15 основни принципа на позитивното родителство (част 3)

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

mydro-roditelstvso

Можете да прочете част 1 ТУК, а част 2 ТУК.

11.   Разрешете на децата си да показват предимството си по уместни начини

Ако не го направите, децата ще намерят неподходящи начини да покажат силата си. Децата се чувстват важни, когато се обръщате за съвет към тях, давате им право да избират, разрешавате да ви помагат в ежедневните задачи като готвене и пазаруване. Двегодишно дете може да помогне като измие пластмасовите чинии или зеленчуците. Ние чес- то извършваме, дори и прости задачи вместо децата си, защото сме по-бързи, но по този начин децата могат да се почувстват маловажни.

12. Забелязвайте личните си нужди и  приемайте своите недостатъци

Признайте си – вие не сте перфектни родители. Имате и силни, и слаби страни. Опитайте се да идентифицирате уменията си – „Аз често хваля и насърчавам детето си”. Опитайте се да преодолеете слабости- те си – „Аз трябва да бъда по-строг и по-последователен”. Опитайте се да имате реални очакванията както към себе си, така и към съпруга/та и децата. Не е нужно да имате всички отговори, а да бъдете по-снизходителни към себе си.

Родителството трябва да е постижима цел за вас. Фокусирайте се върху областите,  нуждаещи се от най-голямо внимание, вместо да опитвате да промените всичко наведнъж. Признавайте пред себе си преумората. Опитайте се поне веднъж седмично да намерите време за себе си, да се отдръпнете за кратко и да се заемете с това, което прави  вас (или вашия/вашата партньор/ка) щастливи.

Да обръщате внимание на своите нужди, още не означава, че сте егоист, а просто – че се грижите за своето благосъстояние, което е друга важна ценност, която демонстрирате  на децата си. Съответно, ако вие се чувствате добре, е много вероятно и деца ви да се чувстват така. Трудно е да сте добри родители, ако самите вие сте тревожни, депресирани или видимо стресирани.

13. Посочвайте на детето какви са естествените и логични последици от едно или друго действие

Според статистическите данни, всеки ден казваме повече от 2000 заповеди на децата. Едва ли е изненадващо, че повечето от тях не се чуват. Вместо да бъдете придирчиви  или да изисквате, запитайте  се: „Какво мога да направя аз?”. Например, ако често се налага да напомняте на де- тето да си пази играчките, може да му посочите естествените последствия – то вече няма с какво да играе. Действията  говорят повече от думите. Когато разрешаваме на детето си да приеме последствията, му даваме възможност да се учи от естествени резултати от поведението си. Не прилагайте  метода на естествените последици, ако има вероятност  те да са опасни за здравето или сигурността на детето.

Често естествените последици се проявяват  само в далечното бъдеще, така че детето може и да не свърже своите конкретни действия с последствията. Когато това става, добре е да се използват ефективно логическите последици. Подобни последици (смислени наказания) трябва да бъдат свързани с определено поведение. Например, ако детето не се подчини и не си прибере играчките, то сутринта може да му кажете, че „играчките са си заминали” и не може да играе с тях, или да му забраните да гледа анимационно филмче. По този начин то може да запомни логиката ви на възпитание.

14. Избягвайте конфликтите

Ако вашето дете изпитва търпението ви с пристъпи на гняв или говори с вас неуважително, най-сполучлива реакция е да излезете от стая- та или да му кажете, че ще сте в съседната стая, ако иска да поговори с вас за случилото се.

Ако детето сериозно се ядосва, когато не получава нещо, или когато нещо не му върви, покажете му, че разбирате какво се случва, но не от- стъпвайте. Ако тропа с краката и плаче, че не му купувате нова играчка в магазина, кажете: „Наистина е неприятно, когато не получаваш, каквото искаш, но днес няма да купуваме тази играчка. Ще играем у дома на друга игра”. Не оставяйте детето само, ако е наистина сериозно ядоса- но или разочаровано.

15.  Бъдете нежни и същевременно строги

Представете си, че предупреждавате дъщеря си, че ако не се облече навреме, ще я отнесете до колата. Кажете й, че ще може да се облече в колата или в детската градина. Дори да я вдигнете и занесете точно в края на предназначеното време и не приемате нейните молби, направете го с любов и нежност. Ако се съмнявате, запитайте я дали я мотивирайте чрез любов или чрез страх.

Автори:  Goda Bačienė • Aušra Kurienė • Eglė Kuraitė • Skirmantė Povilėnaitė • Erna Petkute

Материалът е предоставен от Институт по социални дейности и практики (ИСДП) и е част от наръчника „ Да израснем заедно – ссновни елементи и функции на успешното родителство”, разработен  в  Литва  (оригинално  заглавие:  „Aukime kartu – esminiai sėkmingos tėvystės veiksniai ir komponentai“).

Преводът на брошурата  на български и адаптацията й са възможни, благодарение на проекта „Дом без насилие за всяко дете” JUST/2009/DAP3/AG/1122, който се реализира съвместно от „Институт по социални дейности и практики” (България), фондация „Ничии деца” (Полша), център „Дардедзе” (Латвия) и „Център за подкрепа на деца” (Литва).

Повече материали по темата можете да откриете на :  http://www.sapibg.org/bg/library

Използвани източници:

„Необикновените години. Ръководство за преодоляване  на трудности  на родители  с деца от 3 до 8 години”, Д-р Каролин Уебстър- Стратън, Издателство „Ъмбрела Прес”.

„Позитивното   родителство:    готовност да възпитаме  здраво и щастливо  дете (от раждането до третата година)”, Алвин  Н. Еден.

http://www.positiveparenting.com http://kidshealth.org http://www.triplep.net

За повече информация:

www.sapibg.org – Институт по социални дейности и практики – ИСДП

Национална телефонна линия за деца и родители  116 111.

FacebookTwitterGoogle+TumblrPinterestSvejo

3,744 преглеждания

Comments are closed.