За важността на играта при децата
Играта при децата е толкова важна, колкото и любовта, храната, грижата и надеждата. Специалистите по детско развитие смятат, че играта е от изключително значение за умственото, физическото и емоционално развитие на всяко дете. Тя, играта има много лица:
– Играта е израз на радостта и забавлението.
– Чрез нея децата развиват своята личност, позитивното отношение спрямо себе си и реализират потенциала си.
– Играта отключва креативността и въображението. Тя развива умения като четене, мислене, намиране на решения и подобряване на двигателните умения.
– Играейки, те се учат да управляват емоциите си и да се справят с тях. Освен това тя им помага да опознават и разбират света около себе си.
– С игра, децата придобиват социални умения, учат се да градят взаимоотношения с околните, създават ценностната си система и чувството си за етика.
Играта спокойно може да се нарече „храна за мозъка”. Тя му помага да се развива по начини, които от съществено значение за успеха в училище, например. Тя осигурява основата на ученето, включително обогатяването на езика, развива мисленето и уменията на детето да разсъждава и да прави изводи, да вади следствия. Съвсем отделно и не от по-малко значение е играта между родители и деца. Това е прекрасна възможност да прекарваме повече време заедно и да заздравяваме връзката помежду си.
Д-р Едгар Клугман, професор в колеж в Бостън, САЩ и един от най-изтъкнатите експерти в изследването на ползите от детската игра, определя следните категории:
Функционална игра: това е повтаряща се игра с различни предмети, която развива моторните и практическите умения на детето. Добри примери за подобни игри са прибиране и изваждане на различни предмети, пълнене, подреждане, игра с вода, както и игрите на открито. Функционалните игри са характерни за най-малките. Обикновено до 3-годишна възраст този вид представляват около 50% от детската игра. И въпреки, че с възрастта тя намалява, тя си остава една от най-важните.
Детето може да играе само или заедно с други деца, като развива двигателните си умения, координацията и разбира се, много се забавлява.
Конструктивна игра: това са игрите, с които детето създава и решава поставени задачи или проблеми. Примери за това са всички конструктори, пъзели и различните креативни и художествени игри. Приблизително 50% от всички дейности на децата между 4 и 6 години са такива конструктивни занимания, като те продължават да бъдат много важни и през първите класове в училище. И тук децата могат да играят сами или с другарчета. Развиват се логическата мисъл, креативността, разработва се умението да взимат решения и да се решават възникнали въпроси.
Ролеви и въображаеми игри: чрез тях децата влизат в различни роли, трансформират се в съществуващи или измислени герои. Това отново може да бъде самостоятелна или групова игра. Тя достига своя пик при децата в по-горните групи в детската градина, предучилищната възраст и започва да намалява, когато детето стане 2-3 клас.
Ролевата игра помага на децата да изразяват свободно емоциите си и да пресъздават събитията, които се случват в живота им и които са ги развълнували и направили впечатление. Чрез тези динамични игри те се учат да комуникират с другите, да развиват социалните си умения, практикуват езика и способността да общуват, учат се на житейски ценности и развихрят въображението си.
Игри с правила: това са игрите с предварително определени правила, като настолните игри, игрите с топка (футбол, тенис, баскетбол) или такива от типа на скачане на въже, на ластик, учене на песнички или танци. Този тип игра става основен, когато децата достигнат вече училищна възраст. Чрез игрите с правила те се учат на сътрудничество и отборна игра, взаимно разбиране, логическо мислене, честност и спазване на зададени критерии и норми.
57,585 преглеждания