Отпускане на еднократната помощ за раждане на дете по електронен път
Всяка българска майка има право на еднократна помощ при раждане на живо дете, независимо от доходите на семейството, когато детето не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
Размерът на помощта се определя ежегодно и се диференцира според поредността на децата, родени от майката като за първо, второ и трето дете.При раждане на близнаци, един от които е второ дете на майката, помощта се изплаща за всяко дете близнак в размера за второ дете. При определяне поредността на децата се вземат предвид само родените от майката деца, които са живи в момента на раждането.
Помощта се изплаща на майката, а при невъзможност да я получи – на друг законен представител на детето. Ако до навършване на 2-годишна възраст на детето се установят трайни увреждания 50 и над 50 на сто, на майката се изплаща допълнителна еднократна помощ в размер, определен ежегодно, не по-малък от предходната година.
Право на помощ се ползва от бащата, в случай че майката почине преди подаването на заявлението-декларация за отпускане на помощта. В случай че майката не е навършила 18 години, дирекция “Социално подпомагане” предприема мерки за закрила в семейна среда съгласно чл. 23 от Закона за закрила на детето.
Какво е необходимо да приготвите предварително?
Необходими документи:
- Заявление-декларация по образец;
- Копие от разрешението за продължително или постоянно пребиваване на гражданите на Европейския съюз и Европейското икономическо пространство и копие от разрешението за продължително, постоянно и дългосрочно пребиваване на чужденците;
- Лична карта (за справка).
Как да заявите услугата?
По електронен път
Преди да започнете електронно заявяване:
I. Необходимо е да инсталирате на вашия компютър Квалифицирано удостоверение за квалифициран електронен подпис (КУКЕП) или Квалифициран електронен подпис (КЕП).
II. Необходимо е да притежавате профил в системата „Електронно връчване“.
III. Уверете се, че имате инсталиран Adobe Reader. Изтеглете последната версия тук.
За да заявите услугата:
1. Изтеглете подходящо заявление от връзката в края на описанието на услугата.
2. Съхранете електронната форма на вашия компютър.
3. Отворете формата с Adobe Reader.
4. Натиснете с мишката върху поле от формата, за да го попълните.
5. Попълнете полетата във формата.
6. След попълване на полето дата, натиснете бутон “Приключи”.
7. Натиснете с мишката в полето подпис, за да подпишете електронно формата.
8. След като подпишете, съхранете формата на вашия компютър.
Съхранената, попълнена и подписана форма е необходимо да изпратите чрез системата „Електронно връчване“ към Агенция за социално подпомагане.
!!! Срок за издаване на заповед: в 14-дневен срок от датата на подаване на заявление-декларация се издава заповед за отказ или отпускане на помощта.
По информация от egov.bg
17,650 преглеждания