Как да развием уменията на успешния първокласник? (1 част)
След постъпилите запитвания относно статията Какво е препоръчително да умее едно дете преди 1 клас считаме за нужно да дадем няколко примера КАК се развиват споменатите “скрити умения“ при децата.
Лесно е да се изброят уменията, които всеки човек трябва да притежава, за да го наречем успешен. Но как се изграждат тези умения? Кога се дава началото, как се развиват и кога сме закъснели? А чия работа е да се развият? Не се ли появяват сами?
Основата на всички умения на индивида се залага в предучилищна възраст. Тя е ангажимент основно на родителите. Но как да стане плавно, лесно и забавно? И по възможност вплетено в ежедневните домакински задачи?
Прочетете КАК в следващите редове!
Преди началото на училище е нужно детето да има:
– Изградена система на действия в тоалетната. Да знае какво да прави вътре от влизането до излизането
Преди шестата година е нормално да се подсеща на “всяка стъпка“ – “Пусна ли водата? Пусни я. Загащи се. Ето така. Измий си ръцете. Имаш още сапун. Търкай повече, за да се махне цялата мръсотия“. Между 6 и 7 години детето трябва да знае целия набор от действия и да се справя само.
КАК
Детето бива оставeно да отиде до тоалетна само́. Преди да тръгне, родителят може да спомене кратко всички действия в необходимата последователност. Той може да попита: “Свърши ли всичко? Водата? Загащване? Ръцете?“ С времето детето свиква и свързва действията в неразривна последователност.
-Да знае, кога му е топло, кога студено, кога е изпотено и какво да направи (да се съблече/облече), за да му е комфортно.
–Да има представа, как трябва да е облечено в различни метеорологични условия.
КАК
Освен дежурните “Ау!Изпотен/а си! Целият си вир вода!, нужно е да се използват :
“Усещаш ли, че си потен/потна? “
“Потен/на ли си или само загрят? “
“Разликата е, че да си потен означава да си мокър/а, да усещаш влажна тениската си. Загрят/а означава само затоплен/а.“
“Трябва да се преоблечеш, когато си изпотен, защото може да настинеш.“
Само след подробни разговори може да се очаква детето само́ да отиде при майка си и да каже: “Мамо, потен/а съм“
-Да знае и усеща, кога е гладно. Да познава усещането за ситост.
Детето трябва да има представа какво количество храна трябва да изяде, за да изкара комфортно деня. В детската градина за това следят учителките, в училище става собствена отговорност.
КАК
Всеки родител знае полезното количество храна за детето си. Трябва само да запознаят и детето си. Необходими са чести разговори на теми: “Защо трябва да ядем разнообразна храна“, “Да те боли стомаха преди хранене, означава, че си прегладнял, а след хранене означава, че си преял/а“.
“ Твоят стомах в момента има нужда от една филия хляб, супа и второ ястие за обяд, за да работи тялото ти добре“.
Успоредно с разговорите, родителите задават въпроси:
“Нахрани ли се?“
“Искаш ли допълнително?“
“Хайде да прецениш сам/а, колко ядене да ти сложа и после ще кажеш, дали ти е стигнало, или искаш още“
*Да има добре развити движения на ръцете:
-Да може да си връзва връзките на обувките
На 6 години уменията на детето му позволяват да връзва връзки. Остава да се научи. Едно от лесните обяснения е: “ Вържи обикновен единичен възел. А сега направи “ушички” с всяка връзка и с тях направи още един обикновен единичен възел..”. Това умение безспорно дава самочувствие на първокласника.
-Да знае и да е свикнало как се държи правилно молив (между палец, показалец и среден пръст)
Триъгълни моливи и химикалки, специални възглавнички за моливи, обяснения – това са методите “под ръка” на всеки родител. Защо е толкова важно? Правилната постановка на ръката обезпечава четливото писане, контрола върху натиска, отсъствието на болки в ръката при писане.
-Да може умело да си служи с ножица
Рязането по “незабележим“ начин укрепва мускулите на ръката, контрола и точността на движенията. Развива задължителната за успешно писане координация “око-ръка“ (зрителния контрол върху изпълнението на движенията от ръката). Апликиране, рязане на всякакви материали с всякакъв вид ножици са добре дошли.
*Добре развити социални умения:
-Да знае как да прави запознанства и приятелства.
-Да знае как да се държи в присъствието на различни авторитети
– Да знае какви са правилата за поведение в група
Тези умения са задача на родителите,бабите и дядовците и на второ място на учителите. Работата е комплексна и групова. Т.е. от различните източници детето трябва да чува едни и същи или подобни указания за това как да се държи в различни моменти.
КАК
Ако ви предстои среща със семейни приятели и вашето дете не се познава с тяхното, отделете време преди срещата, за да му дадете насоки.
“ Там ще се срещнеш с Мартин, той е син на нашите приятели. Когато ги видим, аз ще ти покажа кой е той, ще идем заедно до него и ще му кажеш: “ Здравей Мартине. Аз се казвам Иван. Приятно ми е да се запознаем. Искаш ли да играем заедно? Ще ти покажа какви играчки си нося.“ Тогава, когато си намерите игра заедно, аз ще се върна при възрастните. Разбра ли ме?“ (добър вариант е да предложите детето ви да си отнесе някаква играчка, за да предотвратите неловко мълчание между децата.)
По подобен начин подготвяйте детето какво му предстои и какво се очаква от него да прави/да каже. В краткосрочен план ще се спестят моменти на срам, неловкост или истерии тип “искам да си ходим“ при по малките. В дългосрочен тези “подготовки“ представляват обучение в социални умения.
Вижте част 2 ТУК
Автор: Анна Влаева
специалист по ранно детско развитие
Тел:0885 39 69 46
Последвай Анна във Facebook или Instagram
Още от автора:
Проблем ли е, когато детето удря родителя – или агресията при най-малките деца
Правилните игри за проговаряне
Адаптацията за детската градина започва отсега
7,007 преглеждания