Три ползи от музиката за децата в предучилищна възраст
Музикалното образование има огромно значение за развитието на децата. С негова помощ те стават по-креативни, по-умни, по-уверени, по-щастливи и като цяло по-завършени. Музиката развива познавателните способности на децата и подценяването й като училищен предмет е напълно неоправдано.
Заниманията и часовете по музика в предучилищна възраст и в първите класове помагат на децата да се справят успешно и с останалите предмети от училищната програма, като математиката, например. Музиката развива и уменията, които децата използват в различни области от ежедневието.
Основните три ползи са:
Музиката подпомага езиковото развитие
Според Антъни Бранд – професора по теория на музиката и музикална композиция, дори новородените разбират музиката, макар и на съвсем основно ниво. Той казва, че музиката е основата върху която бебетата първоначално започват да учат. Едва по-късно те могат да свържат тези звуци с това, което означават. В изследването си, озаглавено “Музикално и ранно езиково развитие”, Бранд казва, че новородените могат да разделят части от звуците като тембър, височина и ритъм, следователно музиката има свойствата да обучава мозъка да разбира езика.
С порастването, заниманията с музика подпомага уменията, свързани с четенето. Когато четенето е съпроводено от мелодия с която изреченията се изговарят, вероятността детето по-лесно и бързо да осъзнае смисъла на прочетеното е по-голяма.
Готфрид Шлауг, изследовател от Харвард, открива и връзка между музикалното обучение и езиковото развитие при деца с дислексия. “Заниманията с музика развиват основните слухови умения за възприемане, които същевременно могат да отстранят някои езикови дефицити при децата.”
Музиката подпомага развитието на математическите умения при подрастващите
Музиката подобрява пространствено-времевите разсъждения при децата и им помага да се справят с решаването на сложни математически задачи. Музикалното образование играе основна роля за уеднаквяване на разликите в постиженията на деца с различна степен на развитие. Например, ученици в неравностойно положение, които са били участници в училищни групи, като хор или оркестър, са били повече от два пъти по-способни да се представят отлично по математиката, в сравнение от връстниците си, които не са преминали музикално обучение. Освен това, децата, които са имали целенасочени музикални занимания, включени в учебната програма, показват по-високи резултати на традиционните математически тестове в училище.
Музиката подобрява функцията на мозъка
Дори година или две музикално обучение повишава способността за изостряне на вниманието и запаметяването. Според Готфрид Шлауг, когнитивните ефекти на музикалното обучение се изразяват в по-интензивното развитие на двигателните и слухови умения на децата още в най-ранна детска възраст.
Едно проучване от 2013 г., ръководено от Вирджиния Пенхюн, професор по психология от университета “Конкордия”, и нейния екип, е установил, че хората, които са преминали музикално обучение в началото на живота си, са имали по-силни връзки между двете полукълба на главния мозък.
През 2014 г., друго проучване на Бостънската детска болница свидетелства за възможните ползи от биологичната връзка между ранните занимания с музика и развитието на познавателните им способности в зряла възраст. Тези изпълнителни функции на мозъка управляват познавателните процеси, които ни позволяват на регулираме поведението си, да решаваме проблеми и бързо да обработваме и съхраняваме информация.
Тези резултати безспорно са в подкрепа на музикалното обучение, което явно е в състояние да ни помогне да отгледаме деца, които не само да имат забележително академично бъдеще, но и да са отговорни, креативни и щастливи млади хора.
www.creativechild.com
9,802 преглеждания