Самостоятелна и почасова форма в детските градини

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo
rp_detska-gradina-slunchogledi-1.jpg


„Възможност за по-гъвкав график за родителите“ предлага новият държавен стандарт за предучилищно образование. Видовете на организация на времето в детските градини стават общо четири – целодневна, полудневна, почасова и самостоятелна. В новата – почасова форма – родителите могат да оставят детето в детска градина за 3 до 5 часа на ден, а вече ще има и опцията за самостоятелна подготовка у дома.

Това обявиха на пресконференция зам.-министърът на образованието Диян Стаматов и главният експерт в Министерството на образованието и науката Ваня Трайкова. Стандартът за предучилищното образование регулира какви ще са формите и видовете организации в детските градини, както и какво се изисква от децата да са усвоили в определена възраст, но не задава каква да е програмата, колко големи да са групите и какви да са страничните дейности – те са предмет на други държавни стандарти или се решават от общините и самите детски градини.

Целодневната организация продължава не повече от 10 часа, полудневната е в рамките на 6 часа, а при почасовата организация детето може да ходи в градина от 3 до 5 часа по график, зададен от родителите. При целодневната се предвиждат три хранения и сън, а при полудневната едно хранене и почивка, посочиха от МОН.

За да се възползват от възможността за самостоятелна подготовка, родителите трябва да докажат пред комисия, че могат да осигурят на детето необходимите условия за развитието му, уточниха експертите. Проверката на знанията му обаче в края на годината ще зависи от правилниците на самите детски градини.

Експертите не успяха да обяснят каква е ползата от самостоятелна форма на обучение от 3- до 5-годишна възраст, предвид че до тогава предучилищната подготовка не е задължителна и детето може да остане вкъщи и без родителите му да плащат такса на детската градина. Уточниха само, че опцията е предвидена по закон и стандартът е съобразен с това. Същинската новост обаче е, че и в задължителната възраст от 5 до 7 години самостоятелната форма вече е възможна. Прогнозата на МОН все пак е, че по-малко от 1% от българските деца ще да бъдат записани в тази форма, изтъкна Диян Стаматов.

Друга новост, предложена в проекта, е децата вече да могат да тръгват на детска градина на 2 години. Това ще става по желание на родителите и при наличие на свободни места, също и в случай че няма яслена група в даденото населено място.

Също така за пръв път се обособяват и възрастови групи: първа група е от 3 до 4 години, втора (4-5), трета подготвителна (5-6 години), и четвърта подготвителна (6-7). Децата ще имат и нещо като ваканция – от 1 юни до 14 септември. В този период, наречен неучебно време, те ще продължат да посещават детската градина, но няма да имат учебни занимания.

Предметите остават сходни, както и определеното за тях време на седмица. В най-ранната възраст това са 10 часа на седмица, а за най-големите – 17 часа, плюс 5 допълнителни часа при целодневна организация и 2 за полудневната и почасовата за занимания по преценка на учителите. Направленията са математика, български език и литература, околен свят, изобразително изкуство, музика, конструиране и технологии и по три часа на седмица физкултура.

Проектът за нов държавен стандарт трябва да бъде публикуван на страницата на МОН и ще подлежи на едномесечно обществено обсъждане, поясни Стаматов. Той подчерта неколкократно, че това е все още проект и се надява на реакция от страна на родителите и педагозите. За целта са планирани и дискусии в шест града на страната в рамките на месеца.

Всички 19 държавни образователни стандарти би трябвало да влязат в сила с новия закон за предучилищното и училищното образование, но според заместник-министърът това не е препоръчително, защото на всеки от тях трябва да се обърне достатъчно внимание. До момента са приети само три.

източник: dnevnik.bg

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

6,484 преглеждания

Comments are closed.