Как да насърчите вашето дете да даде най-доброто от себе си
Случвало ли ви се е да си мислите, че детето ви има раздвоение на личността? В детската градина си подрежда играчките, поставя обувките си на място и е напълно самостоятелно. У дома непрекъснато хленчи, а когато го помолите да направи нещо се държи като бебе. Държи да му помагате в тоалетната, иска да го храните с лъжичка. И започвате да си мислите, че очевидно, учителките в детската градина знаят нещо, което вие не.
Защо детето ми слуша всички останали, а мен – не?
Простият отговор е: Всяко дете пробва докъде се простират границите на търпението ви, защото родителите обичат децата си, независимо как се държат те. Това, разбира се, не означава, че не можете да приложите няколко ефективни автократични стратегии, които прилагат учителите в детската градина в предучилищна възраст, за да извлечете максимума от вашето дете.
Три- четири годишни деца все още имат нужда от много от родителска помощ, но експертите твърдят и друго, че в предучилищна възраст децата вече са в състояние да направят повече, отколкото много родителите си мислят, че е възможно.
Ето как можете да ги насърчите да покажат най-доброто от себе си:
1. Очаквайте повече
Повечето хора имат определени очаквания от децата в предучилищна възраст. “В тази възраст вече очакваме децата да отсервират чиниите си след закуска, да прибират играчките си, да си закопчават якето сами.” Но когато са у дома те може и да продължат да си смучат палеца или да искат да се возят в старите си бебешки колички. Според специалистите правилно би било да „вдигнете летвата“ пред детето и да му покажете, че очаквате повече от него. То вероятно ще се опита да се справи с родителските очаквания и ще посрещне предизвикателството.
2. Не се поддавайте да правите за децата си това, което те вече могат да правят сами
Вместо да бързате да свършите всичко вместо тях, по-добре им задайте въпроса „Ти ли ще го направиш или да го направя аз?“ Тези думи действат като магия. Децата винаги отговарят, че искат да направят това, за което ги питате сами.
3. Не поправяйте това, което детето вече е направило само
Ако детето е оправило само леглото си, макар да ви се струва, че не е добре оправено, опитайте се да не се втурнете да го поправяте след него, да изпъвате одеялото или да местите възглавницата. Ако момиченцето ви се облича само, макар и да показва екстравагантен и еклектичен стил, по-добре е да го похвалите, вместо да се опитвате да го убедите да се преоблече, според вашите виждания.Освен ако не е абсолютно необходимо! След време то само ще забележи, че има и други, по-добри начини.
4. Оставяйте децата да решават сами простите задачи
Ако видите, че детето ви се опитва да сглоби играчка или да вземе книга от рафта, не се втурвайте да му помагате на секундата. При условие, че то е в безопасност, тези моменти са важни да изграждане на характера. Естествено е да искаме да направим всичко перфектно, но ако го направим, ние лишаваме децата от възможността да усетят вкуса на собствения си успех.
5. Дори най-скучните задачи, които давате на детето развиват самочувствието му
Поставянето на някоя проста задача ще изгради доверие и чувство за удовлетвореност у детето, че може да се справи само. Например, заръчайте на детето си да полее цветята у дома или да извади прането от сушилнята, да се облече или да почисти остатъците от собствената си закуска. Целта е да накарате детето да се почувства равностоен и можещ член на семейството.
6. Похвалата е от ключово значение
Децата повтарят поведения, които печелят вниманието на околните и които са харесвани от тях. Затова не пестете добрите думи, особено когато са проявили самоинициативност.
7. Прилагайте предсказуеми модели
Децата сътрудничат в детската градина, защото знаят какво се очаква от тях. Макар да обичат разнообразието, харесват рутината, която следва тяхното ежедневие ден след ден. По този начин те лесно могат да се научат какво се очаква от тях и след известно време дори престават да се нуждаят от напомняне. Макар че, рутинните задължения у дома се различават от тези в градината, е добре родителите да се придържат към някои от тях. Например: Детето да се облича преди закуска, когато влезе от игра навън, да си измие първо ръцете. Тези „вътрешни правила“ трябва да се превърнат във втора природа за детето.
8. Без напрежение!
Ако детето ви отказва да направи нещо, опитайте се да го превърнете в игра. Чувството за хумор и игровите форми за изпълнение на поставените задачи са два сериозни начина да се постигне желания резултат, които родителите понякога забравят. Например, за да убедите детето си да се обуе сутрин, можете да разиграете кратък етюд, все едно, че сте в магазина за обувки.
9. Предупреждавайте детето навреме, че следва друго действие
Ако детето ви е склонно да изпада в истерия и да се тръшка, когато обявите, че е време за лягане и угасите телевизора или тв играта или че е време за обяд или вечеря, може да е в резултат от това, че не сме му оставили време да осмисли какво искате от него. В детската градина децата ясно знаят кога и какво точно следва, т.е. следват определен строг режим. Ако трябва да излезете в 8:30 часа, добре би било да предупредите детето си в 08:15, че разполага с не повече от пет минути, за да завърши закуската си или да се върне до стаята си, за да приберат играчките си. Задаването на времеви срок помага на детето да възприеме, че следва друго действие и да го приеме.
Статията продължава на следваща страница
50,337 преглеждания