Сугестопедия за деца
Истина ли е, че децата могат да се научат да четат, без да е необходимо да учат буква по буква бавно и мъчително? Истина ли е, че децата в първи клас могат да се научат да събират и изваждат числа до 100 или да умножават и делят само за 2 седмици? Истина ли е, че децата могат да бъдат ограмотени, без да е необходимо да пишат домашни с часове и това да отнема от тяхното време за игри?Истина ли е, че всяко дете има скрити възможности, таланти и неограничен потенциал?
Да, всичко това е истина, която е доказана чрез метода на обучение, наречен Сугестопедия (резервопедия).
Какво е сугестопедия?
Основана и сериозно проучена методология за обучение на деца и възрастни от проф. д-р Георги Лозанов, сугестопедията е дял от сугестологията, бележеща своето начало още през 60-те години.
Сугестопедията се базира на 7 основни закона:
1. Любов.
2. Свобода.
3. Убеденост на преподавателя, че се случва нещо необикновено
4. Многократно увеличен учебен материал (от 2 до 5 пъти увеличен материал).
5. Цяло-част, част-цяло (преподаваният материал не е изолиран сам по себе си, а се представя като едно неразделно цяло от частите, от които е съставен).
6. Златна пропорция (разкрива хармоничността и баланса, както в преподавания материал, така и във времето и начина за провеждане на уроците).
7. Приложение на класическо изкуство и естетика.
От какво зависи обаче целият този успех?
От личността на учителите, от техните умения, от тяхната любов, от техния начин на възприемане на света.
Сугестопедичният метод за преподаване на деца има за цел и успешно успява да стимулира психичното развитие, да повиши знанията и желанието за нови такива, да ускори във времето паметовите възможности, да превърне учебния процес в една забавна и весела игра, в която децата не се чувстват измъчени, а напротив – зареждат се с нови сили.
Сугестопедичните уроци представляват един естествен начин на обучение, наподобяващ развитието от ранните детски години, когато детето открива света с помощта на своите родители.
Така както всяка майка е убедена, че нейното дете е най-прекрасното на света, така и всеки сугестопедагог е убеден, че неговите ученици имат неограничен потенциал да възприемат и научават все повече и повече.
И това наистина е така.
Винаги съм знаела, че работата с деца е един творчески и постоянно развиващ се процес. Не съм разбирала учителите, които постоянно се оплакват и жалват от своите ученици, негодуват спрямо системата на образованието, ниските заплати и др. Работила съм с много учители в държавния и частния сектор и съм видяла не малко неприятни сцени, не много красиви отношения на учителите към децата. Но това, което винаги най-много ме е натъжавало, е липсата на каквато и да е обич у учителите към децата.
Грубостта, крясъците и подигравките не бива да съществуват в учебните заведения. А те са толкова често срещани.
Може би затова мнението на бащата на сугестопедията – проф. д-р Георги Лозанов по този въпрос е, че „това, което е необходимо да се промени в образователната система, е учителската душа!“
Именно защото съм съгласна с това , когато ми предложиха да се обучавам за сугестопедагог, не ми трябваше много време да взема правилното решение.
Много бързо и с голям интерес навлязох в методиката и с цялото си сърце започнах да преподавам на деца от 1-ви до 4-ти клас в сугестопедичната занималня на образователен център МеДиа.
След първите ми уроци, когато видях резултатите у своите ученици, вече съм напълно убедена, че именно в Сугестопедията е бъдещето на нашето образование.
Резултатите: децата започнаха да учат много повече отколкото в училище. Повишиха интересите си спрямо различните предмети. Тревожността и нервното напрежение, което имаха, драстично намаля. Усмивките и радостта започнаха да се появяват много по-често.
Децата от 1-ви клас изключително бързо се научиха да четат. Смятането за тях представляваше една вкусна математика, в която цифрите и числата не ги плашеха, а напротив – стимулираха ги да откриват нови по-големи и по-големи числа.
Сугестопедичните уроци винаги са един голям празник за моите ученици и мен, в който всички учим докато играем, пеем, слушаме музика, рисуваме или правим весели експерименти и разходки в природата.
Сугестопедията не е просто метод на обучение, сугестопедията е начин на живот и развитие.
Дора Давидова,
сугестопедагог в Образователен център„МеДиа“
Урок в образователен център Медиа
Един от основните принципи на сугестопедията.
Преподавателите.
Урок на тема “Къмпинг”: когато е възможно заниамнията са сред природата, защото сугестопедията предполага природосъобразен начин на живот и много време на чист въздух.
Урок навън.
18,355 преглеждания