Защо е добре детето да свири на музикален инструмент?
Колкото по-малки са децата, толкова нашите очаквания за техните възможности са по-големи. Вероятно затова сме склонни от най-ранна възраст да ги записваме на всякакви школи, курсове и уроци. Едно от основните занимания, извън задължителните програми в детските заведения и училище, които избираме като родители, е музиката.
Мнозина често правят този избор още преди детето да е заявило своите желания или изявило някакви типични свои дарби. Но, дали това е правилно и не е ли по-добре да си отговорим първо на въпроса, какво и кога да изберем.
Музиката е едно от първите и основни занимания, които привличат и малките и техните родители, защото тя присъства непрекъснато в ежедневието ни, съпътства ни навсякъде и ни зарежда с настроение и позитивно настроение. Но трябва ли, и кога, децата ни да се занимават с музика, къде, при кого да взимат уроци и можем ли предварително да си представим какво е да си имаме малък музикант у дома?
Очакваният и логичен отговор на този въпрос е: „Да, определено вашето дете трябва да свири на музикален инструмент, разбира се, ако сте готови да ви подлуди с упражненията си.”
Преди да кажем колко е хубаво детето да свири на някакъв музикален инструмент, трябва да знаем, че свиренето често е съпътствано от чупене на цигулки и китари, на йоники и барабани. Това не само е необичайно, но е и често срещано, особено когато някой от родителите също свири. Затова се запасете поне с бутилка вино и няколко парчета торта и се изправете лице в лице с предизвикателството да станете свидетел на упражненията по музика на вашето дете. Бъдете готови да слушате един и същи етюд поне по 500 пъти. Да, определено са нужни здрави нерви, търпение, една идея снизхождение, разбиране и, не на последно място, някой чифт тапи за уши.
Разбира се, като всичко в живота и уроците по музика имат своите две лица, та затова, след като изтъкнахме отрицателните, редно е да споделим и положителните, които уроците по музика ще донесат на вашето дете.
1. Самоконтрол
Много родители споделят, че работят денонощно, за да могат децата им да ходят на уроци по музика, затова това е скъпо удоволствие. Те казват, че когато започнат да се чудят дали това е нужно, правилното и дали си заслужава, поглеждат назад в своето детство и се сещат за това, колко е важно де се възпитава самоконтрол. Всеки знае, че хората, които имат контрол върху собствените си действия са много по-щастливи и успешни.
Децата, които владеят самоконтрола се учат по-лесно и научават повече. Музиката е начин детето да се дисциплинира реално. Не може да се контролира таланта на децата или някой да им казва колко да обичат музиката, но може да се контролира умението им да имат търпение.
2. Самочувствие
Някои деца не могат да се влюбят от раз в музиката, но пък понякога, когато им се каже, че имат правото на избор, те започват да ходят на уроци с удоволствие или да поискат да спрат уроците си. Родителите внимателно трябва да преценят кое е по-добре за детето и да се съобразят с неговото желание. Понякога желанията на родителите и децата се разминават или изобщо не се срещат, затова трябва да се наблюдават детските емоции много внимателно. Има деца, на които им е трудно да излязат на сцена пред публика .
Често срамежливостта идва от това, че детето не знае дали ще се хареса и дали другите ще оценят, това което свири. Но ако постигне успех с преодоляването на сценичната треска, може да се окаже, че ще се почувства невероятно, а на хората им се слуша точно тази музика. По този начин се научава един много полезен урок: Ако работиш усърдно върху нещо, то в крайна сметка ставаш добър в него. Истината е, че има много неща, които могат да повдигнат самочувствието на детето ви. Най-трудно е когато трябва да се научи, че усърдната работа е тежка и продължителна и за да има резултати е нужно да излезе от сферата на забавлението.
Разбира се, и забавлението увлича и учи, но понякога трябва повече. А за да откриете музикалният инструмент за вашето дете е хубаво да сте смели и да изпробвате, без да се отказвате лесно.
3. Музика вместо уроци по математика
Обикновено всички казват, че трябва да се изучава математика, но никой не казва нищо за отделните математически операции, на които тя ни научава – събиране, изваждане, умножение или деление. Децата така или иначе ще успеят да научат математика до 15 годишна възраст. Но хората говорят за висша математика, алгебра, геометрия и нещата, които изграждат друг начин на мислене. Музиката е именно друг начин на мислене. Даже има сходни компоненти: системност, правила, а е и начин да се погледне на света от друг ъгъл.
Свиренето на музикален инструмент не е за всеки. Ежедневните упражненията често са досадни и изтощителни. Но същото се отнася и за учебника по математика, където трябва да се разреши проблема на Х-а и куп други задачи с хиляди неизвестни.
Да се научи едно дете да работи усърдно означава усърдна работа и за родителя. Музиката не прави изключение, но ако не си избираме нещо много трудно за нас самите, как тогава детето ни ще се научи на най-важния урок: да продължава напред, дори когато нещото, с което се е заело, изглежда невъзможно.
Източник: www.education.penelopetrunk.com
5,910 преглеждания