Образователните ни институции препоръчват Монтесори педагогиката
“Помагайте на децата си да станат господарите на 21 век!” Това призова Барбара Айзъкс, директор на Международния Монтесори обучителен център във Великобритания, по време на конференцията “Европейски практики в подкрепа на ранното детско развитие: Монтесори педагогика”, организирана от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
На събитието присъстваха повече от сто представители на българските учебни заведения и институции, които препоръчаха Монтесори педагогиката за иновативните детски градини и училища в България, съобщиха от факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет. От тази година във факултета е включена следдипломната квалификация “Монтесори философия в съвременното общество”, предстои въвеждане на магистърска програма за Монтесори.
Регионалното управление по образованието в София ще подкрепи въвеждането на Монтесори педагогиката като иновативна форма на образование в детските градини и училищата, заяви по-рано тази седмица началникът му Ваня Кастрева, а на форума председателят на парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова призова към “мащабна реформа в българската образователна система, част от която е и педагогиката на ранното детство”.
С помощта на педагогическия факултет на СУ и Монтесори експертния съвет към него ще започне проект с една от столичните общини за пилотен Монтесори клас и група в общинско училище и детска градина, беше обявено на форума. Практическата работа по време на следдипломната квалификация ще позволи на студентите и преподавателите да обединят усилия, за да адаптират Монтесори практиките към българските образователни стандарти.
Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е “детето – по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита”.
В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал.
Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено “аз”, самостоятелно решава в кой етап от живота си кой “прозорец” за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: “Помогни ми да се справя сам!”.
В България методът на Монтесори педагогиката се прилага единствено в частните детски градини, а наскоро зам.-кметът на Пловдив с ресор образование Стефан Стоянов обяви, че от 2017 година в детските градини на общината се въвежда този подход.
Общият брой Монтесори детски градини и училища по света са 22 000. В момента в България има над 30 Монтесори учебни заведения, в които се обучават около 1000 деца.
източник: www.dnevnik.bg
8,311 преглеждания