Какво е препоръчително да умее едно дете преди 1 клас?

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

От кои умения зависи добрият старт в училище

the-lower-elementary-students-spend-the-morning-knocking-a-shared-itemoff-their-playlists-writing-the-news-these-guys-are-chronicling-arecent-trip-to-the-park

Вероятно първата мисъл на много читатели ще наклони към уменията за четене, писане и смятане. Те обаче могат да се научат и в първи клас.

Днес ще обърнем внимание на тези умения, които са критично необходими за доброто справяне в учебна среда. Никой обаче не им обръща специално внимание в училище, защото се очаква  да са развити достатъчно добре преди първи клас.

Какво  прави тези умения толкова важни?

Ако в детската градина всякаква самостоятелност е само пожелателна, то в училище средата става изискваща. От ученика се изискват ред дейности, за които никой не го е подготвил, но и липсват уменията, на които да се опре, за да опита.

Какво се случва?

Най-честият сценарий е родителите да компенсират липсващите умения като подсказват, подсещат, помагат (или направо диктуват) в писането и ученето на уроци, подреждат раниците на децата си, а сутрин им ги носят на гръб до училище.  А понякога излизат от работа, за да отнесат до класната стая забравен учебник.

 

Кои са тези така важни умения:

Детето трябва да може самостоятелно да се грижи за физиологичните си потребности:

– Да има изградена система на действия в тоалетната. Да знае какво да прави вътре от влизането до излизането.

-Да знае кога му е топло, кога студено, кога е изпотено и какво да направи (да се съблече/облече), за да му е комфортно.

–Да има представа как трябва да е облечено в различни метеорологични условия.

-Да знае и усеща кога е гладно. Да познава усещането за ситост.

Да има добре развити движения на ръцете:

-Да може да си връзва връзките на обувките

-Да знае и да е свикнало как се държи правилно молив (между палец, показалец и среден пръст)

-Да може умело да си служи с ножица

Добре развити социални умения:

-Да знае как да прави запознанства и приятелства.

-Да знае как да се държи в присъствието на  различни авторитети

– Да знае какви са правилата за поведение в група

Да знае как да оценява като важна дадена задача

Да може само да подрежда задачите си в деня по приоритети.

Да събира само багаж спрямо нуждите си. Да определя само от какво има нужда и от какво -не.

Да има отлично развити:

– логика

– внимание (до 30-35минути)

– памет

– въображение

– логическо и критично мислене

***

На пръв поглед тези умения нямат много общо с учебната дейност – поради това на някой може да му е смешно, а друг да чете настоящия текст с презрение и досада.

Нека обаче да стане ясно: всички изброени умения създават един уверен в себе си ученик …

… който с лекота усвоява новите уроци и непознати понятия, опирайки се на добрите си памет, логика и критично мислене.

… който не се притеснява и не раздвоява вниманието си между новия урок и развързаната си връзка, защото знае как лесно и бързо да се оправи.

… който знае как да потърси правата си и да отстои себе си в търкания със съучениците, опирайки се на вече създадени социални умения.

…. който знае как да разпредели свободното си време за почивка и домашни, защото може да прецени колко време ще отнемат.

Кога е удачното време да се развият тези способности

Желателно е да се започне по всяко време преди началото на училище. Дори малки първи стъпки към самостоятелност са по-добри от нищо. Трябва да се помни – училищните уроци  развиват само една малка част от мозъка и неговата дейност. А в детските и юношески години е задължително  да се тренира „целият мозък и цялото тяло“.

annavlaeva_200_164Автор: Анна Влаева
специалист по ранно детско развитие
Тел:0885 39 69 46

Последвай Анна във Facebook или Instagram

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

41,616 преглеждания

Comments are closed.