Игрова и експресивна арт терапия в АРТИ
Повечето деца, за разлика от възрастните, не могат спокойно да седнат в някой удобен стол и да разговорят за своите проблеми. Като например за нещата, които ги тревожат или плашат и които понякога не могат да назоват – дали защото още им липсват думи за тях, или пък защото е толкова страшно, че единствения начин да се справят е като “забравят”.
Личностно ориентираната игрова терапия (Play Therapy) е главно ненасочващ, интегративен терапевтичен подход, който използва като свои основни средства играта и изкуството. Ненасочващ подход означава, че клиентът е този, който определя въпросите, с които ще се занимава, темпото и средствата, с които ще го направи. Интегративен е, защото съчетава различни средства. Единствено възможната и резултатна терапия за деца във възраст между 4 и 12 години ( в някои случаи и над 3г.) е игровата терапия, тъй като играта е тяхното естествно изразно средство техният език.При терапевтичната игра детето, в присъствието на подходящо обучен възрастен, получава помощ и облекчение от емоционални конфликти и проблеми в поведението. Методът се използва успешно и при тийнейджъри и възрастни.
Кога може игровата и арт терапия да помогне?
Изброени са някои случаи, при които използването на игровата терапия е резултатно – когато детето:
• не осъществява своя потенциал напълно – академичен или социален;
• има чести кошмари или нарушения в съня;
• в риск е или е вече изключено от училище;
• преживяло е травма;
• било е подложено на емоционален, физически, сексуален тормоз;
• осиновено е, или е в процес на осиновяване;
• страда заради радяла/развод на родителите;
• страда от безпокойство, стрес или фобии;
• приживало е загуба от всякакъв вид (смърт, развод, смяна на училище или преместване на ново място);
• постоянно нещастно е или изгелжда оттеглено в себе си;
• болно, аутистично или със специални потребности;
• затруднява се да създаде приятелства;
• кара се често с връстниците си;
• подложено е на тормоз или самото то тормози (bullying)
• има непристойно поведение;
• не си играе.
Игорвата и арт терапия в детската градина и училището:
Процесът оказва особено благотворно влияние върху деца, които се затрудняват в училище. Изследвания от 1991г. насам свързват успеха в училище със способността на детето да взаимодейства положително със своите връстници. Освен това играта им помага да изградят положителен образ за себе си, да бъдат самоуверени, да се концентрират по-добре.
Как работи?
Игровата и арт терапия се основава на принципа, че играта сама по себе си има терапевтична стойност и жизненоважно значение за пълноценното развитие на детето. Тя е начинът, по който децата учат и се развиват. По време на игра децата увеличават своята емоционална зрялост и социална компетентност.
В присъствието на терапевт- специалист, децата използват играта според своите възможности, в своя собствен ритъм. Ролята на терапевта е да улесни детето така, че то да се справи със собствени сили със своите затруднения. В процеса на терапевтичната игра детето е водачът, а терапевтът е спътника, който избягва да насочва действията на малкия клиент. За да се случи този процес, терапевтът осигурява безопасна среда (физическа и психологическа), в която детето да може да изследва своите чувства и мисли и да влезе във връзка със себе си. Средствата, които игровия терапевт използва са разнообразни – това са различни видове боички,моливи, глина, пясъчното съндъче, в което детето строи светове и преборва вътрешните си чудовища. В арсенала от средства влизат още куклите за ръка (puppets), маските, музикални инструменти, танц и движение. Важно място заемат и приказките, или както терапевтите ги наричат – терапевтичните истории.
Как знаем, че има резултат от терапевтичната игра?
В наши дни всяко дете бива проверявано за състоянието на физическо му здраве, зъбките, слуха и зрението. А защо не и на емоционалното и ментално здраве? За това, че терапевтичната игра работи, съдим по данни, базирани върху практиката. За оценяване състоянието на детето се използва Въпросник на Гудман за силните страни и слабости (Goodman’s Stenghts & Difficulties Questionnaire).Той се попълва преди началото и края на игровата терапия от референт (най-често това е учител на детето), родителя и детето. Включва четири области на затруднение :
– емоционални симптоми
– проблеми на поведението – свръхактивност/невнимание
– проблеми във взаимоотношенията с връстници.
Оценява се и силните страни на детето, или т.нар. просоциално поведение.
Ефективността на игровата терапия зависи от тежестта на проблема. Статистиката до този момент показва, че 70% от всички деца, насочени към терапевтична игра, показват 70% положителна промяна. Този процент достига до 88 за деца в изключително висок риск. Можем уверено да заявим, че между 70% и 88% от децата ще покажат положителна промяна, в зависимост от тежестта на проблема.
Често се случва в някой момент от развитието си децата да изпитват затруднения в поведението или проблеми в областта на менталното здраве, или да имат емоционален проблем. Каквато и да е причината, която ги възпрепятства да разгърнат своя потенциал, терапевтичната игра е ефективно средство да се преодолеят трудностите и детето да продължи напред по-самоуверено и силно.
Към момента психологът Пресияна Топорова е единствената в страната, преминала през обучението на най-авторитетната организация на игрови и арт терапевти в Европа – PTUK. Защитила е с отличен магистратура по психология с тема “Влияние на страховите преживявания в детството върху формирането на личностните черти” във Варненския свободен университет “Черноризец Храбър” през 2004г. Участвала е в обучения на Gestalt Foundation – Thessaloniki през 2008-2009г. През 2013г. е преминала курса на обучение на Gordon International Hellas за ефективно родителство. Майка на едно момиче.
Пресияна е специалист терапевтична игра към PTI – Play Therapy International. Обучена е от PTGR в Атина, Гърция и ще получи окончателния си сертификат през март 2017. Включена е в професионалния регистър на организацията, което гарантира високия професионален и етичен стандарт на предлаганите услуги.
В сътрудничество с ЧДГ Арти, Пресияна успешно практикува терапевтична игра в специално оборудвано помещение за игра.
5,134 преглеждания