Развитие на децата в предучилищна възраст
Три – четири годишните деца, т.е. децата в предучилищна възраст, се развиват доста бързо и са заинтересовани от заобикалящия ги свят. Те имат желание да изследват, да докосват, да пипат, да опитват, да миришат, чуват и да тестват всичко около тях. Те имат силно желание да изучават нови неща и съответно се учат като пробват и експериментират. Децата в предучилищна възраст най-много се учат от техните игри.
Чрез игрите децата развиват умения, използват езика и упражняват вътрешния си контрол.
Като цяло, децата в тази възраст искат да се изградят отделно от родителите си. Те са по-самостоятелни, сравнение с по-малките деца. Тъй като боравят вече с езика, те могат да изразяват нуждите си.
В предучилищна възраст децата развиват чувството на страха. Страх от нови места и изживявания, както и раздяла с родители или други важни за тях хора. От децата в предучилищна възраст може да очаквате да ви изпитват постоянно – могат да използват ругатни или други забранени думи или пък да действат глупаво. Децата в тази възраст могат да имат проблем да остават сами и споделянето може да се окаже трудно. Заради голямото си въображение и богатата си фантазия, те може трудно да различават фантазията от реалността. Могат да си имат въображаем приятел, с когото да си говорят. Децата в предучилищна възраст се нуждаят от ясни и прости правила, за да разграничават границите на приемливото поведение.
Да знаете как растат и се развиват децата в тази възраст ще ви помогне да напътствате детето си в този етап от живота му. Има няколко основни характеристики от три основни области: физическа (тяло), социална (да остане само с другите) и емоционална (чувства) и интелектуална (мислене и език). Все пак имайте предвид, че всички деца са различни и достигат до различните етапи по различно време.
Физическо развитие
Деца на 3-годишна възраст
– Те ходят на пръсти
– Седят на един крак
– Скачат хоризонтално
– Карат колело с помощни колелца
– Строят кули от 6-9 блокчета
– Хващат топка
– Рисуват и мажат на воля. Чертаят хоризонтални, вертикални и кръгли линии
– Могат да се справят с някои неща като пъзели, мозайки и др.
– На височина растат приблизително с 3 инча на година
Деца на 4-годишна възраст
– Могат да изобразяват реалистични картини (къщи, хора, цветя)
– Тичат на пръсти
– Подскачат на един крак
– Препускат с всички сили
– Хвърлят топка през рамо
– Могат да се люлеят, докато останат без дъх
– Обичат не закопчани, без копчета дрехи
– Обличат се сами.
– Могат да режат с ножица
– Могат да измислят и пишат груби писма
– Когато играят, те са много активни и понякога агресивни
Социално и емоционално развитие
Деца на 3-годишна възраст
– Обичат драматичната игра с други деца
– Започват да се учат да споделят
– Имат нужда от ясни и последователни правила, както и какви ще са последствията от нарушаването им
– Емоциите им са крайни, но за кратко. Трябва да се окуражават да изразяват чувствата си с думи.
Деца на 4-годишна възраст
– Имат много развито въображение
– Понякога имат въображаем приятел
– Могат да бъдат агресивни, но обичат да имат приятели и да бъдат с други деца
– Имат склонност да се хвалят и фукат
– Учат се да споделят.
– Обичат да се преструват на големи (майки, татковци, доктори, медицински сестри, полицаи и др.)
– Имат нуждата да се чувстват важни и ценни
– Трябва да им се предоставя възможност да се чувстват свободни и независими.
– Държат да бъдат хвалени за постиженията си и го оценяват
Интелектуално развитие
Деца на 3-годишна възраст
– Могат да изразяват нуждите, идеите и въпросите си
– Вниманието им се задържа за по-дълго време на едно място и могат да участват в групови занимания
– Те най-добре се учат като пробват. Имат нужда от различни занимания – както вкъщи, така и навън. Трябва да има баланс между активните и по неактивните игри.
Деца на 4-годишна възраст
– Те са много комуникативни
– Обичат сериозните дискусии
– Задават множество въпроси, от рода на Как и Защо
– Използват глупави думи и ругатни
– Развиват умения за класификация и способност да търсят причини
– Разбират някои основни понятия като номер, размер, тегло, цвят, материя, време, позиция и др.
Занимания, които може да опитате
Деца на 3-годишна възраст
– Децата в предучилищна възраст имат нужда да скачат, да се катерят и да карат колело
– Оставете ги да си играят с различни по размер и форма кубчета и блокчета
– Дайте им да си играят с игри, които се състоят от много части като пъзели и мозайки
– Научете ги да се обличат и събличат сами
– Карайте ги да ви помагат в домакинството – да поливат цветята, да подреждат масата и др.
– Поощрявайте ги да броят различните предмети – като например колко лъжици и вилици има на масата.
– Четете им книжки
– Пейте и ги оставяйте те да си измислят песни.
– Насърчавайте ги да танцуват и да се движат на музика.
– Отговаряйте честно на всичките им въпроси.
– Осигурете им бои, пастели, тебешири, цветни моливи и всякакви други материали за рисуване, които могат да използват.
Деца на 4-годишна възраст
– Извеждайте ги да си играят навън
– Оставете ги да усетят чувството на баланс като ходят в права линия, накриво или по някоя греда
– Избирайте дейности, в които децата отделят и сортират различните предмети
– Нека ви разкажат каква история са измислили или да довършат края на някоя приказка
– Помагайте им да смесват боите и да правите нови цветове.
– Ходете по различни места, които могат да се сторят интересни на детето – пожарна, библиотека или на някое музикално събитие за деца.
– Помогнете им да си засадят цвете и да се грижат за него
– Може да си направите кукла от хартия и да изнесете куклено шоу. Децата често изразяват чувствата си точно от такъв тип игри
27,094 преглеждания