Можем ли и как да помогнем на децата да се адаптират по-лесно в училище след ваканцията и празниците
15 септември (а тази година – 17) е много неподходяща дата за започване на училище, не мислите ли?
Тъкмо сте се върнали от летни приключения, все още не сте прибрали сламените шапки и банските, сандалите ви провокират да хванете отново пътя, времето е слънчево, а небето едно синьо-синьо…
Какво училище? Какви тетрадки и пособия? Че и зимни якета и панталони за децата… И какво училище изобщо!?
Освен това, тъкмо бие училищният звънец и хоп – отново празник, този на Независимостта ни. И едва когато и той отшуми, осъзнавате, че е есен, че децата са ученици, че септември почти е свършил, а нито вие, нито децата ви, сте на училищна вълна. Все още – не.
Какво да направите, че да се фокусират малките ученици ефективно и качествено върху новите си задължения в училище и как преходът от ваканцията да е възможно най-безболезнен за децата, а и за вас самите?
На първо място останете приятели и първи помощници на собствените си дечица, но истински, без паника и напрежение, без „няма време“ и „хайде бързо, че пак закъсняхме“ – детето за училище, вие за работа и без сянка от намек, че правите всичко само и единствено заради самото дете.
Не е нужно да пришпорвате децата след ваканцията с нищо. Помислете и си спомнете как вие самите се чувствахте в първия работен ден след годишната си отпуска и едва тогава правете, каквото сте намислили. Дано само не е това да окачите разграфен лист А4 на хладилника, изпъстрен с цветовете на дъгата, в който час по час да са описани всички задачи за всеки ден от седмицата.
Признайте си, че не познавате хора от своето обкръжение, които да мечтаят да живеят под режим или да не си мечтаят за почивка, нищо, че предишната току-що е приключила. Е, с децата е същото.
Децата се чувстват по абсолютно същия начин, по който възрастните се чувстват, след приключването на ваканцията.
1. Помогнете на детето да се концентрира.
Най-трудно е човек да превключи на работна вълна, независимо дали е възрастен или дете. Приемете, че първоначално е съвсем нормално детето да е по-разсеяно и трудно да се концентрира, а дори най-елементарните задачи, с които трябва да се справи да му отнемат повече от обичайното време, не го обвинявайте за това. Започнете с кратки задания, които не изискват повече от 5-10 минутки съсредоточаване и постепенно увеличавайте времето. В тези няколко минутки обаче, нека детето не зяпа в телефона или в монитора. Децата трябва да са наясно, че да правят няколко неща едновременно не само им пречи да се съсредоточат, но ги разсейва дълготрайно от основната задача с която са се заели, а именно ученето.
За качественото съсредоточаване на децата много помага слушането на музика, други предпочитат пълната тишина. Разберете кой е моделът, който е най-ефективен за вашето дете и премахнете онези компоненти, които го разсейват и му пречат да изпълни качествено своите задачи.
2. Намалете стреса като не пришпорвате детето.
Стресът от връщането към ежедневните задължения е стресиращ за децата, също както и за вас. Ако дойде в повече може да се превърне в причина за апатия и липса на интерес към училищните задължения. За да избегнете подобни „забивки“, включете в дневния режим на вашия ученик повече разходки на открито, занимания със спорт и срещи с приятели.
3. Бъдете помощник на детето си, не надзирател.
Подобно отношение ще помогне на всяко дете да се справя много по-добре с училищните си задължения. Ако се държите прекалено строго и назидателно ефектът ще е точно обратния. Постарайте се да бъдете доброжелателни. Показвайте искрена заинтересованост по отношение на задачите му, но и по отношение на чувствата и емоциите на детето. Това действа силно мотивиращо и е път към успеха.
Друг много важен момент, чрез който те да постигнат трайни и добри резултати в училище е да бъдат научени, че ключът към тях не е в случайния късмет, а в трайните навици за ежедневно учене.
4. Работа в екип.
Позволявайте на детето да кани свои съученици, за да работят заедно по дадена домашна задача или да учат. Също така го пускайте то да ходи при своите съученици, ако те го канят. Ученето и изобщо работата в екип, освен, че може да е забавно, стимулира креативното мислене и цялостната умствена дейност на подрастващите. Когато работят по двойки или в екип, децата споделят знания и опит, научават се да изразяват ясно и точно мислите си, а споровете и коментарите водят до по-пълното осъзнаване на конкретните задачи и теми. Споделянето и споровете помагат децата да подреждат логически мислите си и да се изразяват ясно и систематизирано.
5. Обратна връзка.
Обратната връзка, която децата получават за свършената от тях работа им помага да останат мотивирани. Това, което казвате на децата си, не винаги е задължително да бъде само похвала. Използвайте и градивна критика, когато това се налага, защото само хваленето може да създаде погрешно разбиране за непогрешимост и излишно напомпано самочувствие.
6. Бъдете ясни и точни в изискванията си.
С колкото по-малко думи задавате заданията на децата си, толкова по-лесно те ще ви разберат. Винаги използвайте позитивни изрази и думи и изтъквайте доброто и положителното.
7. Поощрявайте самостоятелност в децата.
Научете децата си да бъдат реалисти, да се съобразяват с конкретните елементи на средата, в която се намират и да запазват спокойствие, независимо от ситуациите, в които попадат. Това ще им помогне да се съсредоточават ефективно върху учебния процес в училище и в къщи и ще им помага винаги да постигат добри резултати.
Помогнете на детето да изготви свой собствен дневен график и да определи времето, в което да извършва конкретни дейности. Доказано е, че колкото по-кратно е времето за осъществяването на определена задача, толкова по-качествено ще бъде свършена тя и обратно, протакането води до разсейване, а честите прекъсвания до грешки. Когато научаването на един урок изисква повече време е добре процесът да бъде съчетан и с повече почивки.
8. Уикендите са за почивка.
Учениците, особено малките, но и по-големите, също както и възрастните имат нужда от презареждане. Малките „бягства“ от списъка с ежедневни задължения действа зареждащо и отпочиващо. Почивката и положителните преживявания през почивните дни помагат на всички да забравят за тревогите, умората и досадните ежедневни задължения. Децата се нуждаят от почивка в края на седмицата, за да „презаредят“, затова уикендите е добре да се използват за отмора, а не за наваксване с пропуснатото през изминалата седмица.
1,991 преглеждания