УНИЦЕФ започва кампания за ранно детско развитие
Мотото на кампанията на УНИЦЕФ за ранно детско развитие е „Грижа, любов, игра за всяко дете“, а посланици на кампанията са Мария Илиева, Славена Вътова и Влади Ампов – Графа.
В месеца на детето УНИЦЕФ в България стартира комуникационна кампания за ранно детско развитие под мотото „Грижа, любов, игра за всяко дете“, която помага на настоящи и бъдещи родители с полезни насоки как да дадат най-доброто начало в живота на своето дете. В допълнение кампанията цели да набере средства за програмата на УНИЦЕФ в подкрепа на семействата с малки деца в страната.
Национално изследване на УНИЦЕФ в България от средата на месец май показа, че понятието „ранно детско развитие“ се асоциира в най-голяма степен с физическото развитие според 14,8% от респондентите*. Почти сходна е цифрата на тези, които го възприемат като цялостното развитие на детето (14,1%) и само като развитие на речта (9,8%). Интересен е фактът, че хората в малките градове асоциират ранното детско развитие предимно с развитието на речта (22.5%), докато живеещите в столицата го определят като цялостното развитие на детето (17.4%).
Научно доказано е, че човешкият мозък се развива най-интензивно в първите 1000 дни от живота и преживяванията в ранните години определят бъдещето на детето. В този динамичен период то се нуждае от качествена здравна грижа, любов, закрила и внимание, пълноценно хранене, емоционално и интелектуално стимулиране – всичко това полага основата за неговото развитие, умения за учене и успех през целия живот.
„Ако се смеете, играете и прекарвате забавно времето си заедно, значи правите всичко правилно. Не се опитвайте да сте перфектни родители, просто бъдете достатъчно добри“, споделя проф. Франк Оберклайд, консултант на УНИЦЕФ и директор на Центъра за детско здраве към Кралската детска болница в Мелбърн, Австралия.
В помощ на родителите, УНИЦЕФ разработи съвети за пълноценна грижа в първите 1000 дни от развитието на детето, които са достъпни на сайта roditel.unicef.bg
УНИЦЕФ в България работи, за да осигури най-добър старт в живота на всяко дете. От 2013 г. Детският фонд на ООН и партньори реализират пилотен проект за патронажна грижа в областите Шумен и Сливен, където обучени медицински сестри и акушерки предоставят безплатни домашни посещения на бременни жени и семейства с деца до 3 години. Патронажните сестри предоставят практически насоки за здравето, кърменето и храненето, стимулирането на развитието на децата, както и други въпроси, свързани с позитивното родителство. От началото на програмата сестрите и акушерките са подкрепили над 11 000 деца и семейства в областите Шумен и Сливен, или близо 70% от всички момичета и момчета на възраст 0-3 години в двете области.
През 2019 г. Министерството на здравеопазването ще въведе патронажната грижа в цяла България, като използва опита от пилотните Центрове за майчино и детско здраве. УНИЦЕФ ще подкрепи отблизо процеса чрез техническа и експертна помощ и обучения. Организацията набира средства, за да продължи успешната работа на патронажните сестри в Шумен и Сливен, докато услугата стане достъпна за всички семейства в България.
Посланици на кампанията „Грижа, любов, игра за всяко дете“ са Мария Илиева, Влади Ампов – Графа и Славена Вътова. Те се обединиха в призива, че не са нужни супер сили на родителите, а грижа, внимание и любов за всяко дете, за да расте то уверено и пълноценно. Кампанията е част от глобалната инициатива на УНИЦЕФ „Ранните моменти са от значение“, която се подкрепя от посланици на добра воля на УНИЦЕФ като Дейвид Бекъм, Новак Джокович, Шакира и Пике, Том Брейди и Жизел Бюндхен.
Кампанията в България се подкрепя от множество корпоративни партньори на УНИЦЕФ като H&M, Ориндж Център, ИКЕА, Piraeus Bank, Happy Bar&Grill, Guilian, КОМСЕД, Coffee Spot и The Mall.
Медийни партньори на кампанията са медийната група „Нова Броудкастинг Груп“, „БГ Радио“, „Инвестор БГ“, „Спортал“, „Нетинфо“, „bgmamma“, „Webcafe“, списанията „ЕВА“, „DIVA“, „Biograph”, „OK!”, „Grazia”, „Моето дете”, „Здраво дете“, „Майчинство“, „Кенгуру“, „Практическа педиатрия“, „Здравен журнал“ и „Журнал за цената“.
Желаещите могат да подкрепят работата на УНИЦЕФ за семействата с малки деца с месечни дарения от 5 лв., като изпратят SMS с цифра 5 на номер 1021 или чрез еднократно дарение на каса в магазините на H&M и КОМСЕД.
Предизвикателства за децата и семействата в България:
– 45% от децата живеят в риск от бедност или социално изключване.
– Детската смъртност в страната продължава да бъде сред най-високите в Европейския съюз.
– Близо 8 000 бременни жени без здравни осигуровки раждат всяка година, като по-голямата част от тях имат много ограничен достъп до здравни грижи.
– Всяка година между 8.5 и 9.5% от бебетата се раждат с ниско тегло, което е свързано с повишен риск от увреждания и проблеми в развитието.
– 5.4% от децата на възраст между 1 и 2 години са с изоставане в растежа.
Над 90 % от респондентите смятат, че емоционалните нужди са също толкова важни за едно бебе, колкото и физическите му, както и че бебетата изпитват същите емоции като зрелите индивиди – радост и тъга. Като основни условия за оптимално развитие на детето през първите му години се открояват следните:
- Пълноценно хранене – 92,8%;
- Грижи за здравето – 88,2%;
- Любов и емоционална подкрепа – 87,2%.
Всеки втори родител е на мнение, че детето започва да учи нови неща между шестия и дванадесетия месец от своето развитие, а 36,5% са на мнение, че това се случва още преди шестия месец. По отношение на игрите обаче, преобладаващата част от хората (61%) изразяват мнението, че това трябва да се случва в най-ранна бебешка възраст – още преди шестия месец.
*Данни от национално количествено изследване, проведено от маркетинговата агенция „Прагматика“ и обхващащо 1 000 респонденти (родители и роднини на деца на възраст до 5 години).
1,913 преглеждания