Игрите – най-естествения начин за учене
Играта е забавна активност в затворено безопасно пространство, където всеки изход е възможен.
Камелия Митева е основател на интерактивни преживявания за деца и възрастни, които целят да вдъхновяват уважение и любов към природата.
Идеята за „Био игри“ се ражда в университета в Германия, докато Камелия следва биология. Първото си детско ателие в родителски кооператив организира преди около 6 години, когато родителите от кооператива й предлагат да организира занимания по биология за деца.
Днес ателиетата се провеждат всяка седмица в Национален природонаучен музей, София, благодарение на партньорството на „Био игри“ и музея.
„Създадох „Био игри“, защото мисля, че образователната система има нужда от промяна. Методите на преподаване в училище и в повечето университети са безинтересни. Учебният материал не отговаря на нуждите от практически умения, като критично мислене, работа в екип, творческо мислене, умение за правене на грешки и ученето от тях на децата. Ученето е твърде важно, за да бъде скучно?“ – споделя Камелия.
Това, което я мотивира в приключението „Био игри“, е желанието й да се научи да представя забавно и интерактивно „сухата“ материя.
Целта й е да подобри чрез това, което прави, живота на децата до които се докосва. Контактът с децата и обменът, който се получава между тях, носи силна мотивация. Ценен опит за работата с деца е да се комбинират различни методи за създаване на интерактивните преживявания – ателиета и обучения. Целта им е да информират всички, а научните факти да бъдат изложени по разбираем начин чрез игри.
Методите са на обучение са: учене чрез преживяване, експерименти, ролеви и движенчески игри и дискусии. Игрите са свързани с темите, която се представят – за животните, за човешкото тяло, за опазването на околната среда, за природни загадки, за традиции, които изследват връзката на хората с природата.
Игрите са най-естествения начин за учене. Децата са изследователи по природа и са готови да правят грешки, за да се учат от тях. Чрез игрите се свързват с други деца и възрастни, а това подпомага за изразяване на емоциите им. Едновременно с това децата са стимулирани да опознават себе си и другите.
“Играта изглежда като затворено безопасно пространство, където всеки изход е възможен. Това е забавна активност, извън истинския живот, която има капацитета да те погълне” – споделя с усмивка Камелия.
В „Био игри“ възпитават уважение и любов към природата, както и уважение между самите деца. В този диалог, те не целят само да им разказват факти за природата, а да вкарват и възпитателен момент. По този начин, игрите се превръщат и възприемат като учител, а не единствено като ресурс. Това е свързано с биомимикрията (от „биос“-живот и „мимикрия“- имитирам) – начин как да взаимстваш идеи от природата и да ги прилагаш за решения на проблеми в човешкия свят. Биомимикрията е заложена в мисията, визията и в името на „Био игри“ („био“-от „биос“-живот и игри). Това са игри за живота в преносния и директния смисъл.
К.М.: “Ако трябва да дам съвет на родителите, той ще е: нека да се научат да се свързват със себе си и децата си автентично. Така ще подобрят връзката и комуникацията си с тях.
Децата нямат уменията да комуникират с околните, преди възрастните да им ги покажат. Вместо това те просто реагират на това, което се случва около тях. А възрастните приемат това като нарочно дразнене. И когато говорим за връзката родител-дете, е необходимо родителят пръв да осъзнае отговорността си спрямо детето и да се научи да се свързва с него. Детето поема подсъзнателно всичко, което преживява родителят.
Най-добрият начин е това да се случи чрез игра. Играта не е само забавна или образователна дейност, както в контекста на нашите игри. Може да е начина на детето да заяви своите нужди и потребности. Би било прекрасно, ако родителите се научат да чуват посланията на децата си, да ги зачитат като важни и значими, да се научат да комуникират с тях, така че да могат истински да удовлетворят нуждите им. Тези умения се учат.
Иска ми се родителите да насърчават децата си да прекарват повече време в активности от реалния живот и заедно с тях самите, а не просто да ги оставят с мобилните им устройства. Децата са най-добрите изследователи – учат през проба и грешка. Затова в “Био игри” залагаме на реалния опит и ролевите игри, в които всяко дете преживява истински знанието.
Музеите са много интересни места. Един музей разполага с огромна колекция експонати. Изключително важно е към експозицията да има детска програма, която да покаже в реален аспект образователната и интересната й стойност. Навсякъде по света в музеите има подобни програми.
Програмата им се прави от хора с опит в природните науки – биолози и педагози. Това играе изключително важна роля в създаването на достоверно и научно издържано съдържание. Един музей е институция и като такава е важно да допринася за създаването на научна култура в хората. Не само в децата, но и в техните родители.
Едновременно с това е важно самите дейности да са забавни и интересни. Съчетаването на тези два аспекта, и то в музей, може да бъде изключително трудно. Но фактът, че това се случва с “Био игри” в Национален природонаучен музей вече от 5 години показва че няма невъзможни неща.”
1,191 преглеждания