Езиковото развитие на децата 3-5 години

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo


family talking


На тази възраст децата вече могат да общуват със словосъчетания и прости изречения. На 3 ½ – 4 години детският речник се състои от около 1200-1300 думи. Те започват да любопитстват и да задават доста въпроси.

Езиково-речевото развитие в тази възраст:

  • Детето все още използва, редом с простите изречения, и езика на тялото за общуване – например посочва или отива до предмета, който иска. Издава и звуци, на които знае, че реагирате.
  • Артикулира редица звукове, но все още не достатъчно ясно. Може да има проблеми с произнасянето на някои звуци.
  • Вече разбира значението на пространствените предлози и предлозите за време.
  • Задава въпроси, най-често започващи с „Какво”, „Кой”, „Къде”, „Защо”.
  • Разбира времеви ориентири като „вчера”, „днес” и „утре”.
  • Харесва смешки и шеги.

Как да насърчим езиковото му развитие?

  • Четете на детето.
  • Насърчавайте го да говори и да разказва истории.
  • Научете го на разни стихчета или текстчета на песни. Римата би трябвало да му харесва.
  • Обяснявайте му значението на нови думи, но нека те са съобразени с възможностите на възрастта му.
  • Показвайте му различни картинки и го учете да ги свързва с конкретна думичка. Разширете кръга извън познатите животни, битови предмети или храни.

Признаци за проблеми в езиковото развитие:

  • Говори неясно или само с отделни думи. Не използва изречения.
  • Не разбира смисъла на простите изречения, с които вие му говорите, както и елементарни инструкции.
  • Играе в мълчание, т.е. не говори, докато играе.
  • Изреченията, които използва, се състоят от най-много три думи.
  • Не проявява никакво любопитство към картинки, предмети или нови непознати думи.

4-5 години

4-5-годишните са чудесни събеседници и обожават да разговарят с околните за важните и трудни въпроси от живота. Това е възрастта, в която детето иска да разбере защо се раждаме и умираме, защо съществува светът, какво има в космоса и на небето, кой е Господ Бог. Когато малчугнът заговори на някоя от тези сложни теми, не го прекъсвайте, дайте му поле за изява и го оставете да говори.

Езиково-речевото развитие в тази възраст:

Като цяло детето вече говори разбираемо и адекватно се ориентира в граматическо-синтактичните конструкции на родния език. Това не означава, че разбира същността на понятието „език”. Наблюденията в практиката показват, че дълго след третата, а понякога и след шестата година детето не осъзнава езиковите елементи и не знае, че говори с изречения, думи, звукове.

  • Изговаря звуковете правилно, като при някои все още е възможно да изпитва трудности – „р”, „ч”, „ш”, „с”. Ако този проблем не отмине до ½ – 1 година, потърсете помощта на логопед, преди детето да е тръгнало на училище.
  • Любопитно е за значението на думи, които не познава.
  • Разказва дълги истории, които доукрасява или само си измисля.
  • Задава много много въпроси за всичко.
  • Спори и нерядко предлага нови и освободени от рационалния аспект решения на нещата.
  • Говори за бъдещето.
  • Харесва песни и знае поне няколко текстчета.
  • Харесва вицове и шеги и с охота разказва такива.

Как да насърчим езиковото развитие на детето си?

  • Намерете време всеки ден да разговаряте с детето си и да му давате свобода да се изразява.
  • Коригирайте го любезно и деликатно, когато се налага. Ако забележите, че допуска една и съща грешка често или винаги, обърнете внимание на този проблем.
  • Следете речника му. Сега е времето, когато детето в голяма степен опознава света около себе си и постепенно гради и затвърждава връзката езиков облик (дума) – конкретен предмет. Основополагащата за възрастния човек в интелектуално отношение тройка понятие – дума – конкретен предмет все още не е застъпена. Представата за понятие в същността си е абстрактна. В този смисъл е чудесно да онагледяваме новите думи в речника на детето с визуализирането им в предмети. Не се изненадвайте, ако чуете и някоя „лоша” думичка. Нека няма забранени думи. Подхождайте спокойно и обяснете на детето какво означават тези думички, защо едни думи се предпочитат пред други и колко по-красиво звучи речта му, когато не ги употребява.
  • Четете на детето. Насърчавайте го да опознава буквите, думите. Нека гледа в книжката, когато му четете.
  • Насърчавайте го да разговаря с други хора. Така ще развива езиковите си умения спрямо различни езиково-говорни модели и ще свиква с чуждата реч извън семейството. Децата копират всичко, включително и речеви маниери. Затова е чудесно, ако малчуганът общува с приятно разговарящи интелигентни хора, имащи богат речник и служещи си правилно с него.

Признаци за проблеми в езиковото развитие:

  • Ако само вие разбирате какво говори детето.
  • Замисля се твърде дълго над чутото в ежедневното общуване.
  • Не усвоява шепот, необичайна интонация, текст в песен, стихотворения.
  • Не любопитства за околния свят.
  • Изразява се твърде неясно или неадекватно за възрастта си.

Трябва да знаете, че всяко дете е различно. Това обуславя и специфичното му развитие. Не се вглеждайте твърде много във всяка подробност, но, ако сте убедени, че детето ви има проблем, посетете лекар или логопед.

 

 

 

 

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Развитие

20,463 преглеждания

Comments are closed.