Валдорфска детска градина ”Златно зрънце”
публикувана в бр. 4 / 2011г. в сп. “Първите седем”
Вижте тук интервю и с детска градина ЕСПА
Идва ден, когато детето се отделя от нас и тръгва на детска градина. Отива в своя нов втори дом, в който продължава своето формиране като индивид, развива се, среща се с други деца, научава нови неща и всичко това – далеч от нас. За нашето спокойствие е от особено значение да знаем повече за това къде точно детето ни прекрава толкова много време от деня си и на какво влияние е подложено. За целта е нужно да зададете точните въпроси, за да получите точните отговори. В този брой Първите седем задават въпросите, а Валдорфската детска градина „Златно зрънце” и ЕСПА отговарят за вас.
Въпроси:
1. От колко деца се състои една група?
Във Валдорфската детска градина има две групи. Едната е за деца от 2 до 3г., като групата е максимално от 10 деца, а в другата децата са 14. Те са на различна възраст – от 3 до 7 г. Така малките се учат от големите по подражание, а големите се учат на отговорност и грижа към по- малките.
2. Опишете един обичаен ден в детската градина?
Денят във Валдорфската детска градина е построен ритмично, подчинен на своебразен ред. Ако използваме образно сравнение, можем да си представим ритъма на деня като редуване на вдишване – концентриращи дейности, и издишване – отпускащи дейности. При концентриращите, възпитателят води дейността, а при отпускащите детето е инициатор на игрите. Важно е тези дейности да се редуват ритмически – така детето по естествен начин развива способността си за концентрация и своята воля.
Денят в детската градина протича така:- пристигане на децата- свободна игра, съчетана с основна за деня творческа или битова дейност- игри с пръсти и хоровод (пеене и игри в кръг)- закуска- свободна игра на открито- приказка, театрализирана дейност или честване на празник- обяд- време за сън- следобедна закуска- игра, съчетана с основна за деня творческа или битова дейност- взимане на децата.
3. Какви специални активности предлагате на децата?
Заниманията по изкуства са част от ежедневната програма на градината, а вторник и четвъртък децата учат различни стихчета и песни на английски език от човек, чийто матерен език е английски.
4. Как мога да се информирам относно развитието и постиженията на детето ми?
При записване в детската градина има начално интервю с родителите на детето с цел да се получи добра представа относно неговата индивидуалност, нагласата му, нещата, които го влекат. Ежедневно педагозите отблизо наблюдават развитието на всяко дете и обръщат внимание върху това как е добре да се работи с него. Всяка сряда следобед е свободна за родителите – те могат да дойдат и да поговорят за въпроси, които ги вълнуват.Веднъж или два пъти в годината се провеждат индивидуални срещи с родителите, за да се обсъди заедно развитието на детето.Всеки месец има родителски срещи, на които се обсъждат организационни и педагогически въпроси.
5. Как подпомагате адаптацията на децата?
Ако децата не са ходили на градина, в началото родителите ги водят и прекарват заедно с тях известно време в градината. 6. На какво държите при подбора на служители?Всички педагози са завършили като допълнителна квалификация семинари по Валдорфска педагогика. Те са хора, които носят в съзнанието си отговорността да бъдеш възпитател, както и ролята, която имат за формиране на личността на всяко дете. Служителите обгръщат децата с много топлина и любов, създавайки необходимата атмосфера за пълноценно развитие на детето.
7. Каква е Вашата философия?
В първите години от живота си детето се нуждае от сигурността на домашното огнище. В ежедневието на Валдорфската градина се стараем да създадем този образ на „дом и семейство” – от обстановката и душевната нагласа на възпитателите до малките съпътстващи ежедневието ни ритуали. Ежедневието е изградено от дейности, чието практическо приложение децата могат да преживеят, както и от различни артистични дейности – рисуване с акварел и восъчни пастели, моделиране с пчелен восък, тъкане на станче и плетене, куклен театър и драматизации. Песните и музиката са неразделна част от ежедневния ритъм и придружават всяка дейност в детската градина: основните дейности за деня, хоровода и времето за приказка, миенето на ръцете, време за храна и сън.
На свободната игра се обръща специално внимание. Материалите за игра: камъчета, шишарки, кестени, различни парчета платове и дърво, помагат на детето да развие фантазията си, да се свърже с външния свят, да развие сигурност в себе си, както и да изгради здравословни социални контакти. Така детето живее в топла и уютна атмосфера, която му помага да разгърне цялостно своята индивидуалност, както и да се подготви по здравословен начин за процеса на учене в по-късна възраст.
Вижте още интервю с детска градина ЕСПА
Координати:http:
//zlatno-zrantse.bg/
ЧЦДГ „Златно зрънце”
гр. София, кв. Драгалевци, ул. 508/ 18А
Тел.: 0878 56 43 55
zlatno.zrantse@gmail.com
3,681 преглеждания