Първокласник вкъщи? – забравете за паниката и го научете, че обувките са две и са различни
Емоциите преди първият учебен ден в първи клас са големи, а въпросите нямат край. Затова, колкото по-рано подготвим малките за този момент, толкова по-спокойни ще са и те, и ние.
Следващите шест умения ще им помогнат да се чувстват уверени, сигурни и спокойни в новата среда, която ги очаква.
1. Научете детето да се изразява спокойно
Децата имат свой начин на изразяване, с който най-близките им свикват и често приемат за норма, макар обикновено този вид комуникация да е понятна само у дома. В училище общуването с учителя и останалите деца изисква спазването на определени правила и норми.
За да подготвим детето си за това общуване е добре предварително да разиграваме ролеви ситуации, които се предполага, че ще възникнат в училище.
Когато е с вас, детето е свикнало да изразява желания, емоции и нужди първично. Например: „Имам пиш.“ В училище обаче е добре да използва изрази като: „Имам нужда от помощ“ или „Трябва да отида до тоалетната.“
Добре е преди да тръгне на училище детето да бъде научено да владее чувствата си и да ги изразява правилно, вместо да прибягва към физическа саморазправа. То трябва да може да изразява емоциите си чрез думи. Например: „Много съм ядосан/а, защото…“ или „Разочарован/а съм, защото…“
2. Говорете му какво предстои
Дори да е посещавало предучилищна забавачка, за времето на лятната ваканция детето вероятно е забравило всичко, което е научило там. Времето, което за нас е миг, за децата е цяла вечност, така че трите месеца ваканция са наистина дълъг период. Всеки родител на бъдещ първокласник може постепенно и ненатрапчиво да подготвя детето за онова, което предстои, какви ще са новите му задължения в училище, какво го очаква там, как ще се случва ежедневието му. Тези разговори трябва да са спокойни и наситени с положителна светлина. Можете да излезете на пазар за ученически пособия заедно, да минавате край училището, да се разходите в училищния двор и дори да поритате топка там.
Четенето на книжки с приказки и стихчета с училищна тематика са от голяма полза на бъдещите първокласници. (Например: „Горското училище“; “Когато дядо ходил на училище”; “Ерих Кестнер за първия учебен ден”; “Стихчета за първия учебен ден”; “Буквите обичай!”; “Читанката на Славето”; “Малък Пенчо”)
3. Запознайте го с азбуката
Ако детето ви знае да казва азбуката, това съвсем не означава, че познава добре буквите. Песничките и стихчетата за буквите децата обикновено запаметяват механично. За да научи буквите малкото дете се нуждае от повече упражнения и внимание. След като започнат училищните занимания, можете да го подпомогнете като вземете или приготвите картончета с изписани на тях буквите от А до Я. Разбъркайте ги на масата или на пода у дома и заедно с детето започнете да ги подреждате по ред. Първоначално му помагайте, след това нареждайте буквите като пропускате всяка трета или четвърта и оставяйте детето да попълва празните места. Колкото по-често правите тези упражнения, толкова по-бързо детето ще научи мястото на всяка буква в азбуката.
Децата от предучилищна група обикновено безпроблемно могат да напишат името си. Това упражнение може да е забавно особено ако дадете на детето тебешир, за да пише на алеята в парка или го научите да го прави с пръчка в пясъка на плажа.
4. Помогнете му да развие двигателните умения на ръцете
Всяка дейност, която включва пръстите на ръцете е от голяма важност за бъдещите първокласници. Низането на макарони и мъниста, работата с пинцети и други дребни арт материали развиват чувствителността на пръстите и правят децата по-уверени в действията им с ръцете, а това е от полза за усвояването на уменията за писане.
Късането на хартиени ленти с пръсти, рязането с ножичка, подреждането на дървени и обикновени пъзели също развиват двигателните способности.
5. Разграничаване на различни дейности
Когато тръгне на училище детето се сблъска с редуването на различни дейности в сравнително кратки времеви отрязъци. Затова е от полза то да бъде научено бързо да се пренастройва и организира. За целта е добре още от къщи да бъде научено, че след всяка дейност е добре то да прибира книжките и играчките, с които е боравило на определените за тях места. Детето, което предстои да тръгне на училище трябва да умее да прибере играчките си като ги сортира, според типа им – конструкторите на едно място, куклите на друго, камиончетата на трето, книжките в библиотеката. За да придобие тези умения първоначално детето се нуждае от родителска помощ, затова е добре да му помагаме докато свикне да извършва тези задачи самостоятелно.
6. Научете детето да се обслужва само
Работата по усъвършенстване на уменията за самообслужване, както и за обличане и събличане са от голямо значение за децата, които тръгват на училище. Децата в предучилищна възраст трябва да умеят да си вдигат панталонките и да се закопчават, да обуват правилно обувките си и да използват велкро каишки, да слагат правилно раницата си и са обличат сами връхната си дрешка, която е най-добре да бъде с цип.
Децата, овладели тези умения се чувстват независими и горди с уменията си, с тяхна помощ те ще съумяват да се организират по-добре и по-бързо.
Като родители не бива да забравяме, че колкото и добре да се справят децата, не бива да ги товарим с прекалено много задачи едновременно. Претоварването много лесно може да доведе до отказ от усвояване на нови умения, затова трябва да се подхожда внимателно, постепенно и с грижа към желанието на самото дете да усвоява нови умения.
11,606 преглеждания