Три начина да избегнем остеопорозата

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

shutterstock_258265601

През детството и пубертета костите растат с бързи темпове, тяхната маса се повишава значително, за да достигне своя пик около 30-годишна възраст. След тази възраст човешкият организъм започва да губи костна маса, а при жените след менопаузата този процес се задълбочава още повече.

Независимо от възрастта и пола обаче, винаги може да се направи и още нещо за здравето, за костите и за целия организъм.

1. Достатъчно калций и витамин D

Жените на възраст от 20 до 50 години се нуждаят от 1000 мг калций на ден и тези над 50-годишна възраст от 1200 мг.

Най-добрите хранителни източници на калций са прясно и кисело мляко, спанак, броколи, сусам, бадеми. Когато храните не са в състояние да се справят с доставянето на нужното количество калций за организма е от полза да се вземат някои хранителни добавки с калций.

Калцият не може да се предозира или да се натрупа в запас. Тялото работи с изключителна точност и ще поеме само и точно толкова, колкото му е нужно. За да е ефекта от постъпилия в организма калций максимален, е добре да се приема и достатъчно витамин D, който е необходим, за да се абсорбира калция пълноценно.

Обикновено витамин D се приема допълнително под формата на добавка, но е препоръчително да се стимулира и производството му по естествен начин, чрез ежедневно излагане на слънчева светлина.

Естествени хранителни източници на витамин D са сьомга, риба тон, яйчен жълтък и млечните храни.

2. Упражнения 

Калцият и витамин D могат да подпомогнат съхраняването на костната плътност, но за да са в добро състояние костите през целия ни живот от важно значение са физическата активност и ежедневната гимнастика.  Най-лесното упражнение, което всеки може ежедневно да прилага е ходенето пеша. След него се нареждат бягане, колоездене, аеробика и плуване.

3. Без тютюн и алкохол

Никотинът е изключително вреден за костите във фазата на растеж. Той свива кръвоносните съдове и намалява притока на кръв до костите, тъканите и всички органи в тялото. Забавя съществено растежа на костните клетки и пречи на добрата абсорбция на калция, което на по-късен етап засяга костната плътност и е една от основните причини за остеопороза.

Употребата на алкохол през юношеството доказано има негативно влияние върху натрупването на костна маса и нарастването на скелета. Злоупотребата с него води до остеопороза в зряла възраст, тъй като той пречи за доброто усвояване на калция от организма.

Vereia-Ca_k

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

2,027 преглеждания

Comments are closed.