За скритите таланти и как да помогнем на децата да ги развият
Как да разберете дали детето ви е скрит талант, така както сме ги научили от специалистите по детско поведение и психология. Вгледайте се в децата си и им помогнете да развият онези свои черти, с които ги е дарила природата.
Детето ви обича да сортира предмети
То обича да събира чорапите си по чифтове, подрежда в прави редици количките и камиончетата си, групира предмети по цвят и големина или форма. Също така обича всичко да е добре подредено и прибрано.
Какво означава това?
Детето ви може би е слухово последователен учащ (auditory sequential learner), което означава, че мисли аналитично, че е добре организирано и за него са от значение детайлите. Може би, постоянно търси повторяеми модели, което означава, че най-вероятно ще има склонност към математика и естествени науки, обяснява Линда Пауърс Левитън, експерт по детска психология.
Как да го насърчавате?
Намерете повече игри и занимания, които включват налагането на един и същи модел, формула, следват една логика, като например, нанизването на мъниста или оцветяване на картинки, в които цветовете следват една логическа схема. Може би ще му бъде интересно да играе на магазин, където да прави списъци на стоките, да следи за бройката им и т.н. Да събира подобни предмети в групи и да прави „каталози“ са също занимания, които би харесало.
Намерете занимания, които развиват математическото мислене (преброяване, подреждане, събиране и изваждане, допълване на картинки, подреждане на геометрични форми….) или подхранват любопитството към естествените науки (различни физически опити, интересни факти за Земята, животните, планетите, скалите и океаните….) Дайте му да подреди приборите за хранене в шкафа, да подреди консервите в килера или чашите от съдомиялната в шкафа.
Детето ви говори нон стоп
Детето ви има много по-богат речник от този на връстниците си, може да разказва сложни истории, като използва специфични думи и умее да описва интересни нюанси. Прави малко граматически грешки и има добро произношение. Също може да говори много бързо и често не спира да го прави докато не заспи. Иска да има последна дума в споровете.
Какво означава това?
Ораторското майсторство може да е ранен знак на талантливо дете. Може да е ключът към успеха в училище и в много други аспекти на живота. Децата, които успяват да убеждават може един ден да изберат професии като право или журналистика.
Как да развиваме таланта им?
Карайте приказливото си дете да ви диктува истории, които вие да записвате. Когато то самото започне да пише, го карайте да събира историите си на едно място и след това можете да ги подвържете в една книга. Накарайте го да направи илюстрациитe и подвържете първата му книга. Това е добър начин да му покажете как може да изразява мислите и фантазиите си (като го учите да рисува или описва с думи това, което е в главата му).
Същевременно поощрявайте писането и говоренето му, като го учите и да бъде добър слушател.
Посещавайте библиотеката често и намирайте книги, които го интригуват и предизвикват. Детето ви може би предпочита книги с повече текст и по-малко картинки (за разлика от другите деца на неговата възраст). Насърчавайте детето си да помисли преди да започне да говори. Изслушвайте мислите и идеите на детето си, както и аргументите му – но поставете времеви граници на говоренето му – ако е прекалено уморително.
Детето ви си играе с машинки
То се чувства длъжно да изследва всичко, което се изпречи поред очите му – обича да си играе с копчетата на дрехите и тези за осветлението. Често разглобява разни предмети и после се опитва да го сглоби обратно. Увлича се от всякакви машинки и апарати.
Какво може да означава това?
Детето ви е визуално-пространствен учащ. Ако детето ви обича да бърника всички уреди предмети наоколо и да разбира как са устроени, може би е бъдещ механик, инженер, откривател или учен. Може да изобрети нови неща – от идеалния капан за мишки до по-добрия лаптоп.
Как да окуражите талантите му?
Постоянно снабдявайте малкия си строител с кубчета и тухлички, за да твори, разрушава и построява отново неща по негов собствен дизайн. Окуражавайте го да използва и нетрадиционни материали като празни макари от конци, празни картонени кутии и каквото друго ви попадне пред очите.
Подхранвайте любопитството му с всякакви машинки – стар будилник, счупен тостер. Показвайте му всякакви механически неща като светофари, асансьори и прочее.
Наблюдавайте изкъсо детето си, защото склонността му към различни уреди може да е опасна, ако те са включени.
Детето ви е фантазьор
Може би то е изцяло потънало в собствения си свят от картини и фантазии. Може би се забавлява непрекъснато като рисува тихо или си тананика. Може би използва предметите по нов и различен начин от този, за който са предназначени. Може би използва обувките си, за да крие неща в тях или има склонност към смахнати идеи или разрешава проблемите по креативен начин (тотално неконвенционален и нелогичен за вас и останалите). Също, може би задава странни въпроси, като „Защо небето е синьо?“
Какво може да означава това?
Малкият ви мечтателможе би изглежда отнесен, но може би в това време той твори цели нови светове от идеи. Това често включва силна креативна страна и дарба да вижда света по различен начин. Ежедневието може би е прекалено скучно и прозаично за детето ви и това е причината то често да бяга в разни негови фантазии, което прави доста трудно за него разграничаването на фантазиите от реалността.
В бъдеще детето ви може би ще последва призвания като артист, актьор, писател, кино режисьор, моден или интериорен дизайнер. Или може да използва нетрадиционното си мислене по иновативен начин в сферата на изкуството и науката.
Как да насърчавате талантите му?
