Могат ли децата да учат с кеф?
Обучението е трудна работа, а ако случайно най-доброто ти приятелче е с „едни гърди“ напред по някаква причина, може да се превърне в още по-трудна задача. Децата, дори най-малките, се сравняват с връстниците си и ако забележат, че някое от другите деца се справя по-добре, поставят своите способности под съмнение, обезкуражават се, а не рядко се отказват от това да вървят напред с обичайното за възрастта им темпо.
Обучението и възприемането на нови знания, както и усвояването на различни умения в детска възраст се опира на ежедневни упражнения и тренировки, а не заложени по рождение качества. Поради това, за да е в състояние едно дете да усвои нови знания и умения, то ежедневно трябва да бъде „тренирано“. Тук генетиката няма нищо общо и извинения от сорта, че детето си е такова и нищо не може да се промени, не важат. Точно обратното – процесът на обучение е контролиран и може да се направлява напълно съзнателно и целенасочено чрез упорита работа, практика и създаване на трайни навици.
Ако искате детето да развие своя потенциал, да има реални знания и да получава добри оценки в училище, трябва да му помогнете да формира трайни навици за учене.
Следващите няколко съвета са за това как да помогнете на децата си да разкрият истинските си способности и да бъдат достатъчно мотивирани всеки ден:
1. Създаване на план
Планирането и управлението на времето са двете основни условия за постигане на добри резултати. Детето трябва да е наясно какво е необходимо да свърши за определено време. Винаги предвиждайте малко повече време за конкретната задача, която му поставяте. Добре е да има и „План Б“, за всеки случай. Когато ежедневието е подчинено и организирано според конкретен план детето ще е наясно какво трябва да свърши, а това ще му помогне да не се плаши от прекалено многото задачи. Децата е добре да се научат от малки, че задачите от ежедневния план не могат да се свършат наведнъж, а една по една. Това е пътят, по който те ще стават уверени и последователни.
2. Правете чести почивки
Човешкият мозък не е компютър или свръх машина, а и дори те понякога се нуждаят от почивка. Ето защо е от голяма полза в дневния план на детето да има предвидено време за кратки или по-дълги почивки. Проучванията показват, че най-успешната стратегия за развитие на човешката способност за учене е да има 15 минутна почивка след всеки час умствена дейност. По време на почивките детето може да послуша музика, да излезе в двора или на терасата, да погледа някое забавно клипче в интернет, но най-доброто е да извърши някакво физическо упражнение, което да повиши нивото на кислород в кръвта, а това ще повиши способността на мозъка да работи по-ефективно, което ще направи усилията за научаване на нови знания още по-продуктивни.
3. Записки по време на учене
Ако децата вече са ученици и могат да пишат, поощрете ги да си правят записки по време на учене. Ясно е, че не могат да запомнят всичко наизуст, а и не е нужно. Писмените бележки могат да са под формата на кратки списъци, рисунки, мисловни схеми или карти. Когато детето направи план на новия урок, но се съсредоточава върху всички ключови моменти в него. По-лесно ще се справи с новите термини и понятия. Можете да го накарате на напише някой важни дефиниции на листчета, които да закачите с магнити върху хладилника или на коркова дъска в детската стая.
4. Добър сън
Добрите навици за сън и почивка са ключът към благополучие и добро когнитивно мислене. Децата трябва да имат устойчиви навици за почивка и сън, а лягането в един и същи час всяка вечер са гаранция за добро здраве и способност за успешно усвояване на нови знания и умения. Детето трябва да се научи, че леглото е за почивка и сън, затова не му позволявайте да си ляга с учебника и тетрадката или с таблета. Добрият сън през нощта е пътят към продуктивна работа през деня. Грижите за доброто физическо състояние на тялото е от решаващо значение за емоционалното равновесие и способността за учене. Сънят е най-доброто средство за справяне със стреса.
5. Помощ от приятел
Децата трябва да знаят, че не е грешно да поискат помощ, ако не разбират или не могат да се справят с някоя задача. Те трябва да са уверени, че могат да попитат всеки възрастен – родител или учител, ако нещо ги затруднява и че в това няма нищо лошо. Децата често се страхуват да питат своите преподаватели за неща, които не могат да разберат от урока, но това е начин те да покажат, че се интересуват от урока, че мислят и че са проактивни по време на работа, както и че искат да знаят повече. Ако не можете да помогнете на детето си у дома, потърсете информация онлайн и го научете как да го прави и то.
6. „Повторението е майка на знанието!“
Да се преповтаря и преговаря вече научен материал е успешен трик, който, ако децата усвоят, ще могат да ревизират сами собствените си постижения. Да се преповтори един урок или друга нова задача не отнема много време и е лесно. Колкото повече се преговаря един материал, толкова по-добре ще бъде запомнен.
7. Анализ на грешките
Едно от най-добрите неща, на които можете да научите децата си е да им покажете как да поправят и анализират допуснатите по време на работа грешки. Проверявайки и откривайки грешките си, децата ще се научат да са критични към знанията си, а това ще им помогне да запълнят някои празноти в знанията си. Грешките не бива да се порицават или заклеймяват, напротив, те трябва да станат нови отправни точки, които децата за използват, за да поправят и запълнят.
8. Устойчивост срещу стрес
Много деца срещат затруднения по време на тестове в клас. Това по-често се дължи на невъзможност да реагират правилно по време на стрес, отколкото на незнание. Ако създадем подобни условия у дома и детето решава даден тест за дадено време, както в клас, без да използва учебници или помощ от интернет, то реално ще добие представа за ситуацията, която го очаква в училище. Важно е да не му помагате, докато решава теста. Тестове можете да намерите онлайн, според възрастта на детето.
9. Използване на научено в реалния живот
Самоцелното трупане на знания е лишено от всякакъв смисъл и децата трябва да са наясно с това още от първите години на училищния си живот. Децата е добре да знаят, че усвоените умения и нови знания могат да са им от полза в ежедневието. Затова, винаги, когато е възможно показвайте на децата си как могат да приложат наученото в живота. Поощрявайте ги да правят опити и да експериментират, разбира се, под зоркия ви поглед.
10. Децата трябва да правят това, което най-много обичат!
Когато едно дете прави това, което най-много обича, то се получава бързо, лесно и без грешки. Това е така, защото му „идва от вътре“. Децата трябва да имат възможността да се занимават повече с нещата, които сами са си избрали и харесват, така че поощрявайте ги и им помагайте със онези, с които трябва да се справят по задължение и резултатите ще очароват и вас и тях.
Обучението може да е истинско предизвикателство, но то може да е и истински забавно, но най-важно е да научите децата си да правят онова, което най-много обичат, и те ще станат истински успешни хора, със самочувствие и вяра в собствените си възможности.
4,481 преглеждания