейджърите и възрастните, е именно умението да разпределят и менажират времето си.
Както казва Нанси Х. Блейки:
“Забравете за времето, прекарано пред телевизора и структурираните занимания, които вие им измисляте и ги оставете да разполагат с времето си, така както те си го представят. Защото, в крайна сметка, това е всичко, от което имаме нужда. Ако нещо не може да бъде сътворено във въображението ни, никога не можем да го постигнем в реалността – от кейка и връзката ни, до лекарстовото против СПИН. Животът се изгражда от нещата, които си представяме в него. Не можем да засадим въображение в децата си. Но можем да създадем среда, в която креативността е не просто още една бъркотия, която трябва да се разчисти, а добре дошло доказателство за добро справяне със скуката. Много вероятно е скуката да ни покаже най-добрите ни страни, тези които имат желание да се борят, да рискуват, да опитват и да постигат. Ако седим на едно място достатъчно дълго, в един момент ще чуем повика на сърцето си. С опитите, ще успеем да накараме въображението да се развихри и да ни даде отговор.”
Защо „Скучно ми е“ се превръща в нещо като рефрен за всички деца?
Повечето деца, на които им е предоставено неструктурирано време (след като са се оплакали, че им е скучно) намират сами с какво да се занимават. Децата винаги са най-щастливи, когато сами се направляват. Защото играта е тяхна работа. Това е начинът, по който те добиват собствения си опит и познания. По техния уникален начин.
Когато децата не могат да си намерят занимание…
Ето някои от причините за това:
- Те толкова са свикнали с екранните занимания, че не умеят да се вгледат в себе си за насока.
- Времето им винаги е толкова структурирано, че не са свикнали със свободното си време и не знаят как да го запълнят.
- Имат нужда от внимание. Всяко дете има нужда да „презареди“ с малко време, прекарано с мама и тати.
За съжаление, нашето общество отглежда цяло едно поколение деца, пристрастени към екранните занимания. Това се случва, защото електронните устройства са създадени така, че да дават по малък допаминов подарък на мозъка ни, когато работим с тях. Този подарък е толкова приятен, че кара действителността наоколо да бледнее в сравнение с екрана.
А децата имат нужда от толкова много други занимания – от строене с конструктор (за моториката и сетивата), до изграждане на отношения с другите деца (социални умения, приятелство, споделяне), създаване на стремежи (за да се научат да постигат, а не да очакват пасивно) и др. Децата имат нужда да бъдат физически активни, за да могат да се концентрират и да учат. Затова е важно да се ограничи времето им пред екрана.
Когато децата казват, че им е скучно, как трябва да реагираме?
Първо, спрете с вашите занимания и се вгледайте в детето си за няколко минути. Ако използвате това време, за да се свържете с него, да си поиграете, да се погъделичкате, детето ви най-вероятно ще получи това, от което се нуждае и набързо ще забрави, че му е било скучно.
Ако не се отдръпне от вас естествено, а вие трябва да се върнете към задълженията си, след няколко минути пълно отдаване на детето си, може би то има нужда от още малко време с вас. В повечето случаи, когато детето е неспособно да се концентрира върху нещо, е защото има нужда от по-дълбока връзка с вас. Предложете му да види с какво се занимавате или пък спрете да работите и направете нещо заедно.
След като вече сте напълни ли „резервоара му за любов“, можете да преразгледате въпроса за заниманията му. До този момент, може би то самото вече знае какво иска да прави, а ако не, му кажете, че да разбере какво му се прави и с какво иска да се занимава, си е негова лична работа. Но му кажете, че можете да му помогнете да измисли интересно занимание.
Ами ако детето наистина се нуждае от помощ за справяне със скуката? Как да помогнем, като същевременно оставяме отговорността за техните занимания в техните ръце?
През повечето време, децата оставени насаме, се занимават с това, което им е истински интересно. А понякога наистина се нуждаят от нашата помощ – особено, ако изведнъж са се оказали с много повече свободно време от преди – например, през ваканцията или ако сега тепърва ограничавате времето му пред екрана.
Дори и да се наложи да му помогнете да намери интересни занимания, оставете отговорността в неговите ръце – например, направете „Буркан против скука“, в който да събирате написани на листчета занимания. Когато каже, че му е скучно, му напомняйте да „попита“ буркана си с какво да се занимава.
Ето някои идеи:
– Да направя книга със смешки
– Да си направя къща от одеала и възглавници
– Да напиша писмо на баба
– Да обиколя двора три пъти
– Да си пусна музика и да танцувам
– Да измия огледалото с гъба
– Да напиша какво най-обичам във всеки от моето семейство
– Да среша кучето
– Да откривам интересни форми в облаците
– Да видя колко пъти мога да топна топката
– Да нарисувам картина
– Да измия колата
– Да направя план за откриване на съкровища с карта
– Да покарам колело
– Да направя сцена от кашон
– Да напиша нещо в дневника си
– Да си подредя стаята, така че да ми харесва на мен
– Да напиша история
– Да си направя костюм
– Да изрязвам картинки от списания и да направя колаж
– Да направя обяд-изненада за мама
– Да направя зоологическа градина за плюшените играчки
– Да направя красив календар за лятото със специално място за важните дати
– Да направя ледени близалки от плодов сок и парченца плодове във формите за лед
– Да направя семеен вестник/бюлетин
– Да приготвя десерт
– Да започна да събирам колекция (листа, камъни, копчета…)
– Да направя изложба от снимки в моята стая (с помощта на въжета за пране и щипки)
– Да направя цирково представление
– Да превърна стаята ми в тропическа джунгла
– Да направя скулптура от бисквити и крем
– Да украся стара тениска с копчета, парчета плат или текстилни маркери
– Да използвам стари кашони и да си направя лабиринт
– Да чета книжка
– Да науча хубаво стихотоворение наизуст и да го изрецитирам на мама и тате за вечеря
– Да си напрвя лодки от стари пластмасови бутилки и да ги пускам в легена с вода.