Окуражавайте креативността му във всяка една нейна проява. Предоставете му материали да твори. Пускайте му музика и пейте песни. Експериментирайте с различни научни проекти. Водете го на представления и концерти, изслушвайте фантастичните му истории и бъдете добра публика за изявите му. Създайте навик на цялото семейство да посещава различни музеи и галерии. Може би детето ви ще се поинтересува от научно-фантастични романи. Намерете такива за него и ги четете заедно. Дори и когато сте изморени, заети или напрегнати го изслушвайте и отговаряйте на въпросите му.
Детето ви обича да разкрива загадки
Обича да разкрива оплетени истории, да подрежда пъзели, да играе на „Виждам, виждам, нещо, което започва с…“, да създава мистични теории и да разкрива реалността зад такива. Когато подрежда пъзели трудно бърка мястото на отделните парченца и бързо открива къде е позицията на всяко едно.
Какво може да означава това?
Детето ви може би е визуално-пространствен учащ. Вероятно мисли в картинки и талантът му е да „вижда“ цялата картинка. В бъдеще от него може да излезе добър детектив, археолог или учен
Как да развиваме талантите му?
Снабдявайте го с нови и нови пъзели, но не забравяйте и другите занимания, които изискват пространствено мислене, като лабиринти, например. Вкарайте в играта и кръстословици, гатанки, мистериозни истории и смесвайте заниманията. По-големите деца могат да намерят за забавно да изследват квартала с карта и компас.
Детето ви обича да поема отговорност
Детето ви има ясна представа как трябва да се направи всяко едно нещо. Обича да следи за спазването направилата в играта, драматичните случаи и всякакви подобни неща.
Какво може да означава това?
Може би имате роден лидер, което ще му помага много в училище, в спортовете и в много други аспекти на живота. Дете, което поема отговорности може да вдъхновява другите деца, да вижда конфликтите от друга гледна точка, да извлича най-доброто от всеки. В бъдещето? Лидерството е особено добре ценено в бизнеса, в политиката, в организирането на обществото и в посредничеството.
Как да подхранвате таланта?
Когато може, оставяйте детето да ръководи ситуацията. Може би често ще иска да го следвате. Давайте му различни отговорности и задължения вкъщи, като това да подреди килера. Оставете го само да подреди стаята си така както иска.
Давайте му право на избор и го оставяйте да решава само в случаите, в които може – синята или бялата тениска, сандвич или мюсли за закуска… Казвайте“Трябва да напазаруваме от супермаркета, да отидем до бензиностанцията и до книжарницата. Какво да направим първо?“ Когато пристигнете в магазина, му дайте списъка с продукти за пазаруване и го оставете то да измисли маршрута за събирането им. Детето ви има необходимост да допринася за общото благо в семейството и така му правите истинска услуга.
Помолете го за помощ в разрешаването на семеен проблем: „Винаги закъсняваме за плуването. Можем ли да измислим как да направим така, че да не закъсняваме от тук нататък? “
Задоволявайте нуждата му да управлява, но не го оставяйте да си мисли, че сте абдикирали от най-главната мениджърска позиция, когато става въпрос за проблеми на възрастните или такива, свързани със сигурността на децата. Запознайте го с умението да се редува с друг в нещо, да поема лидерския пост, когато трябва, но и да отдава тази позиция на вас, когато желаете, да изслушва, за да не отблъсне приятелите си.
Детето ви не може да стои на едно място
Обича да прави всичко в движение – или поне докато е право. Харесва му всичко, което е свързано с движение и промяна.
Какво може да означава това? Вашето дете е от типа телесно-кинетичен или физически учащ. То приема най-добре информация, когато е в движение и когато заниманията са свързани с движение и екшън.
Може би му харесват спортовете, танците, музиката и има склонност към занимания, свързани с фина моторика. Може би ще търси професии, които не свързани със стоене на едно място, като учителската. Може да си избере професията на главен готвач.
Как да развивате талантите му?
Създайте му активно ежедневие, което да включва много физическа активност, защото то лесно се отегчава от стоене на едно място. Сменяйте заниманията му, за да му е винаги интересно. Да изследва музиката чрез движението и танците, да пее и да се движи. Ако детето обича да използва ръцете си, дайте му да рисува, драска, оцветява, да прави глинени фигурки или други артистични проекти.
Някои деца откриват, че учат най-добре, докато се движат. Накарайте ги да седят на голяма гумена топка за упражнени, вместо на стол, докато си пишат домашните. За тези деца също е важно да откриете успокояващи вечерни занимания преди сън – чаша мляко с мед или час-два в четене на приказки и рисуване. Слушайте релаксираща музика и затъмнете в стаята.
Талантите на детето ви са все още мистерия за вас?
Ако не виждате никой от тези знаци в детето си, продължавайте да го наблюдавате за негови скрити дарби. Давайте му възможност да се занимава с много различни неща и наблюдавайте в кои занимания потъва с удоволствие. Освободете си достатъчно време да четете, пеете, слушате музика, танцувате и да играете.
Питайте всички останали възрастни, които наблюдават детето ви за техните наблюдения върху поведението им. Учителите му могат да сравнят неговите интереси на фона на тези на другите деца в класа и да открият, че детето ви обича да свири на пиано. Дядо му може да открие, че то лесно запомня имената на цветята и растенията в градината….
Като откриете талантите на детето си, можете да му помогнете да се изяви в сферите, в които се чувстват уверено, да бъде забелязано, чуто и разбрано. Но първата ви и най-истинска задача, е да го обичате и подкрепяте, докато то е готово да разгърне целия си потенциал.
37,926 преглеждания