Канистерапия – как животните лекуват
Публикувано в сп. Първите седем, октомври 2012
Материалът подготви Мариана Майер
Бихте ли ни се представили?
Ние сме „Сдружение Канистерапия – България”. Целта ни е да популяризираме и утвърдим Канистерапията (занятия със специално обучени кучета) в страната, като нетрадиционен терапевтичен метод, който подпомага терапията на лица със специални потребности.
Как и защо започнахте да се занимавате с Канистерапия?
Събрахме се група ентусиасти с различни професии (логопеди, рехабилитатори, специални педагози, ветеринарни лекари, ерготерапевт, счетоводител, адвокати) с една обща страст, а именно спорт с кучета. В процеса на тренировките всеки от нас предлагаше и усложняваше задачите към кучетата, според своите лични или професионални виждания. Постигнахме доста добри резултати с някои от кучетата и решихме да се опрем на чуждия опит и да включим кучето в логопедичната работа. В началото го използвахме само в част от занятието, но в процеса на работа стигнахме до това, то да участва по време на цялото занимание. За целта разработихме занятия, в които кучето участваше едновременно с детето във всички упражнения. Така, водени от любовта си към децата и желанието да подпомогнем тези от тях със специални нужди, учредихме сдружение с нестопанска цел Канистерапия – България
Какво представлява Канистерапията?
Това са занятия със специално обучени кучета, насочени към корекция, рехабилитация и социална адаптация на лица с различни нарушения.
Канистерапията е набор от упражнения, насочени към развитие на:
-общата и фината моторика
-психичните процеси
-речевата дейност и комуникация
Характеризира се с индивидуален подход към всеки участник, неговите способности и потребности. За всеки участник се изготвя индивидуална карта, в която се записват видовете проведени упражнения и влиянието им. Най-ефективни са индивидуалните занимания или много малки групи (обикновено не повече от 3 души), като средната продължителност на индивидуалното занятие е 20-35 минути.
Тук е мястото да отбележим, че не всяко послушно куче е подходящо за куче-асистент в терапията. За изпълнeние на терапевтичните цели ние използваме кучета, преминали специално разработен тест от Киноложко Дружество „Витоша”, за послушание, социализация и работа в кабинетни условия, както и доброволци/водачи на кучета членове на дружеството. Основно изискване освен специалното обучение е и здравословното състояние на кучето, за което се грижи Ветеринарен център „Свети Антим”.
Трябва да отбележим, че този вид терапия е безплатна, като в тази връзка трябва да благодарим на Детски учебен център “Звезден водопад”, които ни предоставиха базата си абсолютно безвъзмездно.
Кога и при какви нарушения е подходяща Канистерапията?
Няма пълен списък на дисфункции, които могат да бъдат рехабилитирани, използвайки методите на Canistherapy. Като цяло, трябва да се вземе предвид, че тя се включва в рехабилитация на:
– Психични разстройства
– Физически увреждания
– Нарушения в интелектуалното развитие
– Нарушения на речевата функция
– kanofobii (страх от кучета)
Разкажете ни как протича едно ваше занятие
Първо да кажем няколко думи за човека, който води заниманията. Канистерапевтът е лице, което има завършено педагогическо образование (в помощ са допълнителните квалификации–специален педагог, рехабилитатор, логопед, психолог). Той изготвя програма и методи на преподаване с кучето, въз основа, на индивидуалните особености на всеки пациент, провежда занятието и контролира работата на асистента.
Самата програма се разделя на три основни етапа:
Подготвителният етап се състои от 1 до 15 занятия, в зависимост от особеностите на детето, като времетраенето е между 15 и 25 мин, които протичат като игра. На този етап често се използва звукова стимулация под формата на различни шумящи играчки (дайрета, дрънкалки, барабанчета) и демонстрация на различни атрактивни номера, които се изпълняват в забавено темпо от кучето и асистента. Целта е да се установи положителен контакт между детето и кучето.
Много е важно на този етап да се изгради връзка на сътрудничество между родителите и терапевта, защото ако специалистът работи с детето няколко пъти седмично в рамките на половин до един час, то родителят трябва да продължи това през останалото време. Правилата, задачите, ограниченията, трябва да бъдат еднакви, както в кабинета, така и в семейната среда. Често, при събиране на анамнеза, родителите премълчават или не смятат за нужно да споделят важни подробности, които при добре изграден контакт, постепенно излизат наяве по време на занятията. Това забавя поставянето на точна диагноза и последваща терапевтична програма.
Основен етап – през този етап се изполва принципът „от простото към сложното“. В зависимост от целите и задачите на корекционната програма, се изпълняват упражнения под формата на игра, които постепенно се усложняват. Според индивидуалните особености на децата, можем да разделим занятията на два основни вида – релаксиращи и стимулиращи. Самата структура на занятието е като при педагогическата ситуация – има цел и задачи за изпълнение. Започва се с въвеждане в темата и запознаване със задачите за изпълнение, следват упражнения за обща моторика, мануален и орален праксис, речеви упражнения и упражнения за развитие на психичните процеси.
По време на Заключителния етап, упражненията се усложняват, като основно изискване е изпълнението на задачите да става без чужда намеса. В този етап е подходяща работата в групи от 3 деца, като се стимулира сътрудничеството между децата и в края на терапията се въвежда и състезателен елемент между отборите (дете – куче).
Има ли ограничения във възрастта на децата?
Като цяло няма ограничения във възрастта, но ние работим с деца над две години.
Ако в семейството има куче, възможно ли е то да продължи вашата работа вече вкъщи?
Канистерапия не би следвало да се прилага на деца, които имат домашен любимец – куче. Тези деца най-често приемат кучето като част от заобикалящата ги среда, като част от тяхното ежедневие- нищо по-различно от майка, кака, топка или плюшена играчка. В тази връзка Канистерапията не би могла да изпълни своята основна цел, а именно да мотивира и създава положителни емоции.
Анна Тодорова – Специален педагог /Логопед в Логопедичен център Звезден водопад
Венци Дачевски – Рехабилитатор/Ерготерапевт/ Инструктор по обучение на кучета в училище за кучета Чемпиън
http://canistherapy.wordpress.com/
4,560 преглеждания