(не)Възможното образование, фестивал посветен на начините, по които учат децата

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

obshnost.b
Фестивалът (не)Възможното образование се провежда за трета година в София и за втора в още пет града у нас. Той е посветен на темата може ли свободната игра да е фактор за успешно учене.

„Светът инвестира в сателити, в полети до Марс, до Луната, до Уран, а не инвестира в състоянието на хората, в новородените човешки същества. Как можем да мислим за свят на мир, сътрудничество и благоденствие, щом не се отдава дължимото внимание на началото на живота!“ пита Вера Кордейро, лекар и основател на Saude Crinca Foundation, Бразилия, във филма “Началото на живота”. Именно с този филм ще бъде открито третото издание на фестивала (не)Възможното образование на 6 март 2020 г. от 18.30 часа в Чешки център на ул. „Г. С. Раковски” 100.

Форумът за пореден път ще потърси начините, по които учат децата и какви ценности им предаваме по пътя на тяхното образование. Фокусът в тазгодишната програма е поставен върху играта и значимата й роля в човешкото развитие, както и ученето сред природата – като комплексна, обогатяваща и цялостна среда с всички естествени предизвикателства и уроци, които предлага.

Четири прожекции, последвани от дискусии и пет работилници включва тазгодишното издание, което ще се проведе на 6, 7, 12 и 14 март 2020 г. Поканени да се включат в събитията са учители, родители, психолози, директори на учебни заведения и всички заинтересовани от темата за образованието. За повечето събития има и осигурен детски кът.

След откриването, фестивалните събития продължават в Есенс център на ул. „6-ти септември“ 37.

Събитието е инициатива на Общност за демократично образование и се провежда с подкрепата на Фондация “Контакти без ограничения”, Есенс център, Институт за прогресивно образование, Шарено училище, Учебница „9 музи“, Dnes.bg, Azcheta.com и София играе.

ПРОГРАМАТА НА ФЕСТИВАЛА:

Стартът на Фестивала ще бъде с прожекция на филма „Началото на живота“ на 6-ти март, от 18:30 ч. Филмът задълбочено проследява връзката между родител и дете в първите месеци и години от живота му и как тя повлиява върху цялостното му развитие. Продукцията извежда въпроси за ценността на майчинството в нашето общество, за важността на ангажирания и присъстващ баща, както и много други актуални теми, коментирани от нобелови лауреати, учени и популярни личности.

Филмовата програма продължава с “Научено в гората/Средата като училище”. В него се изследва възможно ли е да се учи цял ден навън, в гората – в дъжд и сняг – и как това се отразява на децата, на интереса им към ученето и на успеха им в училище. Филмът проследява ученето в едно еко училище в Канада, където учители, администратори, изследователи, родители и ученици работят заедно, за да изградят богата и различна екосистема, като с това предизвикват конвенционалните образователни модели. Прожекцията е на 7-ми март от 11:00 ч.

“Нова искрица надежда: историята на Унитиера”, последвана от дискусия ще бъде на 12 март от 18:30 ч. Филмът отваря вратите към Унитиера, автономен университет в Оахака, Мексико. Мястото е обнадеждаващ пример за това как общностите могат да поемат контрол върху собственото си обучение и да оформят устойчив път за себе си, въпреки враждебната околна среда. Филмът повдига важни въпроси, свързани с целта на образованието и какво е необходимо за създаване на дълбоко екологично съзнание и връзка с общностите.

Последният филм от програмата тази година повдига въпроса „За правото да играеш”. Може да се гледа на 14 март от 11:00 ч. „Където има деца, там е есенцията на играта. Където има възрастни, там е отговорността да се подсигури правото на игра.“ Под това мото са заснети 5 документални видеа, посветени на фундаменталната роля на играта за израстването ни като цялостни и творчески личности. Това са филми за детската култура, за играта като цел и ценност сама по себе си – а не просто като обучителен инструмент, за блокажите на възрастните спрямо играта, за ролята на общността и на училището.

ЛЕКЦИИ И РАБОТИЛНИЦИ

Първата работилница от тазгодишната програма ще се състои на 7 март от 14:00 ч. „Великото навън” ще ни запознае с философията на природните и горски училища и основните принципи, които те следват в процеса на учене. Ще разберем какви умения и компетентности могат да бъдат развити в реална природна среда. Работилницата е предназначена за учители, възпитатели, обучители, родители, баби и дядовци, а водещи са Мариана Асенова и Владислав Дамянов, основатели на училище “Великото навън” в село Горна Бела речка.

В същия ден от 16:00 ч. ще узнаем повече за Проектно базираното учене и как то може да се приложи в учебния процес. Работилницата е насочена към учители и родители, а водещи са Грациела Щерева и Елизабет Иванова от Шарено училище.

За онези, за които математиката е предизвикателство е лекцията и работилница „Помощ, детето ми мрази математиката!” с Мариела Станчева на 7 март от 18:00 ч. Тук водещата, математик и автор на „Наръчник на бунтаря за проваляне на часа по математика” ще ни покаже различните пътища, по които да свържем изучаваното в традиционната програма по математика с интересите и забавленията на децата. Събитието е подходящо за родители и учители на ученици в прогимназиална и гимназиална възраст.

Следващата работилница е посветена на играта и какво носи тя на децата. Как те учат чрез нея, развиват се, мислят и съхраняват живеца за знание. “Картография на радостта” е преживелищна работилница, предвидена за 14 март от 13:30 ч. Тя ще изследва измеренията на играта, ще очертае нейните ползи за света на децата и възрастните, ще мине на пръсти покрай контрола и страховете, които понякога възрасните внасят в нея. Събитието е подходящо за родители, учители, артисти, социални работници и всички, които се вълнуват от играта и предизвикателството на работата с деца. Водещи са Петя Гиева и Мария Яйцарова, Кооперативна Академия.

Отново на 14 март от 16:00 ч. ще се проведе последната работилница, която ще ни разясни как да установим мирни отношения в класната стая, училището и общността. Ще разберем повече за възстановителния подход. Водещата ще предложи варианти за превантивно създаване на такава среда, в която конфликтите да възникват по-рядко и да се преодоляват по-ефективно, възстановявайки отношенията между членовете на групата. Работилницата е подходяща за всеки заинтересован от мирните отношения в класната стая, училището и общността. Водещ е Елена Евстатиева, психодрама терапевт, фасилитатор на възстановителни практики.

От миналата година фестивалът „(не)Възможното образование“ се провежда в страната. Вече е готова програмата за Бургас и Варна, а съвсем скоро ще станат ясни и датите във Велико Търново, Стара Загора и Ямбол.

Подробна програма и начините за регистрация за участие в събитията на Фестивала на: odo.bg.
Следете актуалната информация за Фестивала тук:

www.facebook.com
www.youtube.com

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

867 преглеждания

Comments are closed.