Валдорфска детска градина

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Waldorfska detska gradina

Първата Валдорфска детска градина в България  “Златно   зрънце” отваря врати през есента на 2007 г.  Тя е основана от Сдружение „Приятели на Валдорфската педагогика”  и се намира в подножието на Витоша, в кв. “Драгалевци” (София).  Градината предлага изключително топла атмосфера за целодневни и полудневни занимания на деца между 2,5 и 7 г. Децата си играят с естествени материали от дърво, вълна, памук и пчелен восък, които не са обработвани с химикали или изкуствени бои. Чудни кукли и животинки са изработили ръчно за тях учителките и приятелска група родители.

Във Валдорфската детска градина децата получават индивидуално внимание и много възможности за опознаване на природния и човешкия свят. Животът в игри, приказки и занимания по изкуство хармонично се вплита в ежедневни практически дейности като подреждане и прибиране на масата, разтребване на помещенията, месене на хляб.  Те създават чувство за ритъм и възпитават в търпение и постоянство.
Във Валдорфската детска градина към всяко едно дете се подхожда с много обич, а най-важната задача  е да се опознае индивидуалността на всяко дете и да се спомогне за нейното максимално разгръщане. Здравословното развитие на детето е в основата на изграждането на цялостна хармонична личност. 
В детска градина “Златно зрънце” са избрали Валдорфската педагогика,за  да бъдат здрави и щастливи децата , да обичат учението и училището, да се подготвят наистина за живота интелектуално, психически и практически като открият, развият и съхранят творческите си способности.А това се случва чрез жива методика, която съобразява обучението и възпитанието с различните етапи от развитието на детето.Waldorfska detska gradina

Това, което едно дете получава от Валдорфската педагогика е морална опора, доверие в себе си, инициативност, възможности за изграждане на ново мислене, образование и възпитание, които да отговарят на вътрешно търсене, хармонично развитие на волята, чувствата и мисълта, подхранване на духовните жизнени сили.
Децата, обучавани чрез този метод стават дееспособни, всестранно развити и високо-образовани хора с неизчерпаем интерес към живота, с желание непрекъснато да се учат, с остро социално чувство и стремеж към общуване и взаимопомощ; способни си да развиват новите импулси в себе си и да ги претворят в дела, да взимат решения адекватни на духа на времето; умеят да бъдат новатори и творци.

Всъщност Валдорфската педагогика се ражда още през 1919 г., когато много мислещи хора започват да се съмняват в това  дали старите принципи са способни да помогнат за разрешаването на социалните и културни проблеми на деня. Тогава индустриалецът Емил Молт предлага на д-р Рудолф Щайнер, австрийски учен и философ,  познат в началото на XX век като неортодоксален, оригинален мислител, да създаде нова форма на училище за децата на работниците в цигарената фабрика “Валдорф-Астория” в Щутгарт.
 

Съзнавайки, че способността за приемане и оценяване на нови идеи, така слабо развита сред човечеството, не може да бъде подобрена от само себе си, Рудолф Щайнер решава да използва възможността да покаже как програмата и методите на преподаване могат да помогнат за най-добро развитие на ясна мисъл, будни чувства и силна воля. Така още през същата година отваря врати първото Щайнерово Валдорфско училище.
 

През 1930 г. нацистите затварят всички валдорфски училища в Гермация, отворени наново през 1945 г. През 70-те години валдорфските училища се развиват бурно в цял свят и така достигат до днешното си състояние – над 3500 детски градини, училища и институти в над 60 различни страни. Waldorfska detska gradina

Над 90 от тях са създадени след промените в източно-европейските страни, а само в Румъния са 15.
Според нейния създател, Валдорфската педагогика е творческо изкуство, а не наука и урокът е произведение на изкуството. Тя поставя естетиката в основата на обучението и възпитанието, тъй като детето започва да чувства далече преди да започне да мисли съзнателно и защото това отговаря на познанието за природата на човека и етапите на развитието му и на целта към детето да се подхожда холистично, т.е. то е цялостно същество и е нужно да се развиват всички негови дадености: тялото, душата и духът.

Тя се стреми да предотврати убиването на творческите способности чрез ранно интелектуализиране, което втвърдява човека и отнема жизнените му сили. Тя създава условия за социално обучение в клас, където усетът и търпимостта са признати за истински човешки стойности и за развиване на морала, заложен във всяко човешко същество, помага на децата да намерят смисъл в живота.

На всеки етап от своето развитие детето притежава различни физически, емоционални и интелектуални характеристики, които изискват различен, съпричастен подход. Така му се помага да расте с усещането, че е пълноправен гражданин на света и да развива способността да оценява случващото се около него като елемент на разнообразието. Тези качества, заедно с разбирането и уважението към личността и културата на другия, играят толкова съществена роля в развитието на индивида, колкото и ангажимента да учи през целия си живот. Основни принципи в предучилищната работа са подражанието, ритъмът на живот в детската градина (дневен, седмичен и годишен), оборудването на помещенията и материалите, съвместната работа с родителите, смесена възрастова група от 3 до 6 г. Waldorfska detska gradina

Подражанието е основен път за развитие, възпитание и обучение на човека през първите седем години от живота му. Това, което децата научават най-добре на този етап се предава чрез пример. Учителят съзнава своето нравствено влияние върху детето. Той възпитава не чрез наставления, а преди всичко с това как действа, чувства и мисли.

Валдорфските училища са независими свободни училища, работещи по собствена учебна програма. Обединяват се от учителите, посветили се на Валдорфската педагогика и вдъхновеното убеждение, че това обучение помага на децата да станат самостоятелно мислещи, социално отговорни и силно волеви хора. В тях няма директор, всички учители образуват Учителски колегиум, който е отговорен за развитието на училището във всяко едно отношение. Педагогическите изследвания са непрекъснати и задължителни.

След успеха на първата Валдорфската детска градина у нас, от сдружение „Училище за нашите деца” са подели инициативата за създаване на Валдорфско училище в България. Сдружението е регистрирано от родители през януари 2010 година в обществена полза.Waldorfska detska gradina

 “С Валдорфската педагогика се запознахме в детска градина „Златно зрънце, споделят ентусиазираните родители. “Там  децата ни попаднаха в атмосфера на уют, любов и творчество. Наблюдавайки щастието на децата ни, у нас се породи желанието да продължим обучението на децата ни в естествената среда и здрави ценности на Валдорфското училище. Това е любов за цял живот! И ето ни по трудния път на правенето на училище.

Сред по-известните световни знаменитости завършили Валдорфски училища са актрисите Дженифър Анистън и Сандра Бълок, Джулиана Маргуляс и Ана Пакуин, режисьора Андрей Тарковски и актьорите Харисън Форд и Рутгер Хауер,  съпругата на режисьора Вим Вендерс – Доната Вендерс, която е фотограф по професия, детето на италианският премиер Силвио Берлускони и детето на певецът Лени Кравиц, както и много други. 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Полезно

4,300 преглеждания

Comments are closed.