Какво научават децата чрез колекционирането?
Спомняте ли си събирането на опаковки от шоколади или салфетки, когато бяхме деца? А количките мачбокс? Пълните кутии индианци и каубои? Всеки от нас е колекционирал нещо като дете и все още си спомняме вълнението около всяко ново попълнение, около намирането на приятел, който събира същите неща и „сравняването“ на двете колекции. Днешните деца не събират точно същите неща и в повечето случаи колекциите им са доста високобюджетни и свързани с купуване, а не очакване, търпение, търсене и планиране. Обаче, знаем, че колекционирането е много полезно занимание и то в няколко насоки – без значение дали става дума за днешната епоха или тази преди двайсетина години.
Ето какво друго събират децата освен нещата, които участват в колекцията им:
Лична отговорност. Що става въпрос за личната им колекция вие забелязвате у детето си необикновена грижа и отговорност. Децата започват да се интересуват от събирането на предмети около 5 годишна възраст – стикери, мидички, фигурки от шоколадови яйца. Страстта им в събирането на неща е най-силна на възраст от 6 до 8 г. Съвсем нормално е да прекарват часове наред в преподреждане, оправяне, сгъване и аранжиране на колекцията им, както и в обсъждането им с приятели и семейството и близките.
Желание за подреждане. Всеки колекционер рано открива необходимостта да бъде добре подреден и организиран. Ако си мислите, че плюшените играчки на леглото на детето се намират там просто по някакво стечение на обстоятелствата, грешите. Причините са напълно обясними от гледна точка на детето – само котки и кучета върху леглото, а мечетата и другите животни – на пода. А шарения гущер от баба се намира на бюрото не заради друго, а защото не пасва на останалата част от колекцията. Помнете, детето ви не просто подрежда, то категоризира. Полезно умение.
Математически умения. Без значение дали детето ви събира стикери за албум от някои верига хипермаркети или речни камъчета, едно е сигурно – че знае точния им брой във всеки един момент. Може би прекарва много време да ги групира, да ги подрежда в различни категории и да ги пренарежда по друг признак – вид, размер, форма, цвят. Това изисква преброяване и развиване на способността да групира предмети по определен признак, да вижда различни признаци и характеристики.
Четене. Дете, което страстно колекционира динозаври – пластмасови фигурки – също би искало да знае повече за тези животни. Това го кара да търси повече информация за тях – за това кога тиранозавър рекс е бродил по земята, с какво се е хранил, как е намирал храната си, какви растения е имало по това време, как се променил климата, че е изчезнал. Това означава да задава много въпроси (старайте се да не отговаряте с „Остави ме на мира“), да ходите до библиотеката или да търсите в интернет и да четете дълги часове.
Социални умения. Докато малкият ви колекционер договаря условията за замяна на повтарящата се карта от колекцията му или показва новото попълнение на съучениците си, той общува с тях, говори с децата и подобрява социалните си умения. Колекционирането му е чудесен начин да подобри самоувереността си и да създаде приятелства. Ако детето ви е ново в училище и в града, това може да е една от началните стъпки в създаването на нови контакти.
Способности за бюджетиране. Колекционирането е чудесен начин децата да се научат да управляват парите си. Ако плащат за колекцията си от собствените си средства, ще трябва да вземат решения за това колко могат да похарчат и как да разпределят закупуването на предметите за колекцията си така че да не останат без джобни пари – в идеалния случай.Разбира се, че ще правят грешки в началото, но с времето ще добият много ценни умения.
Колекционирането е много забавно и вълнуващо. Ако детето ви не показва интерес към колекциониране на различни неща, не го притискайте. А ако е от тези, които са луди по събирането, трябва да му дадете свобода за това как да „си играе“ на това – но разбира се, и да показвате интерес. Например да го попитате в приятелски разговор: “ Виждам, че си разделила дрехите на куклата си в различни кутии от обувки. Как реши да ги разделиш така?“. Като ви обясни как точно е решила да раздели колекцията, детето затвърждава познанията, които само е постигнало, докато си играе.
Автор: Нита Гил
Вижте още:
2,290 преглеждания