8 съвета как да изберете подходящия спорт (и спортен клуб) за детето (част 1)
В началото на учебната година родителите са залети от информация за предстоящи извънкласни дейности. Особено в големите градове изборът е твърде голям. Статистиката показва, че преди първи клас всяко второ дете тренира нещо, а често и по няколко различни занимания. След като започнат училище обаче много деца отпадат от спорта, а вече в горните класове процентът на все още активно трениращите е значително по-малък. Това говори, че повечето родители знаят колко е важен спортът „по принцип“, имат желанието да запишат детето си „на нещо“, но често изборът им не е ръководен от ясни мотиви, които да устоят изпитанията на времето или пък не се разглежда като дългосрочен процес, а като нещо което правим тук и сега, защото ни е удобно, приятно и забавно. Този подход рядко би могъл да доведе до желаните резултати, тъй като всяка дейност, за да се „отблагодари“ изисква време и усилия, и понеже и двата фактора за човек са ограничени, важно е да можем да изберем правилното (за нас) нещо възможно най-рано, за да не пилеем напразно усилия.
В предстоящата статия Ви предлагаме 8 подсказки, които да Ви бъдат от полза при избора на (ново) спортно занимание на детето (и не само).
- Определете вашите цели или ЗАЩО искате детето да тренира
„Защо“ е по-важно от „какво“ – както казва известният мотиватор Саймън Сайек. Или за да откриете това, което търсите, трябва да знаете какво точно търсите! Определете ясно вашите мотиви, за да запишете детето на дадената спортна дейност и си задайте въпроса дали тя би ги оправдала. Не забравяйте, че заниманието е СРЕДСТВОТО за постигането на целите, а не самоцел. Различни мотиви са: „Детето ми да е здраво и активно“, „Да се дисциплинира и да се научи на организация“, „Да се научи да побеждава (и губи)“, „Да бъде отборен играч“, „Да има социални контактни“, „Да прекарва по интересен начин свободното си време“, „Да не скучае“, „Да се забавлява“
Приоритизирайте кое за Вас е водещо и изберете дейностите, които най-добре биха изпълнили поставените задачи. Пример: Плуването развива цялото тяло, бойните изкуства дисциплинират, баскетболът е отборен спорт, а хип-хопът е интересен.
Внимание: Имайте предвид, че рядко можете да съчетаете ВСИЧКО. Избягвайте клубове, които промотират как ще изпълнят ВСИЧКИ възможни желания. Например: „забавна дисциплина“ и „интересна строгост“ няма.. и твърдения като „Ще дисциплинираме Вашето дете, докато се забавлява“ или „Ще постигнем високи постижения, докато играем“ са взаимно изключващи се и най-малкото неверни.
2. Съобразете възрастта
– До 3 и ½ – 4 години: Гимнастика тип „Мама и бебе“
Много е важно децата да се движат от малки. Те обичат да са активни и да изразходват своята енергия, за да акумулират още повече. Чудесно е, че днес все повече родители се обръщат към спортните клубове още от ранна възраст на децата си. За периода до навършване на 4 -5 годишна възраст обаче най-важно си остава ежедневието на детето и неговото време с родителите. Под 4 години е трудно децата да бъдат организирани в тренировъчна група и да се постигне желаният тренировъчен ефект. Ето защо на тази възраст са много подходящи заниманията с родител. Децата обичат да копират своите родители и ако отделяте по няколко часа в седмицата, в които да правите упражнения заедно с Вашето дете, бихте съчетали няколко позитива: Да прекарвате повече време с детето си/ да бъдете негов пример/ да използвате времето, за да спортувате и Вие.
– Над 4-годишна възраст: Първи опити организирани занимания
Възрастта вече е подходяща да опитате да включите детето в по-организирани дейности. Казваме „да опитате“, защото е много важно да се подходи плавно и постепенно. Много места предлагат опознавателен период, в който може да пробвате първите пъти детето само да гледа или да „влиза“ в тренировките за по няколко минути. Не допускайте обаче детето да влиза и да излиза по няколко пъти в часа, всеки път, когато реши. Целта е да се приобщи към организирания час, а не да свикне, че може да прави, каквото си поиска, когато си поиска. Обяснете му правилата и необходимостта от тях. Проявете търпение и разбиране към особеностите на възрастта. Ако в началото се страхува, плаче и не иска да тренира не приемайте отказа за категоричен. Не го насилвайте, но му дайте достатъчно време да свикне с новото място и да се убеди, че няма нищо страшно да опита. Ако дейността (и треньорът) позволява, първите пъти може да влизате заедно с него, за да му дадете кураж!
– Първи клас: Спортът като част от програмата
Започването на училище бележи нов етап от живота на малчугана! Ако до момента сте му оставили повече свобода и време за игри, при формирането на по-организираното ежедневие на ученика е добре да включите и регулярните посещения по вид спорт. Движението разтоварва активно и помага на усилената умствена дейност в училище. Внимавайте обаче да не претоварите детето си. Ако запълните всички дни с някакъв вид извънкласна дейност (английски, китара, курсове по математика, карате, танци) е съвсем нормално детето да няма желание за нищо. Понякога родителите се отплесват да запишат децата си на няколко неща с мотива да им се предостави по-широка картина, от която сами да изберат „своето“ след време. Но тъй като всяка една от дейностите се посещава относително рядко (веднъж-два пъти в седмицата), дълго се работи на изключително повърхностно ниво, което не може да събуди трайния интерес и да подтикне към задълбочаване и качествени резултати.
– Втори – четвърти клас: Ориентиране по интереси
Ако до този момент детето не е посещавало спортни занимания, е време да го заведете. Набележете няколко дисциплини и клуба и пробвайте. Търсете активно и мнението на детето. То вече има по-осъзнати интереси, които да бъдат насочени и канализирани. Не се отказвайте, докато не откриете подходящо. Имайте предвид, че колкото по-нагоре отива детето, толкова по-трудно ще го вдъхновите да спортува. С израстването тялото става все по-тежко, по-тромаво и по-трудно за управление. Не пропускайте момента!
– (Пред) тийнеджърска възраст: Мотивация отвътре
На тази възраст трудно вие ще заведете детето някъде още повече ще го накарате да тренира нещо, ако той/тя не го пожелае. Опитайте да го вдъхновите, той/тя сама да открие своите интереси и поговорете за ползите от тренировките за израстването на личността. На тази възраст подрастващите се опитват да подражават – дайте им примери с известни спортисти или успели личности, на които спортът е помогнал. Ако успеят да открият мотивацията вътре в себе си, тя би могла да ги води силно и устремено. Имайте предвид обаче, че пред тийнейджърите има немалко трудности, които се изразяват или в апатия и отричане на всичко и всички или в „захласване“ в други по-забавни и интересни дейности (приятели/ гаджета/ барове/ дискотеки). Борете се, защото това е „последният влак“, който можете да хванете, когато става въпрос за сериозна спортна дейност и позитивите, които бихте извлекли от нея.
Автор: Весела Велин – професионален учител по Айкидо
Клуб: Шинчоку Доджо
Очаквайте част втора
22,084 преглеждания