Методът Монтесори е чудо (интервю с Елена Тимошенко)
Елена Тимошенко е психолог, Монтесори преподавател (Seton Montessori Institute, Чикаго, САЩ, Montessori Institute Prague, Прага, Чехия), главен редактор на Монтесори списание, автор на книгите, „Чудото Монтесори“, „С Монтесори в кухнята“, автор на иновативни образователни проекти.
За родителите, които вече са запознати с идеите на свободната педагогика, за онези, които искат да научат повече за методите на Мария Монтесори и за всички, които искат да развиват способностите на своите деца, според техните индивидуални дадености, образователен център Little Friends организира първата за България среща с Елена Тимошенко.
П7: Г-жо Тимошенко, бихте ли се представили накратко на българската аудитория?
Елена Тимошенко: Преди всичко аз съм майка, след това съм психолог, учител, журналист, редактор. Наред с това съм ръководител на Международното партньорство, автор на книги и иновативни образователни проекти. Но онова, което споделям с другите е преди всичко от позицията на майка, споделям своя опит, своите открития и целта ми е да помогна на колкото се може повече родители и деца да бъдат щастливи заедно.
П7: Защо един родител е добре да избере метода Монтесори за обучение на своето дете?
ЕТ: Защото всички деца са любопитни и независими, а методите на Монтесори им помагат да разгърнат тези свои качества. Децата, възпитавани по този начин развиват нетрадиционно мислене, те са извън рамките на обичайно очакваното от традиционното образование и много важно – тези деца не се страхуват да поемат отговорност и да експериментират. Те са позитивни и винаги са готови да търсят максималното в живота и в света. Кой не би искал да има такива деца?
П7: Кой период от живота на детето е най-добре да започне това обучение и ако сме пропуснали ранното детство, можем ли да наваксаме по-късно?
ЕТ: Колкото по-рано, толкова по-добре. В Русия, Казахстан, Украйна и Беларус в началото на всяка учебна година провеждаме едноседмичен онлайн курс “Монтесори от раждането” за младите родители. Да, определено препоръчвам въвеждането на Монтесори метода да стане от първия ден на раждането. Добре е всички родители да знаем, че най-важният период за формирането на личността е този до навършване на шест години. Именно в тази възраст детето има огромни възможности, особени състояния на ума, невероятни и истински уникални способности и възприятия за възприемане на нови знания и умения. Способността за учене на децата в тази възраст е толкова голяма, че би било престъпление да не се възползваме от нея. След шестата година тези способности намаляват, но това съвсем не означава, че децата спират да се развиват и да възприемат, така че ние със сигурност трябва да продължим да им преподаваме нови знания и умения. С напредването на възрастта обаче тези процеси стават по-трудни и изискват повече време.
Поради тези особености аз препоръчват да не се губи нито миг. Всеки родител трябва да възприема възпитанието на своето дете с радост и да използва всеки миг, за да възпитава и развива способностите му.
П7: Какво означава детето да избира само?
ЕТ: Децата, дори най-малките могат да вземат решения. Колкото по-малко е едно дете, толкова по-лесно то взима решения. С израстването решенията също се усложняват, стават по-отговорни и съответно по-трудни. Важно е детето от най-ранна възраст да има възможността да прави своите избори и да взима своите самостоятелни решения. Дори това да е с коя блузка ще се облече днес – бяла или червена. Или да го оставим да реши как да ни помогне в приготвянето на пицата за обяд: дали ще замеси тесто или ще настърже сиренето.
Важно е, ние като родители да дадем на децата си възможността да избират и да решават. Така всяко дете ще има осъзнатото усещане, че има право да взема самостоятелни решения и че е отговорно за тях.
Безценен в това отношение е методът на “предварително зададения избор”. Ще разкажа за него на родителите, които ще посетят работната ни среща на 14-15 октомври в София.
П7: Как с няколко думи може да се обясни възпитанието без наказание и без поощрение? Възможно ли е това?
ЕТ: Разбира се, че е възможно. Методологията на Монтесори го потвърждава вече повече от сто години. Всичко се заключава в това, че възпитанието е любов и вяра в детето ви. Интерес и разбиране какво се случва с него в момента. И изграждане на родителска стратегия на базата на родителските наблюдения и опит.
