Особености на японското образование
Основни характеристики на образователната система в Япония, които я превръщат в световен фаворит!
Без съмнение японците са уникални хора! Вероятно тяхната уникалност и изключителни качества се дължат на народопсихологията им, на историческите корени, но оказва се, не на последно място, и на отличната образователна система, чиито традиции от години неотклонно следват в Страната на изгряващото слънце.
Първият основен принцип е придобиването на знания.
Японските деца не полагат изпити в 4-ти клас, когато са на възраст 10 години. В този период от тяхното образование, се провежда единствено проверка на способността им да пишат правилно. Японските образователни специалисти смятат, че през тези първи три години от обучението на децата от първостепенно значение е именно писането. Акцентът е върху възпитаването на уважение и почит към хората, към животните и природата. Възпитават се качества като щедрост, съпричастност, честност и самоконтрол.
Началото на учебната година е на 1-ви април, когато е един от най-красивите периоди в годината и съвпада с разцъфването на японските вишни – изключително красив момент, който е много важен в живота на всеки японец. Това по естествен начин свързва началото на учебната година със стремежа към възвишеност и красота. Учебната година е разделена на три срока: от 1-ви април до 20 юли; от 1-ви септември до 26 декември и от 7 януари до 20 март. По този начин японските деца почиват 6 седмици през лятото и по 2 седмици през зимата и пролетта.
В японските училища няма чистачи. Там самите деца почистват класните стаи и затова много ги пазят. Всеки клас има своя класна стая, за която се грижи, почиства, украсява. За общите части като коридори, стълбища и тоалетни, грижата за чистотата също се възлага на учениците. По този начин децата се възпитават да работят в екип, да си помагат и да се грижат за повереното им имущество от най-ранна възраст.
В училищните столове се приготвя и предлага традиционна храна и децата се хранят заедно. В началото на средния курс учениците започват да се обучават да приготвят храна. Те правят свои собствени менюта, избират продуктите и начините им за приготвяне. Тези занимания развиват не само готварските им умения, но и правилното им мислене по отношение на здравословното хранене. След като приготвят обяда, всички съученици, заедно с преподавателите си, се събират и опитват всичко, което са сготвили. В тази неформална обстановка те се сближават и изграждат близки взаимоотношения.
Популярността на следващия етап от образователната система в Япония се дължи на това, че още преди да бъдат записани в училище, децата посещават подготвителни и предучилищни групи. По този начин се изгражда една добра и конкурентна среда за следващите класове, която продължава традицията и след завършване на гимназията.
Интересен факт за японската образователна система е, че учебните занимания обикновено завършват доста късно. За това свидетелстват и многото ученици в обществения транспорт, които се прибират у дома около и дори след 21:00 часа. Това са деца, които посещават допълнителни часове или различни извънкласни занимания.
Японските деца са ангажирани дори в неделя и на празници, което за повечето чужденци е доста учудващо, тъй като средната продължителност на техния учебен ден е от 6 до 8 часа, в които не влизат допълнителните часове по калиграфия и поезия.
Японската калиграфия е нещо много специално за всеки японец, макар нейният принцип – shodou, да е много прост: с помощта на бамбукова четка, потопена в мастило и с плавни движения се рисуват японски йероглифи върху оризова хартия. В Япония shodou е ценен колкото и обичайната живопис и класическото изящно изкуство.
Традиционната поезия – хайку, представлява народна форма на поезия, която накратко представя природата и човека като цяло.
И двете изкуства отразяват един от основните принципите на източната естетика, а именно взаимоотношенията между простотата и елегантността или иначе казано – гениалността на простите неща.
В тези часове по калиграфия и японска поезия децата се научават за уважават и ценят собствената си култура, с нейните вековни традиции, особености и неповторимост.
Всички японски ученици носят униформи.
Това правило е с особена тежест в гимназиите, като всяка гимназия има своя собствена униформа, отличаваща се от униформите на другите училища. По традиция униформите на момчетата имат строг стил, а тези на момичетата са по-свободни. Това правило е постановено с цел да се дисциплинират подрастващите, тъй като японските педагози смятат, че облеклото само по себе си създава нагласа за учебния процес. Наред с това еднаквата униформа помага за формирането на общност сред учениците.
Образователната система в Япония обхваща 99.99% от децата и младежите в страната, а статистиката сочи, че 91% от учениците в час слушат своите преподаватели с интерес и участват активно в учебния процес.
Японските ученици не бягат от час.
Има ли друга страна в света, която може да се похвали с подобни резултати?
Резултатите от последния изпит при завършването на гимназия са от решаващо значение.
В края на обучението си в гимназията учениците се явяват на тест, резултатите от който са решаващи за това дали ученикът ще продължи образованието си в колеж, или не. Успешно завършилите имат право да изберат една институция, така че още с постъпването си в нея те да предопределят бъдещото си развитие в дадена област, просперитета и стандарта си на живот, и дори бъдещата си заплата. Явяването на този заключителен тест е от особена важност за всички завършващи и положените усилия по традиция са много сериозни. Резултатите сочат, че 76% от завършващите продължават образованието си в по-горна степен. Този период от живота на зрелостниците не случайно се нарича „разходка в ада”, тъй като е е изпълнен с много изпитания, напрежение и очаквания.
Университетските години са време за малко отпускане и младежки удоволствия. В това няма нищо изненадващо, особено когато „разходката в ада“ е завършила благополучно. Оказва се, че студентските години са най-лесният и безгрижен период от живота на японците. Не случайно те възприемат това време за една голяма ваканция и сладка глътка въздух преди да започнат работа и сериозна кариера, за което от огромна полза им е наученото в прогимназиалния и гимназиалния курс – на първо място отговорност и любов към живота!
Източник и снимки: www.adme.ru
31,367 преглеждания