Мобилните устройства и социално-емоционалното развитие на детето
Ако сте от онези родители, които дават смартфона или таблета си на малкото си дете, за да се занимава и да пази тишина, то този текст е за вас. Нови изследвания твърдят, че използването на смартфон или таблет, може да навреди на способността на детето да се научи на самоконтрол.
Учените от школата по медицина към Бостънския университет предупреждават, че макар негативните ефекти от телевизията и видеото при малките деца да са добре известни, разбирането на обществото за ефекта от мобилните устройства върху мозъка на деца в предучилищна възраст е изпреварено от мащабите и честотата, с която децата вече ги използват.
Учените предупреждават, че употребата на таблет или смартфон за разсейване на вниманието на детето може да се окаже вредна за “неговото социално-емоционално развитие”
“Ако тези устройства се превърнат в доминиращия метод за успокояване и разсейване на малките деца, дали те ще могат да изградят собствени вътрешни механизми за саморегулация?”, питат учените.
Употребата на интерактивни устройства с екран под 3-годишна възраст може да навреди и на развитието у детето на умения, необходими в математиката и точните науки, твърдят изследователите.
Джени Радески, преподавател по педиатрия на поведението и развитието в школата по медицина към Бостънския университет, е публикувала резултатите от изследването на своя екип в изданието на Американската академия по педиатрия. Тя препоръчва на родителите да засилят “пряката комуникация между човек и човек” с потомството си.
Радески казва, че като цяло е за предпочитане по-лишено от електронни джаджи общуване и твърди, че за малките деца е полезно да има “специален семеен час” на качествено прекарано време с близките и роднините – без телевизия и мобилни устройства.
Учените изтъкват, че въпреки че има предостатъчно експртни становища, че децата под 30 месеца не могат да научат толкова от телевизията и видеата, колкото от общуването с други хора, не е проучено до достатъчна степен дали интерактивните приложения в мобилните устройства водят до подобен резултат.
Радески се пита дали употребата на смартфони и таблети би повлияла на способността за изграждане на емпатия и уменията за решаване на проблеми, на елементите на социално взаимодействие, които обикновено се увояват чрез неструктурирана игра и комуникация с връстници.
Играта с конструктори спомага повече за развиването у малките деца на ранни математически умения, отколкото интерактивните електронни джаджи, констатират учените
“Тези устройства може да заменят физическите действия, важни за развитието на сензорно-моторните и визуално-моторните умения, които са важни за ученето и математическо-научните умения,” казва Радески.
Има доказателства, че добре проучени телевизионни програми за ранно учене, от рода на “Улица Сезам”, електронни книги и приложения за обучение на четене на мобилни устройства донякъде спомагат за развитието на речниковия запас и разбирането при четене, констатират изследователите, но само когато децата са на възраст, близка до тази за постъпване в училище.
Радески препоръчва родителите да изпробват приложенията, преди да обмислят дали да разрешат на детето си да ги използва.
по материали от Guardian
43,397 преглеждания