Развитие на речта от 0 до 36 месеца

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

rp_momiche-govori-po-telefon.jpg

От 12 до 17 месец

Около първия си рожден ден, детето вероятно ще започне да използва определени думи, които знае какво означават. Първите думи, вероятно в най-различни варианти, които ще чуете най-вероятно ще са „мама“ или „тата“.

Около 15 месец е силно вероятно мъника да започне да повишава гласа си в края на думата, както това правят всички, когато задават при въпрос. Думите започват да се придружават от жестове с ръце. Това е така, защото детето вече иска да подчертае това, което казва и държи да бъде забелязано.

В този период то вероятно вече разбира и изпълнява прости инструкции, като „Вдигни мечо“ или „Ела при мама“.

От 18 до 24 месец

До 18 месец детето вече може да използва между 6 и 20 прости думички. Около втората година речевият запас може да достигне и до 50 или повече думи.

Вече ще е възможно да съчетава две думи и да прави прости изречения като „Гешни ме“. В тази възраст е добре да започнете да се опитвате да пеете на детето, за да проверите дали ще се иска да пее с вас. Ако дълго време сте пели една песничка за лека нощ, то може да се научи да завършва части от текста й вместо вас.

Със сигурност детето ще продължи да си говори нещо, докато си играе. Радвайте се на моментите, в които детето започне да си създава собствен свят. Няма значение дали това, което си говори има смисъл или дали вие го разбирате. Ритъмът, с който си бърбори ще звучи като истинска реч.

Местоименията като „аз“, „тя“, „той“ и „то“ може да са объркващи за мозъка на малкото дете. Тези етикети за хората са твърде абстрактни в тази възраст. Възможно е детето даже да избягва да ги произнася, например вместо „Аз хвърлям“ да казва „Бебе хвърля“. Няма нужда да се притеснявате ако речта на детето все още не звучи както ви се иска. Всяко дете научава различни звуци в различни стадии от живота си.

От 25 до 36 месец

Детето вече изпитва доста по-силни емоции и може да възникнат ситуации, в които доста шумна ще започне да ги изразява. То трудно може да контролира тона си и да го постави в правилните децибели докато изговаря нещо, затова имайте търпение и не го съдете.

Постепенно в речника му ще намерят място местоименията и то ще се започне да казва „аз“ и „ти“. Възможно е да започне да използва думичката „не“ твърде често. Това е типично за тази възраст и представлява начинът, по който децата отстояват своите виждания пред вас.

Между две и три годишна възраст речникът на детето се увеличава значително. Думичките нарастват до около 300. Детето вече ще успява да съчетава съществителни с глаголи и ще образува по-дълги, но все още прости изречения като „Аз ще си играя“.

Това е и периодът, в който ще започнат и въпросите…
„Какво?“, „Защо?“, „Къде?“ и „Кой?“. Въоръжете се с много търпение, защото малкото ви любопитна същество ще иска отговор на всичко!

На три години, детето ви ще има вече достатъчно богат речник, за да проведе разговор с вас за това, което прави в момента или е правило в близкото минало.

Не се изненадвайте, ако детето все пак е разбрало нещо погрешно, може просто да не може да намери точните думи, за да опише какво се е случило. Може също така да обърка времената, което е напълно нормално. Опитвайте се да не казвате на детето си, че е объркало думата. Вместо това можете да направите, така че във вашият отговор да присъства думата, но в правилната й форма.

Детето вече ще може да си казва името и дори на колко години е.

Как да насърчим детето да говори?

Говорете колкото се може повече на детето си за ежедневието си и за това, какво правите, когато не сте вкъщи. Колкото повече говорите на детето, толкова повече то ще научава нови думи и ще става все по-добро в това и то да ги изговаря.

Говорете му докато сменяте пелените или го къпете и му оставяйте достатъчно време да ви отговори. Използвайте всичките действия, които извършвате, за да помогнете на детето да се научи да прави връзка между действия и обекти с думите, които ги представляват. Посочвайте предмети, които виждате, когато сте навън и казвайте названията им.

Опростете речта си, когато говорите на детето. Използвайте кратки и лесни изречения с вече познати думи. Това ще му помогне да се съсредоточава върху важната информация.

Опитайте се да говорите от време на време с изречения, които са малко по-дълги от тези, които то е използвало. Ако детето е казало изречение с две думи, вие му отговорете с изречение от три-четири думи.

Може да увеличите речника на детето, като му давате да направи избор за себе си, например „Какво искаш – ябълка или портокал?“. Може даже и да му покажете между какво има да избира, което ще му помогне да разбере кое какво е и да изгради картинка в главата си.

Ще е полезно да сядате пред него и да му говорите. Идеално би било да заставате пред погледа му докато четете книга на глас, защото така детето ще може да ви наблюдава, ако е в скута ви няма да вижда, само ще чува.

Винаги обръщайте внимание на детето върху картинките в книжките и се опитвайте да ги обсъждате.

Как да разбера дали детето ми има говорни нарушения?

Да провери един родител сам дали детето му има говорни нарушения е сложна задача. Но ако имате сериозни притеснения относно това, първо поговорете с педиатъра. Най-вероятно той ще ви успокои, че речта на детето ви се развива напълно нормално или ще ви препоръча да отиде при специалист, които да направи оценка на речта на детето ви.

по материали от www.babycentre.co.uk

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Pages: 1 2

18,564 преглеждания

Comments are closed.