Еднократните помощи за дете са дискриминация

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

Различните по размер еднократни помощи при раждане на дете са проява на дискриминация. Това постанови Комисията за защита от дискриминация след подаден сигнал.

Комисарите препоръчват законите да бъдат променени така, че сумите да са еднакви и да не зависят от поредността на децата. Към момента за първо дете родителите получават еднократно 250 лева, за второ – 600, а за трето и всяко следващо по 200 лева.

В момента помощтта за първо дете е 250 лв., за второ дете – 600 лв., за трето и всяко следващо дете – по 200 лв.
Комисията е сезирана по сигнал на софиянката Г.И., според която има неравно третиране по “лично положение”. С това се целяло ограничаване на раждаемостта, защото няма стимули за по-висока раждаемост. Според нея именно всяко трето и следващо дете допринася за положителния прираст на населението.

Освен това тя смята, че размерът на помощта дискриминира трето и всяко следващо дете спрямо близнаци – не е справедливо и спрямо размера на помощта за близнаци, която е 1200 лв. на дете, без значение дали близнаците са първи, втори или трети деца.

Жената се мотивира и че се дискриминират български граждани спрямо роми – намаленият размер на помощта за трето и следващо дете се дължала на програма, целяща да ограничи раждаемостта в ромските семейства. Според нея законът засяга всички етнически групи.

В сигнала си Г.И. предлага и решение – размерът на еднократната помощ за трето и всяко следващо дете да стане по-голям от този за второ дете, но най-малко равен на размера за близнак, или размерът на тази помощ за всяко дете да стане равен, както беше до 2007 г., за да се избегне дискриминация. Размерът на преразгледаната помощ можел да влезе в сила със задна дата от 1 януари.

След като комисията се заела със сигнала, от социалното министерство им обяснили, че тези помощи са от 2008 г. и са съобразени с държавния бюджет и отрицателния прираст в страната.  Според министъра на труда и социалната политика промяната в разбиранията за броя на децата в семейството е фактор за ниската раждаемост. За повечето българи семейство с две деца вече не бил реалистичен, а трудно постижим модел. Затова и семейната политика се насочвала към насърчаване на този модел.
Социалният министър обяснява, че са “напълно необосновани твърденията за обвързаност между еднократната помощ и ограничаване раждаемостта в определена етническа група”. 

По повод твърдението за дискриминация на трето и следващо дете спрямо близнаци министърът е категоричен, че е по-трудно за родителите при отглеждане на две бебета, родени едновременно. Това бил и основният мотив за по-високата помощ за близнаци.

Аргументите на комисия са, че помощта се дава, за да се подпомогне майката при раждането на дете. Според експертите разходите при раждането са непредвидими и не зависят от поредността на детето. Несъстоятелно е да се счита, че при появата на второ дете те са по-високи, пише още в становището.

От Министерския съвет категорично отговарят на комисията, че твърденията за дискриминация по признак „лично положение” са неоснователни и се застраховат с данни на Министерство на финансите.
Оттам пък обясняват, че заложената в Националната стратегия за демографско развитие на България (2006 г.-2020 г.) политика е за стимулиране на двудетния модел. Затова бил и по-висок размерът на помощта за второ дете.

От ведомството на Симеон Дянков смятат, че е правилно определен по-висок размер на помощта при близнаци, защото имало значителната разлика във “физическите и финансови усилия на родителите при раждането и отглеждането на близнаци и тези при едно, макар и трето или следващо дете”.
Това определено не било дискриминация.

По повод предложението в сигнала, от министерството обясняват, че няма как да се увеличи размерът на помощите със задна дата, защото бюджетът вече е изпълнен според заложените разходи.

След като получават обясненията на различните институции, от комисията обаче решават, че има дискриминация. Според тях помощта се дава, за да се помогне на майката при раждане на дете, а самите разходи при раждане са непредвидими и не зависят от поредността на детето. Несъстоятелно било да се счита, че при раждане на второ дете те са по-високи.

Предстои решението да бъде обжалвано от социалното министерство пред административния съд.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

9,516 преглеждания

Comments are closed.