Как да отключим таланта на детето
Децата не обичат да се подчиняват безпрекословно на всички наши действия, решения, заповеди, емоции и съвети, макар често копират възрастните в действията си. Те от своя страна, също има какво да научат от децата си.
Всяко дете е уникално. За да изяви тази уникалност, то трябва да бъде оставено да я осъзнае и развие. Вярно, рисунката върху новите тапети в хола ще извади от равновесие мнозина родители, но децата изразяват своята индивидуалност най-вече когато се чувстват свободни.
Сред въображаеми животни, магически шарки и ярки цветове те виждат по свой, често хаотичен и необясним за възрастните начин, своя собствен свят. Децата не се страхуват да облекат в уникалност всичко, което срещат в ежедневието си и което ги заобикаля постоянно. Понякога в най-прозаичните неща децата виждат фантастичен герой или необикновен предмет. Дъждовните капки и слънчевите зайчета за тях са магия, извор на творческо вдъхновение и щастие.
Родителите трябва често да поглеждат в този детски свят през детските очи, за да открият любопитни факти както за себе си, така и за своите деца. Ежедневно децата слушат какво трябва и какво не трябва да правят, а това емоционално ги ограничава в рамките на традиционното обществено мнение. Себеизразяването и креативността обаче са билет за щастливо бъдеще, а желанието на всеки да бъде уникален – ключ към успеха.
Как да пуснем на свобода таланта на собственото си дете?
1. Детето трябва да има свободата на избора
Ако едно дете отказва да спортува, то не трябва да бъде насилвано да прави това. Това, че родителите му обичат спорта, не е гаранция, че то също ще го обича и съвсем нормално е, ако то харесва повече музиката или театъра. Това е така,защото макар децата да наследяват физически и емоционално родителите си, те са различни от тях по темперамент и е в реда на нещата да имат различни желания и интереси.
Децата имат нужда от клапа през която да изпускат напрежението. Тази клапа може да е повече свободно време и преживявания извън родителското обкръжение.
Хубаво е децата да бъдат оставяни сами да избират с кого да прекарат част от свободното си време. Дори на пръв поглед да изглежда, че те са непостоянни по отношение на избора си на приятелчета, това са нормалните му първи опити да постави основите на собствения си живот. Родителският успех е поредица от грешки и победи, този на децата – също.
2. Творческият процесът не винаги е самотно занимание
Отключването на творческо вдъхновение понякога е самотно занимание, но е и колективен процес . Дали ще е под формата на игра или училищен проект, креативността дава простор на мисълта, а в диалога се ражда истината за интересните и нестандартни идеи. Работата в екип дава възможност детето да погледне на една идея по няколко различни начина. В съавторство понякога се раждат допълнителни идеи, съпътстващи първоначалната, което дава повече възможности за успешното завършване на даден проект.
3. Детето се нуждае от подкрепата на родителите
Родителската подкрепа е от изключителна важност за всяко дете. Няма нищо по-хубаво от това родителите да се гордеят с постиженията на децата си, независимо колко значими са те.
Всеки родител трябва да разполага със система от стимули, с които да е готов да поощри детето си. Дали тези поощрения ще са само словесни или ще имат материален образ, зависи от решението на родителя и от неговите принципи на възпитание. Важно е, всяко дете да знае, че не е страшно да сгреши. Защото ако този страх съществува, то дори няма да се опита, а това би означавало много изпуснати възможности.
Увереността на децата идва от подкрепата и обичта на родителите, които те безрезервно му засвидетелстват.
А родителите трябва да са наясно с интересите и новите хобита на децата си, и ако днес са пропуснали да ги забележат, прекрасно е да сторят това утре. Това би дало сериозен тласък в развитието на детето.
4. Детето трябва да има свобода за изява на творческите заложби
Детето трябва да реализира всяка своя идея, това, което харесва и обича да прави. То има своето лично виждане, мнение и позиция по всеки, свързан с ежедневието му въпрос и това,че не винаги я споделя може да се дължи на липса на изслушване от страна на родителите.
Същото важи и за неговите интереси, хобита и таланти. Един човек може да има таланта да рисува морски пейзажи, но ако не е имал възможността да прояви този талант, не е изключено приятелите и близките му да го познават като човек, който си пада по мотоциклетите или алпинизма.
Изявата на творческите заложби е белег за развитие и напредък. Основното, което родителят трябва да даде на детето е, свободата то да се почувства способно да развие желанието си за емоционален напредък. Креативността е успех за формирането на личността на детето.
5. Комбинирайте наука и изкуство
Училищната програма често е белязана с липса на творчески активности. И това е нормално, все пак заниманията по математика и роден език са основните компоненти в нея. А и не е сигурно, че ако уроците по точни науки бъдат заменени с такива по актьорско майсторство развитието на детето ще получи тласък. Затова е важно едните занимания да не са за сметка на другите, а да се комбинират по начин, който ги допълва и обогатява. Творческите занимания могат да помогнат на детето да се чувства по-спокойно, да намери своята зона на комфорт, така че да взема по-уверени решения и да не се страхува да се изявява и да изразява открито мнението си. Когато заниманията със спорт или изкуство се съчетаят с училищните по правилен начин, децата приемат житейските случки по-лесно и ги преживяват по спокоен и ярък начин.
6. Скуката помага
Докато скучае, детето продължава да мисли и действа. То непрекъснато търси нещо, с което може да се забавлява, весели и вдъхновява, въпреки че, погледнато отстрани изглежда отегчено. В минутите, докато детето скучае, вероятно поставя ново начало, така че не настоявайте от него да е непрекъснато „в час“. Тези моменти „на изключване“ могат да отключат нов творчески тласък или да са прелюдия към скок напред в развитието му.
7. Не се противопоставяйте на творческия хаос
Някои деца не се чувстват добре когато около тях е стерилно и подредено. Има деца, които се разсейват от това, макар да звучи нелогично за повечето родители. Оказва се, че концентрацията и творческият хаос често си партнират положително.
Търсейки решение на конкретна творческа задача в една хаотична среда, децата имат способността да намират най-верните решения. За тях бъркотията е предизвикателство. Разбира се, това не означава липса на ред и дисциплина, те са важни за детето, както е важно и времето за лично творчество. То от своя страна е от огромно значение за хармоничното развитие на всяко дете. Затова не затваряйте детето си в клетка, дори тя да е златна.
www.purvite7.bg
25,613 преглеждания