– Да нарисувам картина с непознат остров, с всичко, което искам да има на него
– Да завържа очите на брат ми/сестра ми и да го/я разведа из къщи, за да познае къде се намира.
– Да поиграем на бордови игри (дама, монополи…)
– Да видя дали мога да рисувам с крак
– Да нарисувам нещо с тебешир навън
– Да поскачам на въже
– Да си направя балони в мивката
– Да махна плевелите от цветята
– Да направя играчки от стари чорапи, копчета и маркери.
– Да направя списък с нещата, които мога да правя сам, без възрастните
– Да смеся течен сапун с царевично нишесте и боя за храна и да пребоядисам банята.
Ако наистина няма какво да прави, дали телевизорът или електронните игри са добро занимание?
Проблемът с екранните занимания, е че може би разрешават проблема със скуката за кратко, но ви „закопават“ в бездънна яма. Изследванията сочат, че децата, които често гледат телевизия, се чувстват отегчени много по-често от тези, на които телевизорът и екранът са им спестени. Дори и след като спрете вредния навик, на детето може да му отнеме месеци наред да се научи да открива интересни занимания в свободното време. Но не се отказвайте – правите голяма услуга на въображението им!
Ако детето ви може да чете, не е възможно да няма интересни занимания за него – има цял огромен свят от книги, който то трябва да опознае. Ще трябва да положите повече усилия в началото, докато му покажете колко е интересна всяка книга. Четете заедно в началото, докато не се наложи да приготвите вечерята или да вдигнете телефона. Но поне ¼ от книгата, за да стане тя интересна на детето. После го оставете да избере какво иска да чете – книгата, която досега сте чели заедно или някоя друга. Повечето избират първото. Избирайте все по-трудни книги, за да ги накарате да четат повече и да гледат по-малко картинки.
Детето ви може да чете, но чете вече цял ден и има нужда от почивка. Вече сте прекарали 30 минути с него и нямате повече време, няма негови приятели наоколо и детето ви не намира нищо интересни в „Буркана против скуката“? Тук трябва да извадите тайния си коз. За някои майки, това може да са желирани бонбони и клечки за зъби, които да бъдат превърнати в странни архитектурни чудеса. Ако не ви се иска да са бонбони, пробвайте с пластилин.
Ако детето ви все още не чете, можете да направите хиляди интересни неща. Добре е това да са занимания, които да ви сближават, защото само когато “чашата му за любов” е пълна, то може да се отдаде на интересни занимания.
В повечето случаи, когато няма нищо интересно, което детето да прави, е ситуация, свързана с малки деца, които все още не могат да четат и не могат да се концентрират върху една игра за повече от 30-40 минути. Ако в този момент, не можете да му отделите време, включете детето си във вашето занимание и готово! Те обожават да бършат прозорци, да чистят, да простират, да поливат цветята, да готвят… Ако не можете да ги включите директно – защото кухненският плот е висок или режете лук, им дайте тяхно мини работно място – маса и стол с прибори и съдове. Дайте им пластмасов нож и плодове и ги оставете да работят. Позволете им да измият балкона с кофа вода или да разчистят шкафа за съдовете. Ще намерите най-добия си помощник.
Ако работата ви не позволява да го включите в нея – например чистите счупено стъкло, или работите на компютър, пуснете му музика в съседната стая – децата обожават музика и танци.
Ако в момента трябва да накърмите бебето, а малкото ви дете скучае, дайте му вода или пясък, пръст от саксиите на балкона – това са занимания, които то обожава и които ще го държат заето поне час. Или напълненте коритото на бебето с вода на балкона и му дайте малки гумени играчки. Детето ви ще забрави за скуката.
Друга много добра възможност, е да му пуснете аудио книга или приказка. За разлика от визуалните истории (филмчетата), аудио книгата ще стимулира въображението му и ще го държи ангажирано дълго време.
Дали наистина е толкова вредно 1 или 2-годишно дете да прекара пред телевизора 1-2 часа?
Не, разбира се. Просто изберете филмче, и го пуснете на компютъра, така че това занимание да има естествен край, след който да приключи. Ако му пуснете телевизионен канал, детето ще се сърди, че го спирате, когато филмчето свърши. Дайте му нещо, което да очаква след това („Когато бебето заспи, ще си поиграем заедно“). И го изпълнете, без да се възползвате от екранната заетост на детето си, за да довършите някоя друга задача.
Статията е преведена от: www.ahaparenting.com, Автор: д-р Лаура Маркам
Прочетете още:
15,845 преглеждания