Децата са bright, когато и градината е bright

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Публикувано в бр. дванадесет на сп. Първите седем

P7br12 - detsata sa bright-1

Срещнахме се с Милена Димитрова, управител на детски център Bright, за да ни разкаже повече за това как се възпитават свободомислещи, умни и уверени деца.

Милена Димитрова е завършила предучилищна педагогика с Английски език в Софийски университет, а най-много усилия хвърля в сферата за ранно ограмотяване на английски език Jolly Phonics, с която работи от години.

Взема това решение, след като се сблъсква с вече отживели модели на работа и общуване, които далеч не отговарят на потребностите на съвременното дете. Вярва, че е време хора, които наистина ги е грижа, които са млади и позитивни, да се заемат с образованието на децата.

П7: А как ви дойде идеята да създадете детския център?

М.Д.: Да се гради място като детски център „Брайт” е много отговорно решение, защото то е алтернативна форма на детска градина.

Познавайки системата на предучилищното възпитание и образование и отчитайки някои нейни недостатъци, ние решихме да създадем алтернатива. В центъра се говори и работи на два езика – български и английски, което позволява присъствието на деца и учители от чужд произход. Това прави средата много колоритна и дава достъп до мултикултурно общуване.

Подходът Реджо Емилия, който е основа на нашата работа, се отличава с особено уважение към детската личност. Върху това се гради цялата работа на учителите, която те планират и създават програмата си, опознавайки децата и съблюдавайки техните интереси и желания, като включват в нея занимания във всички сфери, така че на децата да не липсва информацията, която биха могли да получат в детската градина.

Въздействията, които детето получава са от три основни посоки – родители, учители и средата, разглеждана като „третия учител”. Именно затова ние държим на здравата връзка със семействата, родителите са добре дошли да участват както на организирани мероприятия като празници, излети, разходки, така и в ежедневните занимания в центъра. А средата е създадена така, че да действа позитивно и да развива детския потенциал. От една страна е атмосферата, която е близка до природната, а от друга е лесният достъп на децата до разнообразни материали като картони, хартия, моливи и лепило, книги, музикални инструменти, кубчета, пъзели и пр., разположени така, че детето да ги вижда и да може само да избере с какво желае да се занимава, има възможности да създава според своето въображение.

P7br12 - detsata sa bright-2

П7: Какви са децата в детски център „Брайт”?

М.Д.: Прекрасни. Различни индивидуалности, всеки със своите отличителни качества, каквито са всички деца. Общото между тях е чистият ентусиазъм, с който подхождат към всяко свое начинание и откриват света около себе си. А откривайки света, те стават активна част от него, те го променят, за да стане свят на неограничените възможности. И това не е само един идеал, а реална алтернатива, ако ние дадем на децата си свобода на въображението и на мисленето като цяло. Основата се полага именно в първите седем години.

П7: Как минава един ден в детския център?

М.Д.: Работата с деца много интересна и динамична, точно защото всеки ден е различен. Планираната програма се следва като учителите предварително се подготвят с атрактивни материали и информация. Случва се обаче учителят да не реализира плануваното в конкретния момент, защото децата, играейки, са на друга вълна. Тук идва умението на учителя да се вслуша в своите деца и той да се включи и обогати техните идеи, да помогне в реализацията на дадена игра или ситуация.

Разбира се ние имаме установен дневен режим, който включва както планирани ситуации, така и прекарване на много време навън, музика, йога занимания.

П7: Защо децата имат нужда от една различна детска градина?

М.Д.: Децата имат нужда от любов, внимание и уважение, а за да ги получат, учителите им трябва да бъдат хора извън стереотипите. Трябва да умеят да плануват работата си, но и да имат свободата да променят вече плануваното, да поднасят информация по разнообразни начини и да бъдат интересни и адекватни на нуждите на съвременните деца. Учителите са примера на децата извън семейството, затова от тях се очаква много повече от това да са образовани в съответната област. Хората със своите лични качества и отношението си към света правят мястото различно.

P7br12 - detsata sa bright-3

П7: Какво научават децата тук?

М.Д.: Преди всичко се научават да мислят, да вземат решения и да предвиждат резултатите. Научават се да уважават различните от тях, да бъдат толерантни. Разбира се научават и много във всички сфери на знанието – български и английски език, математика, природа, социално общуване, всичко това съобразено с възрастта.

П7: Какво трябва да търсят родителите, когато избират детска градина за децата си?

М.Д.: Родителите имат различни приоритети при избора на място за своето дете и това е напълно естествено. Важното е те да имат доверие на хората, на които поверяват децата си и да станат един екип с тях. Родителите трябва да се интересуват активно от живота на детето си извън техния дом и да се стремят да продължават добрите практики на мястото, което детето им посещава. Същевременно те могат да пренасят своите добри практики и така се да се осъществява една позитивна обмяна на опит.

П7: Кога детската градина е едно хубаво място за децата?

М.Д.: Винаги когато хората, които се грижат за децата, притежават необходимите качества да осигурят позитивна среда, възможности за изява на личността, да дават добър личен пример. Но не трябва да забравяме ролята на родителите  като първите учители на своите деца. Постоянната комуникацията родител-учител-дете, вземането на общи решения, обсъждането на важните въпроси е ключът към създаването на едно добро място, където децата да растат щастливи.


А ето и данните за контакт:

София 1616, кв.Бояна, ул. Голяма могила 109А

www.bright-care.net 

office@bright-care.net

T. 00359 888 558 997


FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Актуално

3,031 преглеждания

Comments are closed.