Как родителите да подкрепят емоционално децата си в първия учебен ден?
Макар първият учебен ден да е вече зад гърба на малки и големи ученици, емоциите около тръгването на училище ще владеят умовете и сърцата на децата още дълго време.
Предоставяме на вашето внимание материалът на Зорница Трифонова, лектор в Сommunication Аcademy по темата.
Първият учебен ден е едно изключително вълнуващо преживяване както за родителите така и за децата. Тържествената атмосфера в училищния двор, цветята, развълнуваните учители, красивите дрехи и прически на учениците подбрани специално за деня, празничната музика, улиците изпълнени с усмихнати и забързани деца и родители, докосват всеки от нас без значение дали сме родители на които децата им започват или вече са в училище или се свързваме със спомените си от нашите ученически години.
В суетата около пазаруването и подготовката на децата ни за първия учебен ден, обаче понякога забравяме да помислим и да поговорим с тях за емоциите, които преживяват във връзка с този ден. Този на пръв поглед ‘дребен’ детайл оказва изключително важна роля във връзката, която изграждаме с детето си и в неговото успешно започване на нов етап в живота му.
Между тетрадките, учебниците и писалките е добре да намерим време, в което да попитаме детето и да забележим емоциите, които изразява или не. Ако за първи път ще прекрачи училищния праг, то може да е изплашено, защото попада в нова среда която не познава, или да е притеснено, защото не знае дали ще се справи с лекота с новите си задължения – четене, писане, домашни или е развълнувано, защото ще се запознае с нови деца и учители или е нетърпеливо за нови знания и умения или е спокойно, защото познава учителката си и по-голямото му братче или сестриче му е разказало какво го очаква. Това са само някои от емоциите, които може да преживява детето. Може да преживява само една или коктейл от емоции, може да е радостно, защото му предстои нещо ново и вълнуващо и в същото време притеснено дали ще бъде харесвано от съучениците си.
Вълната от емоции залива и децата, които вече са преминали през първи клас и ситуацията не им е напълно непозната или чужда. Те може да са развълнувани, защото ще се видят отново с приятелите си и любимите си учители или разочаровани, че лятото е свършило толкова бързо, а на тях още им се играе или притеснени, защото това е важна година за тях тъй като им предстои кандидатстване и искат да се представят добре.
Отделете време и поговорете с детето си. Може да го попитате, ако е първолак например: ‘Много се вълнуваш, защото вече си пораснал и ще ходиш на училище, ли?’ ако ви каже ‘Да’ значи сте във вярната посока. Попитайте го и за друга емоция ‘Нетърпелив си, защото приятелчетата ти вече отдавна ходят на училище ли?’ или ‘Любопитен си, защото това е нещо ново за теб ли?’.
Може да проверите дали обаче не изпитва и някоя негативна емоция във връзка с това събитие. ‘Притесняваш ли се, че сградата на училището е много голяма? А страхуваш ли се, че може да се загубиш’ или ‘Изплашен ли си, че не познаваш децата и не знаеш как ще те приемат?’ или ‘Тревожиш се дали ще си намериш лесно приятели ли?’.
Ако е по–голямо, въпросите могат да изглеждат така: ‘Щастлива си, че отново ще бъдеш с приятелите си, ли?’ или ‘Притесняваш ли се, че през тази година ще имате много нови учители?’ или ‘Любопитна ли си, как ще те приемат децата в новото училище?’.
Този разговор:
- Ще помогне на детето да разпознае и разбере емоциите, които преживява.
- Ще обогати неговия начин на изразяване.
- Ще получи разбиране от страна на родителя за това, което преживява.
- Може да намери успокоение за въпроси, които са го вълнували, но не е успявало да зададе.
- Ще се почувства по-сигурно и подкрепено от родителите си.
- На вас родители разговорът:
- Ще помогне да сте част от емоционалния живот на детето си.
- Ще ви насочи какви тревоги или страхове има то във връзка с започването на училището.
- Ще ви даде идеи как може да му помогнете да се справи с притесненията си.
- Ще сте по-удовлетворени, че сте се погрижили за този важен ден и за емоционалното здраве на детето си.
- Успех през новата учебна година и в изграждането на пълноценна връзка с децата ви!
Зорница Трифонова
Водещ на лекции за родители
Зорница Трифонова е майка на две деца на 5 години и на 8 години. Преди три години се запознава и обучава в метода на Ненасилствена комуникация на д-р. Маршал Роземберг и се посвещава на разпространяване и популяризиране на общуването без агресия. От 2011 е част от екипа на Communication Academy като водещ на обучения, семинари и лекции за родители и учители, занимания за деца Азбука на общуването и организатор на събития.
3,968 преглеждания