• No categories

Защо семействата се нуждаят от правила

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

family-rules

Всички групи, независимо от техния размер и естество, се нуждаят от закони, наредби, правила, политики и стандартни оперативни процедури. Без тях, групите могат често да попадат в ситуации на объркване, хаос и неразрешими конфликти. Функциите, които правилата и политиките могат да изпълняват, са незаменими:

  • Те могат да предотвратят недоразуменията и конфликтите между хората;
  • Да определят правата и привилегиите;
  • Да дефинират кое се счита за правилно и справедливо в човешките взаимоотношения;
  • Да дадат насоки за ограниченията, които е нужно да налагаме върху собственото си поведение.

Въпросът не е дали групата се нуждае от правила. Тя се нуждае от тях. Истинският въпрос е, как да мотивирате всички членове на групата да се съобразяват с правилата.

В конкретен момент от живота си, всеки от нас се е чувствал немотивиран да се съобразява с правило, наложено му отвън. Когато не им е дадена възможността да участват при създаването на едно правило, повечето хора го чувстват като насилствено наложено и негодуват срещу него. Но когато хората активно участват в определянето на ново правило или във вземането на решение, което ще ги засегне, те са по-силно мотивирани да се съобразяват след това с него. Нарича се принцип на участието и неговата ефективност е доказана в редица научни изследвания.

Когато децата получат възможност да участват в определянето на правила или във вземането на решения, които ще ги засегнат, има няколко положителни последствия:

  • Децата се учат да заявяват спокойно мнението си, имат по-високо самочувствие и самоувереност. Най-важното е, че те добиват усещане за „контрол над съдбата си“ – повече личен контрол над собствения си живот;
  • Те се чувстват равноправни членове на семейството, с равен глас при вземането на решения и установяването на правила – те са част от екип, а не безгласни изпълнители.

Това означава, че семействата, които функционират, спазвайки принципите на Участието и демокрацията, ще имат по-близки и топли отношения от тези, в които възрастните действат като началници или властимащи, които очакват децата да се подчиняват на правилата, създадени от родителите, за да обслужват техните собствени нужди.

Друга важна причина за насърчаване на пълноценното участие на членовете на семейството в процеса на вземане на решения е, че този процес често води до измислянето на решения с по-високо качество. Две глави (или три, или четири) мислят по-добре от една, а споделените решения ще се основават не само на знанията и опита на възрастните, но и на знанията и опита на децата.

Фразата „Възрастният знае най-добре„, която предполага, че той знае по-добре от сина или дъщеря си, може да бъде оспорвана от разумния въпрос:

Да, но възрастният знае ли по-добре от възрастния и децата заедно?

Включването на децата в процеса на определяне на правилата, води до важни ползи:

  • По-висока мотивация от страна на всички членове на семейството да прилагат или спазват правилата
  • Решения с по-високо качество
  • Близки, топли взаимоотношения между членовете на семейството
  • По-висока самоувереност, самочувствие и чувство за контрол върху собствената си съдба
  • Повече лична отговорност и самодисциплина
  • По-малка нужда родителите да налагат и контролират спазването на правилата.

Очевидно е, че не всички решения, засягащи семейството, могат да бъдат взети с обща семейна дискусия. Такива са решенията, които не засягат всички членове на семейството, или пък не подлежат на обсъждане (като например: не крадем, защото това е противозаконно и т.н.). С други думи, някои правила ще бъдат извън зоната на онези, взети след обсъждане от цялото семейство. Например, как се харчат семейните доходи; дали един от родителите да започне да си търси нова работа; какви изпити ще държат децата в училище този срок и други подобни.

Най-важното правило е, че срещите за определяне на семейните правила и вземането на решения, трябва да включват всички членове, които ще бъдат засегнати от правилото или решението, и само тези членове.

Важно е Вашето семейство да се съгласи кои въпроси, ситуации и задачи са в списъка на нещата, които всички обсъждат и решават заедно.

Списъкът с теми, които потенциално могат да бъдат дискутирани и управлявани от семейния съвет, е нормално да е различен за всяко семейство.

Ето списък на някои от проблемите, които са подходящи за дискутиране от цялото семейство:

  • Времето за лягане
  • Домакинската работа
  • Собственост и грижа за домашните любимци
  • Как и къде да прекарате семейната ваканция, празник или друго свободно време
  • Използването на семейните автомобили, велосипеди, ролери и др.
  • Джобните пари за седмицата/месеца
  • Гледането на телевизия, времето за ползване на мобилни устройства
  • Използването на общия компютър
  • Време за учене и време за игра

Моля, обърнете внимание на следното: Участието в съвместно взимане на решения и създаване на общи правила изисква владеенето на конкретни комуникативни умения, които можете да научите в програмата за родители на д-р Томас Гордън. Тези умения са:

  • Умението да заявявате Вашите нужди и проблеми по необвинителен начин
  • Умението да Чувате другите, когато те имат неудовлетворена нужда или проблем
  • Умението да разрешавате проблеми и конфликти, така че нуждите и на двете страни да са удовлетворени.

от д-р Томас Гордън
www.detetoigrae.com

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

1,113 преглеждания

Comments are closed.