П7: Според метода Монтесори оценките са излишни. Как ако няма оценки децата ще бъдат мотивирани?
ЕТ: Оценките са субективни. Всеки от нас има личен опит в това отношение от времето на собствените си ученически години, когато по една или друга причина сме били надценявани или подценявани. Всеки възрастен с горчивина си спомня онова горчива усещане, когато оценките са били несправедливи. Не вярвам, че има родители, които биха искали децата му да изпитат това отново! Монтесори учителите не оценяват своите ученици. Те помагат в придобиването на знания, помагат на децата да осъзнаят себе си като част от този прекрасен свят, в който са дошли, за да се изявят по уникален начин. Според Монтесори метода учителят е партньор, съюзник, а не надзирател и ментор. Затова Монтесори учителите не дават оценки, те имат три критерия, на които се опират:
*детето да бъде подпомогнато при придобиването на новия материал
*детето да усвои новия материал
*детето лесно да използва наученото и да може да го сподели с другите по всяко време и повсякъков начин
Целият процес на обучение се основава на интереса на самите деца, а оценките – те просто не са необходими.
П7: Кое е най-важното нещо, което родителите е добре да следват в ежедневието си с децата, за да бъде общуването им наистина пълноценно и ползотворно?
ЕТ: Всяко дете се нуждае от любов, закрила и сигурност. Затова винаги казвам на родителите – никога не спирайте да показвате любовта си. Има много начини за емоционална подкрепа. Има език на докосванията. Език на погледите и т.н. Бъдете талантливи родители и използвайте цялата гама от възможности! Измислете си свои собствени ритуали за ежедневието и ги прилагайте смело.
Наред с това е добре да създадете и въведете правилата в живота с децата, създайте механизъм за работа и разпределяйте домакинските задължения между всички у дома. Няма да повярвате, че дори едно съвсем малко дете може да има и да изпълни поставените му задачи.
Например, да нахрани котката, да вдигне чиниите от вечеря, да почисти покривката и т.н.
Лесно е, трябва само търпение, въображение и постоянство.
П7: Какво сте приготвили за българските родители по време на вашия Мастер клас през октомври в България, издайте малко от плановете си за това събитие?
ЕТ: Ще говорим много, ще обсъждаме, ще споделяме и най-вече ще се слушаме едни друг. Имам намерения да анализирам много от нещата, свързани с метода Монтесори. Сигурна съм, че за повече от присъстващите тази среща ще разкрие много нови аспекти по темата и ще провери докъде се простира нашия опит.
Приготвили сме да покажем и много снимков материал и уникални видеоклипове. Всяка наша среща е много специална и аз се надявам, че ще бъде такава и за всички български участници. Надявам се също така, срещата ни да допринесе за още по-доброто разбиране и прилагане на метода Монтесори, както и за по-широкото му разпространение сред младите родители.
П7: Да очакваме ли нова книга скоро от Елена Тимошенко и на каква тема?
ЕТ: Да, в момента работя върху нова книга. Тя, естествено ще бъде отново за родителите и по-точно за Монтесори подходите в образованието.
П7: Пожелайте нещо на българските деца и на техните родители?
ЕТ: Преди много години трябваше да работя с групи от чужденци. Първото нещо, което направих беше да науча по няколко фрази на езика на всяка страна. Да науча поздрава на български ми беше изключително лесно, защото звучи почти както звучи на руски. Германците и американците не могат да произнесат “Здравей”, но ние желаем добро здраве, когато поздравяваме някой на руски език, също като българите. Ние казваме “Здорово!”, което означава “добро здраве”. Вярвам, че методът Монтесори намира нови и нови последователи в България и това много ме радва. Желая родителите във вашата прекрасна слънчева страна да имат здрави отношения с децата си и да имат вяра в тях.
Ако българските родите имат интерес към идеите на свободна педагогика на Мария Монтесори, е необходимо да използват всяка възможност да ги опознават и изучават, защото чрез тях всеки родител може да открие невероятните способности на детето си и своите собствени по естествен и лесен начин.
Защото методът Монтесори е чудо.
Първите седем
Нели Терзиева
26,353 преглеждания