15 основни принципа на позитивното родителство (част 1)
1. Развивайте самочувствието му
Себеразбирането на детето като ценно или маловажно започва да се развива още през ранната детска възраст, когато то вижда себе си през очите на родителите си. Децата чуват тона на гласа ви, виждат езика на тялото ви, всяко изражение на лицето ви. Вашите действия и думи влияят на развитието на самочувствието на детето повече от всичко друго. Дори и забелязването на малките неща и похвалите го насърчават да се гордее със себе си. Когато позволявате на детето си да изпълнява задачи или да действа самостоятелно, то се чувства силно и способно, става по-самоуверено. За разлика от това, когато слуша подценяващи коментари и сравнения с други деца, то се чувства безполезно. Избягвайте подценяващи изявления и не използвайте думите като оръжие. Коментари от рода на „Много глупаво поведение!” или „Държиш се като малкия ти брат!” действат на детето толкова отрицателно, колкото и физически удари. Внимателно избирайте думите и бъдете деликатни. Нека детето знае, че всеки прави грешки, и че все пак ще го обичате, дори ако не ви харесва поведението му.
2. Забележете подходящото поведение
Замисляли ли сте се колко пъти на ден реагирате на отрицателното поведение на децата? Дали повече критикувате, отколкото хвалите своето дете? А как бихте реагирали, ако работодателят подчертава неподходящото ви поведение дори и намеренията му да са добри?
По-резултатно е да се отбележи, когато децата правят нещо добре: „Сам си се сетил да си оправиш леглото – добре, браво на теб!” или „Видях, че играеш със сестра си и беше много внимателен с нея.” По- добри резултати ще постигнете, насърчавайки правилното поведение, отколкото упреквайки грешното. Всеки ден трябва да забелязвате нещо, което заслужава похвала. Щедро награждавайте с любов, прегръдки и похвали, придружени и с обяснение какво детето е направило правилно. Скоро ще забележите, че то все се държи все по-добре.
3. Задайте граници и провеждайте последователно възпитание
Всяко семейство има нужда от правила. Ясните и неотменими правила учат децата на приемливо поведение и на себевладеене. Важно е да обясните последствията от неспазването им. Можете да използвате системата две предупреждения, след това – последствие: когато детето не слуша, спокойно му кажете да прекрати („По-тихо, моля”), и какво да направи („Говори шепнешком, защото сестра ти спи”). Похвалете го, когато слуша. Ако не слуша, определете подходящи последици (излизане в съседната стая, „за да си почине”, или забрана на някое удоволствие). Ако сте се разбрали, че няма да купувате бонбони от магазина, не от- стъпвайте на неговите молби, сълзи и ултиматуми. Детето ще ви уважава повече, ако се придържате към думата си. Така ще спечелите и доверието му. Често срещана грешка е, че родителите не прилагат непрекъснато и безкомпромисно уговорените правила. За децата е важно да получават едни и същи реакции на поведението си. Когато към тях се под- хожда с последователност, те знаят какво да очакват и се чувстват сигурни. Разбира се, могат да проверяват границите ви, но вашите ограничения са необходими и важни – възпитават отговорност у децата ви, помагат им да разберат какво очаквате от тях и да проявят самоконтрол.
4. Отделете достатъчно време
Не винаги остава време, което да прекараме с децата, но за тях това е най-голямата радост. Станете 10 минути по-рано и закусете с дете- то си; излезте на разходка заедно следобед. Можете да определите „специална вечер” в седмицата, когато всички сте заедно. Децата, които не получават достатъчно внимание, често се опитват да го привлекат по неподходящ начин, защото знаят, че тогава със сигурност ще бъдат забелязани. Дори негативно внимание според детето е по-добро, отколкото никакво. Ако ви е трудно да намерите време, може да покажете внимание и по други начини: когато детето ви се занимава с нещо, спрете и обърнете внимание на заниманието му, попитайте от какво той / тя се интересува, разкажете му как е минал денят ви, прегърнете го, гъделичкайте, дръжте ръката му (за децата е важно да имат физически кон- такт). Самочувствието на детето зависи не само от количеството ви време с него, но и от качеството. Понеже сме много заети, често докато изслушваме детето, вече мислим за следващия си ангажимент. Така не се концентрираме 100% над разговора. Даже се преструваме, че слушаме, пренебрегвайки усилията му да общува с нас. Дори и малко, времето с детето трябва да е приятно занимание и за двамата. Децата са склонни да се държат зле, когато им е скучно. Дайте възможност да играят, да рисуват, да лепят, да построят нещо.
5. Бъдете добър пример
Малките деца се учат на поведение, наблюдавайки родители си. Колкото са по-малки, толкова повече неща поемат от вас. Преди да проявите гняв пред детето си, помислете дали искате то да се държи така, когато е ядосано. Опитайте се да контролирате поведението си пред децата си. Проучванията показват, че децата, които малтретират други деца, често взимат пример за такова поведение у дома. Както и обратното – ако искате детето да научи определени умения, преди всичко ги прилагайте сами – говорете помежду си учтиво (помолете, благодарете). Изявете ка- чества, които искате да развиете у децата си: уважение, приятелство, честност, доброта, търпимост. Покажете им как да се държат безкористно, като помогнете някому, без да очаквате награда, благодарите и хвалите другите. Отнасяйте се към децата си, както искате хората да се отнасят към вас.
Втората част на статията можете да прочетете ТУК.
Автори: Goda Bačienė • Aušra Kurienė • Eglė Kuraitė • Skirmantė Povilėnaitė • Erna Petkute
Материалът е предоставен от Институт по социални дейности и практики (ИСДП) и е част от наръчника „ Да израснем заедно – ссновни елементи и функции на успешното родителство”, разработен в Литва (оригинално заглавие: „Aukime kartu – esminiai sėkmingos tėvystės veiksniai ir komponentai“).
Преводът на брошурата на български и адаптацията й са възможни, благодарение на проекта „Дом без насилие за всяко дете” JUST/2009/DAP3/AG/1122, който се реализира съвместно от „Институт по социални дейности и практики” (България), фондация „Ничии деца” (Полша), център „Дардедзе” (Латвия) и „Център за подкрепа на деца” (Литва).
Повече материали по темата можете да откриете на : www.sapibg.org/bg/library
Използвани източници:
„Необикновените години. Ръководство за преодоляване на трудности на родители с деца от 3 до 8 години”, Д-р Каролин Уебстър- Стратън, Издателство „Ъмбрела Прес”.
„Позитивното родителство: готовност да възпитаме здраво и щастливо дете (от раждането до третата година)”, Алвин Н. Еден.
14,701 преглеждания