Развитие на езиковите умения и речта при детето

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

momiche-govori-po-telefon

От първото гукане на вашето бебе до безспирното бърборене на 4-5-годишния малчуган и пълните с игри и уроци дни в първите класове в училище, детето постоянно развива своите езикови умения, обогатява речника си и подобрява начина си на изразяване.

Предлагаме ви една своеобразна схема, която ще ви помогне да се ориентирате и да имате идея кога и какво може да очаквате. Не трябва да забравяте обаче, че всяко дете се развива по определен начин, с различни темпове, затова не се притеснявайте, ако вашият мъник избързва или пък изостава малко с графика.

Бебето

От раждането до 3 месеца – издава тихи гукащи звуци, когато са доволни. Те обикновено са с по една гласна, нещо като „Ааххх”.

На 2-3 месеца – плаче по различен начин в зависимост от ситуацията. Вероятно вече познавате бебето си и може да различите кога плаче от глад, умора или когато е уморено, например.

На 3-4 месеца – вокализира предимно гласни, но гукането му става малко по-сложно и с по-разнообразни звуци.

На 5-6 месеца – упражнява си интонацията, като повишава или снижава гласа си, често в отговор на вашите „бебешки” приказки или израженията на лицето ви.

NB: Ако детето не произнася гласни звуци до 6-месечна възраст, добре е да се консултирате с педиатър.

На 7-12 месеца – започва да бърбори с по-голямо разнообразие и нови комбинации от звуци и различни интонации. Опитва се да имитира речта ви, произвеждайки различни свързани срички и се преструва, че „води разговор” с вас.

Малкото дете

На 12 месеца – казва първите си думи. Познава достатъчно добре няколко думи, които може спокойно да използва.

На 14 месеца – Използва интонации, като например да повишава гласа си в края на въпроси, като „Още?” и прави жестове с ръце, за да допълни речта си.

NB: Ако детето не казва никакви думи до към 15-тия си месец, добре е да се консултирате със специалист.             

На 16 месеца – през повечето време говори на някого, за разлика от простото дърдорене на глас. Привлича вниманието ви като казва „Мамо”, кима с глава за „да” и „не”. Издава много близки по звучене съгласни, като „т”, „д”, „н”, „в”, „х”.

На 18 месеца – детето има речник до около 20 думи, включително и имена („Мама”), глаголи („Ям”) и прилагателни („топло”). Може да използва фрази от рода на „искам кукла”, за да отправи молба.

На 18-24 месеца – започва да свързва фрази от по две-три думи, за да обяви целите си.

На 24 месеца – знае около 150-300 думи. Може да използва кратки изречения, от по две-три думи с големи паузи: „Куклата… падна долу!” или „Аз отивам… парка!”

На 2 до 3 години – може да проведе елементарен разговор за нещо познато от заобикалящата ги среда. Задава често въпроси. Има речник от около 450 думи и ги свързва във фрази и изречения от по 3 до 6 думи, включвайки и доста въпроси. Използва минало време и множествено число. Употребява правилно местоименията.

NB: Ако детето по-често повтаря вашите въпроси, вместо да им отговаря е добре да направите консултация с доктор. Възможно е това да е сигнал за изоставане в езиковото развитие.

На 3-4 години – детето е способно да разговаря и играе едновременно. Речникът му е обогатен до 800-1000 думи. Любимите му думи включват въпроси като „Защо”, „Какво” и „Кой”. Може да бъде разбрано какво казва през повечето време и да ви разкаже какво се е случило, докато вие сме били извън стаята.

NB: Понякога детето може да звучи, все едно се е „препънало”, докато говори. Ако то заеква, когато е развълнувано и обяснява нещо, това е нормално. Но ако това продължава повече от 6 месеца или забележите, че прави гримаси или си криви устата, докато се опитва да произнесе различни думи или звуци, потърсете съвет от логопед.

Голямото дете:

На 4-5 години – комуникира лесно и разполага с речник от около 2000 думи. Може да предаде или да разкаже проста история по картинки с начало, среда и край. Описва картинка с по 4-5 изречения, като граматиката му е в повечето случай вярна. Произнася правилно повечето звуци, но може да има още затруднения с „р” и „л”. Използва много описателни думи.

На 6-7 години – детето може да опише по какво два предмета са еднакви или се различават, може да преразкаже приказка без помощта на картинки или да говори за минали събития или предишни разговори.

На 8 години – усвоило е правилното изговаряне на всички звуци, управлява скоростта, тона и силата на говора си. Използва сложни думи и изречения вярно и може да води спокойно разговор с възрастен човек.


Още по темата:

Време да проговорим
Колко е важно да се говори на бебето
Кога трябва и кога не да се притесняваме
Заекването при децата
Говорните нарушения при децата
Аутизмът


FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Posted in: Развитие

13,216 преглеждания

Comments are closed.