Що е то ментална аритметика и харесват ли я децата?
За плюсовете и минусите на тази методика се говори отдавна и много родители осъзнато търсят школи, където да запишат децата си, за да могат да се научат на принципите на менталната аритметика.
Може ли всяко дете да развие способността да прави изчисления наум бързо, лесно и най-вече вярно и с какво е полезно придобиването на това умение, при положение, че живеем във века на високите технологии?
Първото и най-важно нещо, което менталната аритметика прави е, че дава на децата усещане на числата, за съотношенията между тях и моделите, които те създават. От особена полза менталната аритметика е за децата, които имат амбиции да се справят добре в училище или да продължат да се занимават с математика по-късно в живота си, както и за онези, които смятат да работят професии, свързани до голяма степен с математиката.
Решаването на математически задачи със събиране, изваждане, умножение и деление наум не е проста работа. Развитието на подобно умение изисква постоянство, търпение и последователност и прилича на изучаването на чужд език, с тази разлика, че при ученето на чужд език винаги може да се прибегне до помощта на речник, ако не знаеш някоя дума.
Всяко дете, което придобие способността да изчислява с помощта на менталната аритметика е до голяма степен защитено от грешки в бъдеще, когато започне да практикува професия, изискваща бързи и точни изчисления.
Менталната аритметика развива визуалното въображение. Хората, практикуващи професии като дизайнер, архитект, художник, задължително трябва да могат да си представят начина, по който триизмерните обекти ще се разположат в пространството. Един поглед към скицата ще покаже, дали човека има интуитивно усещане за пропорции и перспектива. Подобно усещане за пространството и обектите в него се развива благодарение на дълга практика и опит. Менталната аритметика, която децата усвояват в ранните години от своя живот, ще им помогне за развият и упражняват визуалното си въображение.
Ако едно дете свири на музикален инструмент, то несъзнателно започва да се учи как математиката и музиката си взаимодействат. Някои комбинации от звуци са приятни за слушане поради факта, че между техните честоти съществува математическа връзка. Когато едно дете е усвоило принципите на менталната аритметика в детството си, като възрастен то ще може с лекота да се посвети на професии като музикант и звукоинженер , тъй като вероятно без затруднения интуитивно ще разбират отношенията между числата.
Тези примери са само част от многото, които доказват, че доброто разбиране на математиката и цифрите помага за усвояването на умения в области, които на пръв поглед нямат нищо общо с математиката. В личен план обаче подобно разбиране на математиката и математическите принципи е от съществено значение.
За хората, които усвоят менталната математика като деца в бъдеще един бърз поглед може да ги ориентира дали в определен документ има смисъл, дали е сгрешен или не. Хората, които са добри в менталната аритметика преминават с лекота през много от обичайните житейски препятствия в живота и света, който, откъдето и да го погледнем, е съставен от числа и математически модели.
На практика менталната аритметика е един вид програма за развитие на мисловните способности и творческите заложби на детето, с помощта на изчисления чрез сметало. Методиката се прилага успешно при деца на възраст от четири до шестнадесетгодишна възраст.
Менталната аритметика възниква преди близо две хиляди години и се прилага в близо 52 държави по целия свят. Менталната аритметика помага на децата да развиват и двете полукълба на мозъка.
С помощта на менталната аритметика детето ще може да:
– Развие въображението си и да мисли креативно
– Да развие паметта, мисленето, логиката и пресмятането
– Да развие и прояви творческите си способности
– Да повиши постиженията си в училище
– Да пресмята сложни математически задачи наум
Менталната аритметика развива логическото мислене на децата, а това от своя страна поощрява развитието на трайни интереси към науката и изкуството. С нейна помощ децата развиват финото моторика на ръцете, тъй като в упражненията по ментална аритметика се използва сметало с топчета, децата запаметяват бързо и лесно стихчета и песни наизуст, улеснява се процеса на усвояване на чужди езици.
Използвана е информация от www.mathscareers.org.uk и uchiteli.bg
4,703 преглеждания