Какво точно е Ятото и на какъв принцип работи?
Ятото (yatoto.com) е онлайн социална платформа, в която приходите от реклама се разпределят обратно към хората. Потребителите споделят своя добра идея, която може да се реализира с 1 000 лева, а други потребители я подкрепят, ако я харесат. Ние наричаме това “проект”. Ако проектът е подкрепен от достатъчно хора чрез техните билети, ние го финансираме с 1 000 лева.
Разкажете ни повече за начина, по който се разпределят сумите и се печелят т.нар. билети.
Тъй като ние връщаме 90% от нашите рекламни приходи обратно към хората като награди, при нас потребителите подкрепят важните за тях идеи и каузи не със свои пари, а с времето си, прекарано върху рекламно съдържание. Билетът е мерната единица за активност, с която награждаваме различни действия на сайта – нови публикации, покани към приятели и най-вече – гледането на реклами. Билетите служат на потребителите за подкрепа на проекти и каузи.
В момента Ятото раздава 20 000 лева всеки месец – 15 000 се разпределят на случаен принцип към собственика на печеливш билет и 5 000 лева отиват за петте най-подкрепяни проекта за месеца. Съвсем скоро ще преминем към седмична динамика на нашите конкурси. Промените предстоят съвсем скоро – в началото на март.
Как ви хрумна идеята за този проект и кой стои зад него?
Ятото е естествен продукт на времето, в което живеем. Основната причина за появата му беше необходимостта да се намери иновативен начин за решаване на проблемите, които стоят пред идеите, които трябва да се случат за доброто на всички, но за които просто няма достатъчно пари. Такава възможност има в рекламните бюджети на компаниите, които те могат да инвестират директно в потребителите си. Именно тази мисия обедини и някои от много успешните предприемачи в България. Знаете, че другите инвеститори в проекта са Елвин Гури и Красен и Жечко Кюркчиеви.
Често у нас се гледа с недоверие на подобни платформи. Какво бихте казали на хората, които смятат, че не могат да печелят реални пари или че парите, предназначени за даден проект, ще бъдат изразходени коректно?
Ятото не е модел, който може да се реализира без огромно количество партньори, обединени в името на добра цел. Затова и между нас, потребителите, рекламодателите и над 70 регистрирани благотворителни каузи на платформата съществува взаимно доверие и уважение. Поставени в този контекст, собствениците на проекти например описват в голям детайл начина, по който възнамеряват да изразходват средствата, публикуват доказателства за изразходването на наградата, а ние им съдействаме.
На какъв принцип са селектирани рекламите, които могат да се гледат в сайта? Плащат ли компаниите, за които се отнася рекламата?
Поради факта, че 90% от приходите от реклама отиват обратно към хората, ние наричаме рекламите в Ятото – “възобновяеми реклами” (renewable advertising). Те идват от онези рекламодатели, които искат да подкрепят важните за своите клиенти неща. Всяка компания може да стане част от Ятото, като си създаде страница, а ако иска да подкрепи мисията ни и да достигне до всички потребители на сайта – да стане и рекламодател в платформата.
Колко пари са спечелени до момента от потребители на Ятото?
От началото на своето съществуване до момента Ятото е раздало над 230 000 лева до близо 1 000 от своите потребители, няколко десетки проекти и благотворителни каузи, като Дивите животни, SOS Детски селища България, Четири лапи, Национална мрежа за децата, Animal Rescue Sofia и много други.
Колко са регистрираните потребители на сайта към момента?
До момента имаме над 61 000 регистрирани потребители в Ятото, а намеренията ни са да достигнем до възможно най-голям брой хора, които споделят нашата мисия – парите от реклама да останат в България.
На какви теми могат да бъдат проектите, които участват и одобряват ли се те предварително от администратор на сайта?
Проектите в Ятото могат да бъдат по различни теми като например: дизайн, технологии, фотография, видео, игри, сцена, танци, музика, рисуване, храна, здраве, образование, природа. Т.е. за всичко, което вълнува потребителите ни. Ние правим детайлна проверка на спечелилите проекти, преди да преведем към тях съответните суми.
Добри примери за спечелили проекти са “Да помогнем на недоносените бебета да живеят”, “I Hate Mondays Radio” и проектът “Мечта!”, реализиран с подкрепата на рапъра 100 кила, чието видео предстои да пуснем скоро.
Каква е Вашата лична мисия, която искате да постигнете чрез Ятото и как виждате бъдещото развитие на сайта?
Моята мисия е да помагам на хората да станат най-добрите, които могат да бъдат и тя е застъпена във всички проекти, в които участвам. Такава е и целта на Ятото, където реализираме взаимнополезен модел, чрез който бизнесът инвестира обратно в своите клиенти, създавайки полза за цялото общество.
Когато покажем, че сме успешни в България, ние ще пренесем модела на американския пазар, където възможностите за развитието му са много по-големи. Така че – елате в Ятото, тъй като най-доброто тепърва предстои.
За Том Хигинс
Том е инвеститор, професионален банкер и социален предприемач, който живее и работи в България през последните 22 години. Той е Изпълнителен директор и Съосновател на Ятото (yatoto.com) – социална мрежа и рекламна платформа, която развива иновативен модел, наречен “възобновяеми реклами” (renewable advertising), както и Съуправляващ партньор в Empower Capital – дружество, финансирано от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ), което управлява 15 милиона евро. Други негови инвестиции към момента са също JobTiger.bg, MoitePari.bg, CreditLand.bg и Club50Plus.bg.
3,840 преглеждания